Byggahus.se

Visst är det parkslide?

1. Violina
    Husägare · 2 375 inlägg

Violina

Husägare
    Frågade ni uttryckligen någon gång om de hade parkslide?

Var trädgården i övrigt välskött utan annat ogräs i rabatterna?
    Eller var det medvetet bara parksliden som rensades bort?

2. D
    Medlem · stockholm · 468 inlägg

Daaaaaniel

Medlem
    Tack och lov har vi inte parkslide på vår tomt. Och jag försöker på intet sätt förminska bekymret med växten och er besvikelse över den. Jag lider med er.

Mitt svar tog bara sikte på dolt-fel-frågan, oberoende av vad ni betalt för huset.

3. E
    Husägare · Värmland · 26 inlägg

enlitenvilla

Husägare
    En växt som är snudd på omöjlig att utrota och som kommer att kosta oss både pengar och tid i många år framöver, ens för att hålla i schack. En växt som med stor sannolikhet sänker fastighetens värde, och därmed kan påverka oss väldigt negativt ekonomiskt om vi skulle hamna i en situation där vi vill eller måste sälja. En växt som säljaren av allt att döma dolt med flit just för att han känt till de två första punkterna.

Eftersom det inte är prövat tidigare huruvida detta är ett "dolt fel" eller inte så kan varken du eller jag veta vad som gäller. I min situation finns det dock ett värde i att ta reda på det.

4. T
    Medlem · Västra Götaland · 2 809 inlägg

ToRy

Medlem
    Med tanke på hur mycket som skrivs och talas - både här på forumet och ute i den riktiga världen - om parkslide, och omständigheterna som beskrivs avseende den misstänkte frånvaron av växten vid visning så skulle jag tycka det var intressant om TS orkade driva detta som ett dolt fel. Även om nu parkslide idag inte är klassad som en invasiv art - vilket är ett mysterium bara det - så torde det vara bevisat bortom allt tvivel att det är en ytterst svårbekämpad växt som kan ställa till stora skador. Och som sagt, omständigheterna indikerar en klart medveten handling i att dölja förekomsten av parkslide. En nyfiken fråga till TS; såg ni tecken på att det fanns smultronplantor på visningen?

• Laddar…
  5. S
    Medlem · Värmland · 194 inlägg

salkin85

Medlem
    Fruktar för den dagen jag ska sälja mitt hus, hur ska man kunna skydde sig mot folk som köper ett hus som är utav äldre modell, men begär garantier från säljaren som är jämförbara med nybyggnation. Spelar dolt fel kortet för saker de borde ha sett vid en besiktning, eller som är helt uppenbara...

Nu ska man alltså artbestämma hela trädgården och informera vad som finns där..

6. E

enlitenvilla

Husägare
    Nej det gjorde vi inte. Ganska välskött i allmänhet och de hade säkert rensat ogräs på flera ställen inför visning.

7. P
    Medlem · Västerås · 1 114 inlägg

Plutus

Medlem
    Att man plockar skott från parkslide behöver inte vara att medvetet dölja något, säljarens argument kan ju vara, "jag är noggrann att plocka skott för att den inte ska trivas" Jag har också svårt att se att det ska kunna bli ett dolt fel, då det inte berör huset. Det blir ju lite som att hävda dolt fel för att en granne är galen? Välkommen till livet som fastighetägare förresten, som att ha en jobbig brosa, alldeles underbar ibland och superjobbig ibland. Fortsätt rycka skott, till slut ger den upp.

8. T

ToRy

Medlem
    Fast har du parkslide i din trädgård men inte vet att det är parkslide är ju risken att du noggrant avlägsnar varje litet skott inför visning ganska liten. Med andra ord kan spekulanter högst troligt se att det finns...

9. snuttjulle
    Medlem · Stockholm · 3 997 inlägg

snuttjulle

Medlem
    För att döda diskutionen om dolt fel.
    NEJ.
    MEN om det går att visa att säljaren har försökt dölja parkslide (om det nu är det) så går det ev att stämma säljaren för detta.
    Är det bekräftat att det är parkslide?

10. E

enlitenvilla

Husägare
    Vi begär inga garantier jämförbara med nybyggnation, och är sådana personer som definitivt inte skulle hoppa till "dolt fel" för minsta lilla, men här är det i vår mening väldigt tydligt att säljaren undanhållit detta medvetet just för att det är ett känt problem och påverkar värdet negativt.

Artbestämma hela trädgården verkar onödigt. Berätta om invasiva arter du känner till på tomten (det finns väl bara fem i Sverige som jag förstått det så inte många att hålla koll på) tycker jag däremot att man ska göra.

11. Violina
    Husägare · 2 375 inlägg

Violina

Husägare
    Har ni inte ställt krav på försäkran om att parkslide inte ska finnas kan ni inte komma och gnälla på det nu..

Har de inte MEDVETET dolt att de hade parkslide och ansett att detta var ett problem för de själva (de kanske såg det som vilket ogräs som helst) och ni inte uttryckligen sagt att ni vill veta om de har det, så är det inget "fel" på fastigheten bara för att det finns..

För det är lite det ni måste kunna "bevisa" för att få rätt i den här frågan..

12. E

enlitenvilla

Husägare
    Ja smultronen såg vi på visningen.

13. M
    Husägare · Skärgården · 27 inlägg

Mik_Ljung

Husägare
    Det skulle ju inte ha hjälpt er i detta fall eftersom, som tidigare påpekats, Parkslide ej är klassat som invasiv art.

14. T

ToRy

Medlem
    Då kan man ju fråga sig varför de inte togs bort när de tog bort parksliden...

15. E

enlitenvilla

Husägare
    Jag hör dig, kanske har du rätt. Vi får se vad säljaren själv säger. Oavsett så är det någonting som man om man känner till parkslide kan dra slutsatsen att det påverkar värdet negativt. Dolt fel gäller väl inte enbart huset i sig utan hela fastigheten inklusive tomt och tilläggsbyggnader.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.