Har ett olöst mysterium. Sedan en tid tillbaka hörs ett störande visslande ljud i båda våra badrum. Ljudet kommer ganska uppenbart från frånluftsfläktarna, när man täpper igen dem så försvinner ljudet.

Inget större mysterium så långt kanske, ända tills jag upptäckte att ljudet försvinner även när man spolar i toalettstolarna....för att sedan återkomma när WC-stolen återfyllts med vatten (?).

För en amatör som jag så snurrar det i huvudet. Hur hänger detta ihop!? På vilket sätt hänger toalettstolen ihop med ventilationen?

Huset har ett gammalt värmeväxlaraggreagt med mekanisk till- och frånluft. Finns även ett rör som tydligen är avloppsventilation. Men jag inbillar mig att dessa inte har med varandra att göra. Vad är det egentligen som tjuter?

Löste sig med att öppna spjället på frånluftsdonet lite mer. Att det blev tyst vid spolning kan väl bara förklaras med att det blir ganska stora tryckförändringar i rummet när man spolar...

Rengör fråluftsdonet=ventilen. Ganska lite smuts kan ge förvånansvärt högt visslande ljud. Har haft det percis så själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.