3 021 läst · 9 svar
3k läst
9 svar
Vissa grupper skjuter säkringar lättare än andra. Varför?
Två av grupperna i min elcentral löser ut automatsäkringen (dvärgbrytare) på 10A betydligt lättare än övriga grupper i huset.
Slår jag på en storförbrukare på ca 2000W (infravärmare, dammsugare, o.s.v.) så går oftast säkringen direkt på någon av dessa två grupper men inte på de övriga grupperna - då har jag ändå kollat att jag inte har något annan förbrukare på samtidigt på dessa grupper.
De två grupperna har olika fabrikat av dvärgbrytare, men våda dvärgbrytarmodellerna återfinns även på andra grupper i huset.
Någon idé om var jag ska felsöka vidare?
Slår jag på en storförbrukare på ca 2000W (infravärmare, dammsugare, o.s.v.) så går oftast säkringen direkt på någon av dessa två grupper men inte på de övriga grupperna - då har jag ändå kollat att jag inte har något annan förbrukare på samtidigt på dessa grupper.
De två grupperna har olika fabrikat av dvärgbrytare, men våda dvärgbrytarmodellerna återfinns även på andra grupper i huset.
Någon idé om var jag ska felsöka vidare?
Är det samma karaktäristik på säkringarna?
Det är fullt normalt att tex en B-dvärg löser ut fortare än motsvarande C. Speciellt vid laster som har stora startströmmar så märks skillnaden.
Det är fullt normalt att tex en B-dvärg löser ut fortare än motsvarande C. Speciellt vid laster som har stora startströmmar så märks skillnaden.
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Ja kontrollera karakteristiken.
Är du säker på att du inte har något annat på den berörda gruppen? Har du mätt med strömtång när du startar lasten för att se vad den drar i verkligheten?
Är du säker på att du inte har något annat på den berörda gruppen? Har du mätt med strömtång när du startar lasten för att se vad den drar i verkligheten?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 488 inlägg
Dvärgar "slits" precis som smältsäkringar och får lite ändrade egenskaper med tiden, i form av att det just löser lite tidigare. Förslitning kommer främst från överbelastning och kortslutning, men också (långvarig) värme från intilliggande komponenter i elcentralen. Så om du bedömer att de ligger på under 80% av sin nominella ström så är det nog dags att byta.
Är karraktär C eller B på dom, det med säga att dom blir slitna är nog lite överkurs, det stora felet med automaterna är att dom tål inte tunga starter som en vanlig säkring gör mycket bra, en dammsugare på ca 1500-2000 w drar säkert mer i starten, nu går jag inte in på vad startströmmen, men är bra mycket högre än vad den är märkt med. Du kan möjligtvis byta till 13 amp C så klarar du dig bra, det är godkänt. Som info så säger alla""" att nu med större sugkraft "" klart men det kostar mer att dra den runt med, gamla dammsugare gick att starta på 6 amp och tanten köpte en ny, pling säkringen gick vid start. OJ måste vara fel på maskinen tänktes det då, bara byta till 10 amp om ledningarna var den typ och tanten glad igenJ jellybear skrev:
Har även varit med om att dvärgbrytare som varit med om flera "stumma" kortslutningar "slits" så de inte löser förrens vid dubbla märkströmen....Bo.Siltberg skrev:
Dvärgar "slits" precis som smältsäkringar och får lite ändrade egenskaper med tiden, i form av att det just löser lite tidigare. Förslitning kommer främst från överbelastning och kortslutning, men också (långvarig) värme från intilliggande komponenter i elcentralen. Så om du bedömer att de ligger på under 80% av sin nominella ström så är det nog dags att byta.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 488 inlägg
Jag fick reda på detta första gången för 20 år sedan av en bekant som ojade sig över att hans motorvärmarsäkringen var på 6A. Men det var lätt fixat sa han. Han berättade att han byglade en stickpropp så det blev kortis pluggade i den i motorvärmaruttaget och återställde säkringen ca 10 ggr sedan gick det att köra över 2000W utan problem.
Jag sa att jag är tveksam. Men han visade mv.uttaget C6A....
Provade detta självför länge sedan på mitt gamla jobb ett kvällskift med lite att göra.
Testet gjordes med en lös säkring på C6A och det gick efter denna "operation" att kräma ur 2800W inan säkringen löste tyvärr.
2400W gick ett helt skift ca 7-8timmar sedan ökade jag belastingen till 2800W ökningen skedde ganska snabbt från 10 till nästan 12A sakta och då löste säkringen vill jag minnas
Minns ej fabrikat men det var ett välkänt iallafall.
Jag sa att jag är tveksam. Men han visade mv.uttaget C6A....
Provade detta självför länge sedan på mitt gamla jobb ett kvällskift med lite att göra.
Testet gjordes med en lös säkring på C6A och det gick efter denna "operation" att kräma ur 2800W inan säkringen löste tyvärr.
2400W gick ett helt skift ca 7-8timmar sedan ökade jag belastingen till 2800W ökningen skedde ganska snabbt från 10 till nästan 12A sakta och då löste säkringen vill jag minnas
Minns ej fabrikat men det var ett välkänt iallafall.
Klicka här för att svara