1 216 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Visionära och informerade åsikter och tankar sökes
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Hej alla!
Jag har under en längre tid funderat på om man inte skulle kunna elda med etanol istället för eldningsolja. Självfallet behöver brännaren justeras/modifieras så att den kan hantera betydligt lägre viskositet, men i övrigt så känns det som att det vore ganska straight forward konvertering.
Avsikten är att primärt sänka kostnaderna och göra hela uppvärmningen miljövänligare med befintligt system.
Vad säger ni som kan förbränningsteknik?
Jag har under en längre tid funderat på om man inte skulle kunna elda med etanol istället för eldningsolja. Självfallet behöver brännaren justeras/modifieras så att den kan hantera betydligt lägre viskositet, men i övrigt så känns det som att det vore ganska straight forward konvertering.
Avsikten är att primärt sänka kostnaderna och göra hela uppvärmningen miljövänligare med befintligt system.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Kanske lite off topic, men var köper du etanolen?
Och till vilket pris?
Och till vilket pris?
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Med etanol avser jag inte e85, utan teknisk sprit. Priset för etanol är 1/60 av råoljans, så att det är avsevärt billigare är inte en fråga. Teknisk sprit tillverkas bla i Sverige så att få tag på det är inget problem det heller.KnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Inget problem att få tag på? Bra, kan du vara lite konkret och tala om var jag köper det!Cancerman_777 skrev:
T-sprit är det närmaste jag kan se, och det kostar 37 kr/L i 4-litersdunkar.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Så trevligt, vet du vad den kostar?Cancerman_777 skrev:
Synd bara att den är denaturerad
Vad jag har förstått så har etanolen ca 65% av dieseloljans värmevärde (dieselolja och villaolja är väl ungefär samma sak?).
Så hur står sig etanolens pris jämfört med villaoljans?
HejCancerman_777 skrev:
Hej alla!
Den här tråden vill jag följa, intressant idé!
Tyvärr se jag ett stort hinder som inte har med förbränningen att göra. Brandfaran!! Jag hanterar 99% sprit just från Solveco i jobbet.
Tror att förvaringen och hanteringen blir ett problem.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Ja, att förvara några kubikmeter sprit och förbränna den i källaren under huset där en barnfamilj bor låter rätt riskabelt.granis70 skrev:
Klicka här för att svara