Visionära och informerade åsikter och tankar sökes

329 läst  7 svar

1. Cancerman_777
    Renoverare Nivå 7
    Hej alla!

Jag har under en längre tid funderat på om man inte skulle kunna elda med etanol istället för eldningsolja. Självfallet behöver brännaren justeras/modifieras så att den kan hantera betydligt lägre viskositet, men i övrigt så känns det som att det vore ganska straight forward konvertering.
    Avsikten är att primärt sänka kostnaderna och göra hela uppvärmningen miljövänligare med befintligt system.

Vad säger ni som kan förbränningsteknik?

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Kanske lite off topic, men var köper du etanolen?
    Och till vilket pris?

3. Cancerman_777
    Renoverare Nivå 7
    Med etanol avser jag inte e85, utan teknisk sprit. Priset för etanol är 1/60 av råoljans, så att det är avsevärt billigare är inte en fråga. Teknisk sprit tillverkas bla i Sverige så att få tag på det är inget problem det heller.

4. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Inget problem att få tag på? Bra, kan du vara lite konkret och tala om var jag köper det!
    T-sprit är det närmaste jag kan se, och det kostar 37 kr/L i 4-litersdunkar.

5. Cancerman_777
    Renoverare Nivå 7
    Tex Solveco säljer tillståndsbefriad denaturerad teknisk sprit 95 % och har 1000 liters förpackningar.

6. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Så trevligt, vet du vad den kostar?
    Synd bara att den är denaturerad :p

Vad jag har förstått så har etanolen ca 65% av dieseloljans värmevärde (dieselolja och villaolja är väl ungefär samma sak?).
    Så hur står sig etanolens pris jämfört med villaoljans?

7. granis70
    Medlem Nivå 5
    Hej
    Den här tråden vill jag följa, intressant idé!
    Tyvärr se jag ett stort hinder som inte har med förbränningen att göra. Brandfaran!! Jag hanterar 99% sprit just från Solveco i jobbet.
    Tror att förvaringen och hanteringen blir ett problem.

8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Ja, att förvara några kubikmeter sprit och förbränna den i källaren under huset där en barnfamilj bor låter rätt riskabelt.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: