Byggahus.se

Visa upp dina bästa applikationer och användningsområden

1. D
    Renoverare · Stockholm · 617 inlägg

Dublin

Renoverare
  2. K
    Medlem · Stockholm · 72 inlägg

kimse944

Medlem
    Jag går i tankarna att köpa en 3D printer men har funderingar på hur lätt/svårt det är att göra saker utan färdiga ritningar?

• Laddar…
  3. splinter
    Byggveteran · Västkusten · 143 inlägg

splinter

Byggveteran
    @kimse944, kan du specificera din fråga? Det behövs absolut inte "färdiga ritningar" för att få ut en print, det räcker med oerhört banala 3D-former.

• Laddar…
  4. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 4 872 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Hur menar du "utan färdiga ritningar"? En 3d-printer behöver ju en digital CAD-fil för att göra något överhuvudtaget, så endera går man till Thingiverse (där typ allt x2 finns) eller så ritar man själv i något CAD-program ... Att rita själv kan vara allt från superlätt till jätteknepigt, och även om man gör ganska enkla former kan slicern (programmet som omvandlar CAD-filen till instruktioner för printern) hitta på saker som man inte förväntat sig ..

5. Axbard_89
    Husägare · Kristinehamn, Värmland · 170 inlägg

Axbard_89

Husägare
    Kanske inte har så mycket med 3d skrivare att göra men jag byggde en webbapplikation för min ölbryggnings hobby. Där jag lagrar min recept, ingredienser, lager och som generar QR koder till mina etiketter som den som dricker mitt öl kan scanna via telefonen och komma till en info-sida om just den bryggning där man kan lämna både kommentar och betyg.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2021-3-19_8-34-55.png

6. Axbard_89

Axbard_89

Husägare
    upload_2021-3-19_8-35-53.png

7. 13th Marine
    Jordgubbsfrälst · Trelleborg · 9 135 inlägg

13th Marine

Jordgubbsfrälst
    Jag har en vän som gjorde ett liknande system.
    Bryggde själv igen i tisdags och insåg att jag skulle behöva ha igång en sådan sida :thinking:

8. Axbard_89

Axbard_89

Husägare
    Det underlättar, speciellt när man kan ha bättre koll på vad man har hemma vid planering.
    Min app tog nog 120 timmar + att bygga och den är inte klar än......
    Sen finns ju en färdig app Brewfather som är väldigt bra och nästa samma som min app fast med mer innehåll.Upptäckte den när jag hade kommit väldigt långt i mitt projekt...

upload_2021-3-19_8-39-38.png

upload_2021-3-19_8-40-54.png

• Laddar…
  9. Sniken
    Medlem · 16 inlägg

Sniken

Medlem
    Det beror helt på! Jag skulle nog säga att datorvana är viktigare än det specifika programmet. Tycker du det är enkelt att jobba med olika filtyper, dokument och program? Har du använt program för att rita, designa, skapa websidor eller liknande innan?

Det enklaste är att bara hitta ett program och försöka, så ser du snabbt om du får till det eller inte, utan att behöva köpa en skrivare först.

Du kan t.ex. börja med att ladda ner https://www.autodesk.com/products/fusion-360/personal gratis för hemmaanvändaren. Lite begränsad men ändå riktigt bra program att få använda gratis sådär. Är du student kan du få hela versionen gratis under studietiden. Hittade tyvärr ingen svensk nedladdning.

10. K
    Medlem · Stockholm · 72 inlägg

kimse944

Medlem

Kanon!
    Har hyfsad datorvana men vi inte av CAD program.

11. Sniken
    Medlem · 16 inlägg

Sniken

Medlem
    Då löser det sig nog ganska enkelt :)

12. D
    Renoverare · Stockholm · 617 inlägg

Dublin

Renoverare
    Helgens lilla projekt. Hittade en blåtandsförstärkare på amazon som man kopplar mot vanliga hifi-högtalare. Perfekt för köket. Passade på att skriva ut en kombinerad front/hållare så att jag kan skruva upp den på lämplig plats i skåpet.
    IMG_20210323_084438.jpg

13. LoweW
    Husägare · 233 inlägg

LoweW

Husägare
    Tog min 3D-ritning av huset och skalade ner den till 1% :rofl: Snyggt & bra hjälpmedel för att visualisera när man kladdar för hand!

14. Sniken
    Medlem · 16 inlägg

Sniken

Medlem
    Snyggt! Kul att ha sen också!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.