Visa intresse för hus som ej är till salu (ännu)

9k läst  33 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Vi tittar på att köpa hus och har hittat en husmodell vi uppskattar.
    Vi var på visning av ett välrenoverat hus av denna modell, som var alldeles för dyrt. Ett mindre renoverat objekt såldes dock förra året till ett bra pris för oss.

Nu funderar jag på bästa sätt för oss att få ett av de likadana husen.
    Mäklaren från visningen känner till vårat intresse, så de vägen har vi. Men jag skulle vilja föregå lite och veta ifall man kan drömma om det i den närmaste tiden.

Därför överväger jag att gå ut med brev till de andra likadana husen och visa mitt intresse. Skriva att jag är intresserad av att köpa till ett rimligt pris och ge kontaktuppgifter.

Vad skulle ni skriva i ett sådant brev?
    Målgruppen för breven är troligen främst de 70-80+ som bor i ett par av de husen, så det är mot dessa jag ska upplevas trevlig.

Jag tänker att en presentation av min familj får det att kännas som tiggeribrev och ska undvikas. Däremot överväger jag att skriva att vi gärna kommer på en kopp kaffe och tar med fika för att prata ifall de vill lära känna oss och prata om saken.

Kontaktuppgifter i form av telefon och mejl (adress?) är självklart.
    Eftersom jag spanar på hus nu är jag ju intresserad av att höra om möjligheten att köpa under det närmaste 1-1,5 åren. Därfer funderar jag på en formulering i likt "Vi är främst intresserade av om ni vill sälja erat hus det närmaste året. Vi tar tacksamt emot alla sorters svar, från ett rakt nej till vi funderar på det vidare till ett ja."

Hur tänker ni att jag borde kontakta husägarna?

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Skriv en del om hur ni känner för just de här husen. Jag tror att du bör ha en liten presentation av familjen ändå. Men bred inte på för mycket, bra att undvika tiggerikänslan.

Det kan vara väsentligt att det känns tydligt att detta inte är ett dolt raggande från en mäklare.

• Laddar…
  3. M
    Medlem · Nivå 8
    Vi har ett par ggr fått en lapp i brevlådan från familjer som önskar köpa hus i området. Jag har inga problem med det och de som lämnat dessa har motiverat att man vill bo i just detta området. Lapparna har gett ett trevligt och seriöst intryck.

MEN. Kort efter att min far gick bort så fick min mor brev och förfrågningar om hon skulle ha kvar sitt fritidshus (nu när hon blivit ensam) och hon upplevde det lite obehagligt att dessa personer visade detta lite "gamaktiga" beteende så de förfrågningarna var inte till deras fördel.

Med det sagt tror jag man får ha lite känsla för vem man vänder sig till med sin förfrågan.

• Laddar…
  4. N
    Tillbyggare · Nivå 8
    Innan vi köpte vårt nuvarande hus försökte jag få kontakt med ägare till hus som inte längre var bebodda. Jag letade upp vem som var ägare och ringde upp dem. Själv tror jag mer på ett samtal än ett brev.

Allt som allt var det tre fastigheter vi var intresserade av. Två av dem ägdes av syskon som inte kunde komma överens om en försäljning och den tredje ägdes av en äldre herre som inte ville sälja. Tyvärr blev det inget napp för oss just då och vi bor idag i ett hus som vi stormtrivs i.

Idag, fem år senare är två av fastigheterna som vi tittade på sålda.

5. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Ett par gånger har folk knackat på här och frågat om vi vill sälja. Ena gången hänvisade jag till ett hus längre bort, där jag visste att de funderade på att sälja. Det slutade med att de köpte det huset, för familjen som ville sälja tyckte det var skönt att slippa mäklare. Jag tänker att, är det inte enklare att knacka dörr helt enkelt?

6. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    @Marlen Eskilsson har en bra poäng. Även om de som får brevet kanske inte vill sälja, känner de andra som vill. Och om de andra inte vill sälja, vet de kanske några andra som vill, osv.

När jag började plugga, hyrde jag ett rum hos en gammal dam. Jag fick rummet genom fråga en kompis hyresvärd (han hyrde också ett rum hos en äldre dam) som hänvisade till grannarna.
    Eftersom man kunde säga att man fick deras namn från grannarna, var det lätt att knacka på och börja samtalet. De ville/kunde inte hyra ut, men tipsade om någon annan. Efter att frågat 4 personer fick jag napp och fick ett rum på samma gata som kompisen.

Så mitt tips är att ta personlig kontakt (knacka på dörren) och fråga inte direkt om de vill sälja, men snarare att ni tycker om området och deras hus och om de kanske vet någon som planerar att sälja.
    Det blir enklare att hålla igång samtalet och det ger dom mer tid att fundera om de vill sälja själv.

7. A
    Medlem Nivå 1
    Vårat problem med "liten presentation" är att det snabbt kan tolkas "tyck synd om oss och sälj" eftersom vi har två funktionsnedsatta barn. Det är svårt att få fram, "vi gillar eran husmodell eftersom den går bra att handikappanpassa och samt leva med assistenter i" utan att trigga känslan av "tyck synd om mig". Samtidigt är det ju våran huvudanledning till att gilla huset. Men någon form av presentation vill är ju bra eftersom vi ju inte vill framstå som pengahungriga mäklare.

Veta vem man vänder sig till är precis som du skriver det viktiga

Jag tycker om brev för att de sparas, men det är ju fullt möjligt att gå ut, knacka på och räcka över breven (alternativt lägga i lådan).

8. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Jag tror inte ni behöver blanda in varför ni gillar huset, det är smått "off topic". Vill de sälja så vill de och förmodligen är det vad ni vill betala som spelar roll för om de nappar eller inte.

• Laddar…
  9. Microkatten
    Medlem · Nivå 13
    Vi har också fått brev som frågat om vi vill sälja en fastighet. Brevskrivarna berättade t.ex. vilken anknytning de har till området och varför de vill köpa fastigheten. Breven var inga massutskick utan riktade mot oss och fastigheten. Inget fel med dylika brev, det är ju ganska skoj att folk tycker fastigheten är så trevlig att de gör sig besvär att skriva ett personligt brev. Nu skulle vi inte sälja, så inget napp.

Jag kan tänka mig att ett dylikt brev med ett uppföljande personligt besök, flaggat för i brevet, kan vara en bra idé. Dels för att man aldrig vet vad ett personligt samtal kan leda till, men man kan ju även få tips om andra intressanta fastigheter i området som möjligtvis skall säljas.

Oavsett hur man gör så kan det säkert uppfattas negativt av någon av de man kontaktar, det är nog svårt att undvika helt. Men om man har ett respektfullt bemötande - utan att göra sig till förstås - undviker att vara påstridig och liknande så går det säkert bra i de flesta fall.

10. S
    Medlem Nivå 8
    Personligen så ogillar jag folk som knackar på, samma med brev. Jag tror det är många liksom mig som känner att när nån knackar på eller skriver vill de bara göra ett bra klipp och kanske komma med en bakgrund om varför de vill köpa som gör att jag ska mjukna och sälja billigt. När jag säljer vill jag inte veta vem som köper, mäklaren kan få veta men jag vill inte veta något om köparen..jag vill bara veta att köparen har pengarna och det får mäklaren fixa...

• Laddar…
  11. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Så är det ju inte alltid.
    När Zlatan ville köpa ett hus i Malmö, var den inte heller till salu och det blev inte heller ett underpris.

• Laddar…
  12. S
    Medlem Nivå 8
    Det finns undantag även för mig :)
    Dock är det väl få som vill betala mer.....

• Laddar…
  13. Microkatten
    Medlem · Nivå 13
    Zlatan, Bill Gates och dyl är högst välkomna att komma på personligt besök, även om jag inte har tänkt sälja. Jag kan ju bli övertalad... ;)

14. B
    Medlem Nivå 2
    Om jag hade varit fastighetsmäklare hade jag raderat dig i ett ev. spekulantregister. Du representerar en grupp som vill slippa att betala ett marknadspris, och skall ta dig innanför dörren till äldre personer så de ska uppleva dig som trevlig och sälja till underpris, fastän du kanske är väldigt ekonomisk..

• Laddar…
  15. H
    Moderator · Nivå 25
    Vaaa?

Hur kopplar du detta till mig?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: