Detta är mitt första inlägg på byggahus efter att ha varit en trogen läsare under lång tid.

Jag och några kompisar har tagit fram ett busenkelt verktyg som gör nästa besök på brädgården några snäpp smidigare!

Jag brukar vara duktig på att mäta och mängda hur mycket virke jag ska köpa och brukar få fram en lista med olika längder för varje typ av virke jag ska köpa:
  • 4 st 560 mm
  • 4 st 340 mm
  • 3 st 600 mm
Men när man kommer till brädgården sen så ser jag att det finns 2 eller 3 olika längder av virke, eller kanske bara en längd. Men hur många ska jag köpa egentligen? Den typen av matte har jag svårt att göra i huvudet varför jag länge drömt om ett enklare sätt.

Det finns lite olika verktyg på nätet som hjälper till men inget har riktigt passat toppen varför vi tog saken i egna händer och slängde ihop en egen version. Just nu är det mer av en prototyp eller beta-version. Det fungerar men har inga extra finesser att skryta med.

På sidan fyller man i vilka behov av brädor man har och sedan vad som finns tillgängligt att köpa varpå man får ett förslag på hur mycket man behöver köpa och man ser även hur algoritmen har lagt ut de olika längderna på brädan. Algoritmen har även höjd för bredden på en standardsågklinga (3 mm).

Det går att bygga ut en sån här tjänst hur mycket som helst men innan vi gör något mer så skulle vi vilja dela med oss av vad vi har gjort till flera.

All feedback uppskattas stort och det skulle vara toppenkul med förslag på förbättringar, buggar eller vad nästa steg skulle kunna vara. Och såklart roligast av allt, om ni använder den och har nytta av den!

https://virkeskalkyl.se/

Nedan en bild på hur det kan se ut när man använder det hela!

Skärmdump av webbsidan virkeskalkyl.se som visar en interaktiv tjänst för att beräkna virkesbehov baserat på inskrivna mått och brädgårdens utbud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

PS. Vi är ett gäng grabbar som gjort detta på vår fritid i första hand för oss själva så det finns ingen organisation bakom och inget vinstintresse av något slag. Vi tyckte resultatet blev bra så vi vill dela med oss. Tjänsten används på egen risk och även om vi är trygga med uträkningen så finns det garanterat buggar och situationer vi inte tänkt på så använd på egen risk!

// Mikael Wallin

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Trevlig idé, har själv stått och svurit med miniräknaren framme på brädgården!
Tyvärr fungerade det sådär vid första testet på iPhone med chrome installerat, den räknade helt fel.
På safari händer inget alls. Överbelastat? Eller inte mobilanpassat?

StoffeGbg StoffeGbg skrev:
Trevlig idé, har själv stått och svurit med miniräknaren framme på brädgården!
Tyvärr fungerade det sådär vid första testet på iPhone med chrome installerat, den räknade helt fel.
På safari händer inget alls. Överbelastat? Eller inte mobilanpassat?
Hej!

Tråkigt att höra att det inte fungerar för dig! Vi har testat både mobilt och på ett par olika datorer. Men webbutveckling är... spännande, så vi har uppenbarligen missat någonting.

Vad är det för mått du testar med?

// Mikael Wallin

Bra idé! Tyvärr får jag inte fram något resultat när jag provar. Kör med Chrome på Android.

Har ni ändrat något nyss? För nu fungerar det! :D

Det verkar som om det inte uppdateras när man gör ändringar. Funkar när jag startar nytt inkognitofönster, men när jag startar sidan igen så ligger mina tidigare mått kvar. Cookien kanske låst på något vis?

Bra idé! Kan bli riktigt användbar! Testade lite och kom fram till några förbättringsförslag:

* Knapp för att välja att ange mått i cm istället för mm (för att slippa mata in den extra nollan på varje rad)
* Knapp för att rensa hela formuläret (när man är klar med en dimension och ska vidare till nästa)

Överkurs:
* Möjlighet att spara dimensioner och priser på brädgårdsdelen och välja mellan dem (för oss som handlar ofta på samma ställe)

Sen kan jag tycka att jag ibland har koll på den totala längden jag behöver, typ 54m. Då vore det bra att på nåt sätt kunna bara kunna mata in totallängden man behöver och längderna som finns på brädgården för att få ut antalet jag behöver köpa.

samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Har ni ändrat något nyss? För nu fungerar det! :D
Vi har inte ändrat på någonting ännu.

Men jag inser att vi kanske behöver ta fram en lite tydligare instruktion för hur det fungerar. Just nu har vi nog varit lite hemmablinda och tänkt att eftersom vi vet hur det fungerar så är det uppenbart för alla andra också. Kommer en lite tydligare instruktion!

StoffeGbg StoffeGbg skrev:
Det verkar som om det inte uppdateras när man gör ändringar. Funkar när jag startar nytt inkognitofönster, men när jag startar sidan igen så ligger mina tidigare mått kvar. Cookien kanske låst på något vis?
Varje gång man fyller i mått så sparas dom på sidan för att man inte ska behöva fylla i samma uppgifter på nytt om man börjar fylla i hemma innan man sen åker till brädgården. Men det ska nog kanske vara valbart att spara eller inte?

D Dublin skrev:
Bra idé! Kan bli riktigt användbar! Testade lite och kom fram till några förbättringsförslag:

* Knapp för att välja att ange mått i cm istället för mm (för att slippa mata in den extra nollan på varje rad)
* Knapp för att rensa hela formuläret (när man är klar med en dimension och ska vidare till nästa)

Överkurs:
* Möjlighet att spara dimensioner och priser på brädgårdsdelen och välja mellan dem (för oss som handlar ofta på samma ställe)

Sen kan jag tycka att jag ibland har koll på den totala längden jag behöver, typ 54m. Då vore det bra att på nåt sätt kunna bara kunna mata in totallängden man behöver och längderna som finns på brädgården för att få ut antalet jag behöver köpa.
Kul att du gillar det!

* Ange måttenhet är ju helt självklart nu när du säger det.
* Någon form av hantering för flera dimensioner behöver vi absolut. Rensa formuläret och börja om är en bra början!

Överkusförslaget låter utmärkt det också. Vi tar in det i planeringen!

Sista förslaget är jag inte helt med på. Eller, det är en annan typ av uträkning då egentligen. Att man anger att man behöver 54m och sen vilka längder som finns på brädgården och att man då får upp hur många plankor som krävs för att få 54m. Inte dumt alls, men vad kallar vi den typen av uträkning?

Mikael Wallin Mikael Wallin skrev:
Sista förslaget är jag inte helt med på. Eller, det är en annan typ av uträkning då egentligen. Att man anger att man behöver 54m och sen vilka längder som finns på brädgården och att man då får upp hur många plankor som krävs för att få 54m. Inte dumt alls, men vad kallar vi den typen av uträkning?
Jo, den delen kanske är överflödig när appen finns. Jag brukar inte ha med mig alla mått till brägårn utan mer ha i huvet att jag behöver typ 50m totalt, sen försöker jag räkna i huvuet, lägger till minst 2 brädor ifall jag räknat fel och kommer sen hem med för mycket virke :p . Så den funktionen är nog inte nödvändig när appen finns :)

Smidig lösning!

Ser lite potential på spillräkningen bara.
Det bästa här är ju att köpa 3st 3600mm och 3st 4200, men räknaren kör med samma mått till allt.
Skärmbild av materiallista med längder och antal i form av en kalkylator för byggprojekt.
Tabelljämförelse av bästa pris kontra minsta spill för inköp av träbrädor med visuell representation av spill i rött.

H
Mikael Wallin Mikael Wallin skrev:
Kul att du gillar det!

* Ange måttenhet är ju helt självklart nu när du säger det.
* Någon form av hantering för flera dimensioner behöver vi absolut. Rensa formuläret och börja om är en bra början!

Överkusförslaget låter utmärkt det också. Vi tar in det i planeringen!

Snyggt! Upplever lite webbproblem. Den verkar inte vilja uppdatera om jag raderar gamla fält-

Hade varit riktigt fint om den kunde blanda storlekar.
T.ex. i detta fall hade varit bättre att ta 8st 3000mm och 2st 3400mm?

Skärmdump av ett kalkylverktyg för byggmaterial med fält för längd, antal och pris samt sektion för minsta spill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man skulle haft någon form av optimeringsalgoritm, min matte är lite rostig men borde kunna ställa upp ett problem i stil med

Y1 = a*x1 +b*x2 = 3000*x1+3400*x2 # Längden på tillgänglig bräda * antal
Y2= A*y1+B*y2 = 3000*10 +3300*2 # Antal brädor man behöver * längd

och sedan beräkna minimum av funktionen Y1-Y2
Med villkoret att Y1 >=Y2
och några fler villkor som säger typ att A<a för att bara godkänna fulla längder på virket.

OBS detta är verkligen inte genomtänkt eller knappt användbart osv.. Någon som kan optimering kan säkert lösa detta ganska enkelt.

D Dublin skrev:
Jo, den delen kanske är överflödig när appen finns. Jag brukar inte ha med mig alla mått till brägårn utan mer ha i huvet att jag behöver typ 50m totalt, sen försöker jag räkna i huvuet, lägger till minst 2 brädor ifall jag räknat fel och kommer sen hem med för mycket virke :p . Så den funktionen är nog inte nödvändig när appen finns :)
Det låter ungefär som hur jag räknade innan vi började jobba med appen :crysmile:

Det är ju en bit kvar innan den helt kan ersätta att räkna manuellt, men med all bra input här så är vi på god väg!

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
S Spopas skrev:
Smidig lösning!

Ser lite potential på spillräkningen bara.
Det bästa här är ju att köpa 3st 3600mm och 3st 4200, men räknaren kör med samma mått till allt.
[bild]
[bild]
Spillräkningen har definitivt potential och optimeringen likaså. Vi valde att göra appen mer praktisk än korrekt varför den nu inte mixar olika längder. Det blev tekniskt väldigt komplicerat, även om det är görbart, samt att brädgården som jag oftast är på sällan har mer än 1 längd på samma dimension.

Men det ligger på listan över saker att jobba på!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.