Vad rekommenderar ni för virke till nya uthusdörrar enligt bilden?
Jag menar ska man köpa ytterpanel eller vad?

• Slitna träuthusdörrar i behov av renovering på en rödfärgad lada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tallsan Tallsan skrev:
Vad rekommenderar ni för virke till nya uthusdörrar enligt bilden?
Tänkte använda dimension 145X22 mm då original är 1" tjock och bredderna varierar mycket.
Använd entumsbräder i varierande redd om det här fungerat bra förut

Alla mina uthusdörrar har fas-spont på utsidan, blir tätt iom sponten och "snyggt" med V-fasningen.
Svart är snyggt.

Protte

Men ytterpanel går nog bra det också, blir ju ventilerat om man inte ribbar springorna.

F fribygg skrev:
F fribygg skrev:

prototypen prototypen skrev:
Alla mina uthusdörrar har fas-spont på utsidan, blir tätt iom sponten och "snyggt" med V-fasningen.
Svart är snyggt.

Protte

Men ytterpanel går nog bra det också, blir ju ventilerat om man inte ribbar springorna.
Ok Protte nu funderar jag att skruva ihop detta . Vad rekommenderar du för skruv till detta tjockleken blir ytterpanel 22mm + regel på insidan 45 mm eller 50 tjock (har egna med tummått) alltså 67mm eller 72 mm totala tjockleken.

Redigerat:
Tallsan Tallsan skrev:
Vad rekommenderar du för skruv till detta.
50 - 60 mm skulle jag nog ta.

• Gilla
Tallsan
  • Laddar…
Jag har använt 120 mm råspont.

Och jag har varje gång fått justera med hyvel/såg då portarna sväller i höst/vinterruskväder.

Så lämna marginal för rörelser i träet.

/ATW

nikasp
A ArneTW skrev:
Jag har använt 120 mm råspont.

Och jag har varje gång fått justera med hyvel/såg då portarna sväller i höst/vinterruskväder.

Så lämna marginal för rörelser i träet.

/ATW
Skojar du :crysmile: Dörren jag gjorde till dasset svällde igen stenhårt. Tur nog kunde jag banka upp dörren genom det öppna fönstret. Nu tre år senare gjorde jag en 135x50 dörr till lekstugan jag snickrat på ett bra tag. Den sitter som berget. Får lossa på gångjärnen och försöka skruva dit något jag kan bryta med så jag kan ta av och hyvla lite. Tyckte att jag var vis av mitt förra misstag och hade en bra ram denna gång.

En uthusdörr är väl 1-1,5 meter bred, alla mina är gjorda med en 1 tum 5 som ”reglar” och en 2 tum 5 på gångjärns sidan och 19 mm fasspont, blir ju som lite nättare

Tallsan Tallsan skrev:
Ok Protte nu funderar jag att skruva ihop detta . Vad rekommenderar du för skruv till detta tjockleken blir ytterpanel 22mm + regel på insidan 45 mm eller 50 tjock (har egna med tummått) alltså 67mm eller 72 mm totala tjockleken.
Jag använder gipsskruv till väldigt mycket i detta fallet 40 mm

Protte

Ok varför har de gjort detta inhack i regeln? Träregel med ett inhack placerat vid en trävägg och andra reglar, i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så att snedsträvan inte ska halka på den vågräta........

Protte

• Gilla
Tallsan
  • Laddar…
Tallsan Tallsan skrev:
Ok varför har de gjort detta inhack i regeln? [bild]
För att snedsträvan (som hindrar dörren att hänga ner sig) ska sitta stabilt. Är den bara spikad i dörrbrädorna kan spikarna böjas av kraften.

• Gilla
Tallsan
  • Laddar…
Ok då gör jag likadant på de nya dörrarna!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.