Skall bygga om en terass, och står i valet och kvalet. Total budget för materialinköp kan sträckas till 50tkr….för ca 50-55kvm yta.
Vad vi vill uppnå är en så pass underhållsfri trall man bara kan uppnå, fast inom budget. Det är min mors sommarställe.
Underhåll som behöver göras vartannat är eller så kan vara ok, men rengöring och inoljning varje år eller två ggr per år undervikts gärna, då det troligtvis är jag som åker på det.
det verkar bli för dyrt med massiv komposit (till skillnad från den som är ihålig) inklusive alla tillbehör som behövs har jag konstaterat….
Läget är mkt sol(som hela dagen i princip) på vissa delar, en annan del är under tak, och skugga hela tiden.
En annan tanke är gift/miljöaspekten….komposit är en hel del plast i, vilket är lite negativt, samt tryckimpregnerat innehåller tydligen en del kemikalier som inte heller är populära.
Allt går dock att diskutera/förhandla.
Så, för att göra frågan kort….vilket material skall vi använda?
hårdträ?
Komposit?
Erfarenheter av Kebony?
Kärnsund termo fura?
Kärnsund bangkirai? (Priset går dock över budget)
andra alternativ?
all input och hjälp tas gladeligen emot.
Vad vi vill uppnå är en så pass underhållsfri trall man bara kan uppnå, fast inom budget. Det är min mors sommarställe.
Underhåll som behöver göras vartannat är eller så kan vara ok, men rengöring och inoljning varje år eller två ggr per år undervikts gärna, då det troligtvis är jag som åker på det.
det verkar bli för dyrt med massiv komposit (till skillnad från den som är ihålig) inklusive alla tillbehör som behövs har jag konstaterat….
Läget är mkt sol(som hela dagen i princip) på vissa delar, en annan del är under tak, och skugga hela tiden.
En annan tanke är gift/miljöaspekten….komposit är en hel del plast i, vilket är lite negativt, samt tryckimpregnerat innehåller tydligen en del kemikalier som inte heller är populära.
Allt går dock att diskutera/förhandla.
Så, för att göra frågan kort….vilket material skall vi använda?
hårdträ?
Komposit?
Erfarenheter av Kebony?
Kärnsund termo fura?
Kärnsund bangkirai? (Priset går dock över budget)
andra alternativ?
all input och hjälp tas gladeligen emot.
Skall du hålla den fräsch varje år så får du räkna med 1000-1500kr / år för trallrent + syntetisk trallolja.
En bra komposittrall räcker att högtryckstvätta när de blir smutsig.
Så här ser min 6 år gamla trall efter 3 dagars arbete.
En bra komposittrall räcker att högtryckstvätta när de blir smutsig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser min 6 år gamla trall efter 3 dagars arbete.
Butinox en syntetisk olja, ej linolja som gör trallen svart.B Boende45 skrev:
https://www.byggahus.se/k/2738205/?u=160273&a=224033
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Använda gammalt trallvirke till ny altan?
Byggmaterial & Byggteknik -
Virke till ett nytt projekt
Möbelsnickeri -
Staket till nytt trädäck.... Var hittar man "rätt" virke?
Altan & Uteplats -
Tips på ny takpanna av tegel tvåkupig till korsvirkeshus
Tak & Vind -
Virke till fönsterrenovering runt Nyköping
Byggnadsvård