Byggahus.se
Hej!
Vi håller på att renovera köket i en villa från 1976 (typ KB-villa)
Dessa hus har platsbyggda dörrkarmar som är skruvade inifrån väggen, in i karmen.
Man kommer alltså inte åt skruvarna utan att bryta upp väggen på båda sidor om dörren.
Detta är alltså inte tänkbart.
Nu skall vi lägga ett vinylklickgolv (med kärna av Stone Plastic Composite) och det kommer avsluta mot den dörren. Rekommenderat mellanrum är 5 mm mellan vägg och golv.
Hur skall jag göra då jag inte kan komma under varken tröskel eller dörrkarm?
Ev. kan jag fräsa ur karmen tillräckligt, men tröskeln kommer jag inte få loss utan att förstöra golvet på andra sidan, eller karmen.
Laminatgolvet som ligger idag ligger dikt mot tröskeln vilket har resulterat i att golvet buktat sig lite längre in i köket.
Under gamla laminatgolvet ligger det en plastmatta (ursprunglig) som skall ligga kvar.

Välkomnar alla förslag!

• Golvövergång mellan kaklade och träbelagda rum, öppen dörr, vågigt mönstrad tapet, trälister.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tremere skrev:
Hej!
Vi håller på att renovera köket i en villa från 1976 (typ KB-villa)
Dessa hus har platsbyggda dörrkarmar som är skruvade inifrån väggen, in i karmen.
Man kommer alltså inte åt skruvarna utan att bryta upp väggen på båda sidor om dörren.
Detta är alltså inte tänkbart.
Nu skall vi lägga ett vinylklickgolv (med kärna av Stone Plastic Composite) och det kommer avsluta mot den dörren. Rekommenderat mellanrum är 5 mm mellan vägg och golv.
Hur skall jag göra då jag inte kan komma under varken tröskel eller dörrkarm?
Ev. kan jag fräsa ur karmen tillräckligt, men tröskeln kommer jag inte få loss utan att förstöra golvet på andra sidan, eller karmen.
Laminatgolvet som ligger idag ligger dikt mot tröskeln vilket har resulterat i att golvet buktat sig lite längre in i köket.
Under gamla laminatgolvet ligger det en plastmatta (ursprunglig) som skall ligga kvar.

Välkomnar alla förslag!
Om ni avslutar mot den dörren/tröskeln, så kan ni kanske lägga en tunn metalltröskel ocanpå den, om ni inte kan få till en helt rak och snygg kant och limma/tejpa framför dörren

• Gilla
Tremere
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.