Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Vintersäkrat elavtal?

1. P
    Medlem · 12 233 inlägg
    Hej alla forumorakel!

Är det någon som har en bra prognos på hur kallt det blir i vinter och hur elpriserna kommer att utvecklas? :thinking:

Jag har hittills alltid haft rörligt elpris och aldrig nappat på s.k. vintersäkring av elpriset, men med tanke på minskningen av elproduktionsanläggningar för baskraft så funderar jag på det nu.

Nån som har facit? :cool:

2. J
    Husägare · 3 002 inlägg

Johan456

Husägare
    Ingen har nog facit eftersom vår förmåga att producera el till vår egen befolkning aldrig varit så dålig i modern tid. Aldrig förr har så många haft så få att vara arga på för så mycket.

Beror ju mycket på hur kallt det blir såklart men kan du binda till ett ok pris, så varför inte. För egen del så är själva elpriset en så liten del av det jag betalar per kWh så jag orkar inte bry mig.

• Laddar…
  3. P
    Medlem · 12 233 inlägg
    Vad är övriga poster per kWh?

4. J
    Husägare · 3 002 inlägg

Johan456

Husägare
    Innan jag bytte leverantör så med alla fasta kostnader och skatter så landade priset per kWh på cirka 2kr. Det beror såklart på att jag har fjärrvärme och elförbrukningen är därför förhållandevis låg.

5. R
    Medlem · 3 inlägg

Renoveralitegranna

Medlem
    Såg den här tråden nu. Ett halvår senare vet vi hur det gick.

6. P
    Medlem · 12 233 inlägg
    :cool:
    Jag har i flera år tittat på "vintersäkring" hos min elleverantör och alltid avstått eftersom jag inte har trott att det skulle löna sig. Varje gång har jag gissat rätt. Den här gången gissade jag inte så rätt, men jag får trösta mig med att jag har sparat en hel del pengar genom decennierna genom att ha rörligt elpris.

Min fundering om minskningen av baskraften visade sig dock inte vara så relevant. Det är ju andra faktorer som har varit avgörande för det höga elpriset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.