Byggahus.se

Vinterlösning för regnvattentunna

1. G
    Medlem Nivå 6
    Hej

Jag gick och köpte en regnvattentunna från Greenline i förhoppning att ha lite extra vatten när torkan slog till. Föga tänkte jag på alla komplikationer som uppstod.

Dels är ju regnvatten avledaren som monteras i stupröret tämligen smalt vilket gör att mitt stuprör nu sväljer hälften så mycket vatten innan det svämmar över. och med sommarens skyfall har ju detta flera gånger slutat med en veritabel fontän istället för ett fungerande stuprör. Är det någon som känner till en lösning med kraftigare dimension?

Det andra problemet är att på grund av både dimensionen men också hur den är konstruerad så samlas ju minsta lilla löv och barr som följer med ned i röret och orsaker oundvikligen stopp, och då har inte ens hösten börjat. Förutom en nätboll längst upp i hängrännan kan man tänka sig en lövutkastare på mitten av ett stuprör för att på så sätt få ut löven innan de när vattenavdelaren?

Det tredje och sista problemet är, vad gör jag när vintern med minusgrader är i antågande? Jag måste ju tömma tunnan antar jag men då kastas ju vattnet från vattenavdelaren rakt ut eller räcker det kanske med att fästa slangen uppåt efter stupröret? det är i alla fall min plan.
    Köpte grejerna på Bauhaus och där kan ingen svara på någon av mina frågor, visst skulle jag kunna lämna tillbaka hela rasket men jag vill ha regnvattentunna och vill istället hitta någon fungerande lösning. Själva tunnan är det ju inte fel på och jag tycker den är den snyggaste också.

2. R
    Bannad · Nivå 16
    Bara skräp när den har suttit ett tag , det sitter en massa skit i överföríngsdelen ,en massa delar som
    ska föra vattnet till slangen
    1 Slangen får inte vara så i båge den ska gå rakt ut eller nedåt , sätt tunnan på marken
    2 Du har satt dit den då vet du hur öppnar den , kan nog sätta en peng på att det sitter löv ,barr
    eller annat i den
    En av ungarna hade en sådan , tvärnit innan jag fick rensa den

3. Y
    Medlem Nivå 5
    Jag har monterat en vattenutkastare på mina rör (heter FUTK hos Lindab) vid regntunnorna istället, jag tror inte på de där avledarna riktigt. Då fäller man ut en "arm" som leder ut allt vatten. Sedan får du ha ett hål i toppen på tunnan med filter, man kan sätta en renstratt där så det värsta skräpet inte hamnar i tunnan. Sedan är det bara att fälla in den på vintern. Jag tror det är mycket driftsäkrare än dessa plastlösningar.
    Om det inte finns, sätt också ett utlopp i toppen på tunnan för översvämningskydd.

4. Shakula
    Husägare Nivå 7
    Köpt samma tunna som dig. Har dock inte haft samma problem med fontän vid full tunna (ännu?).
    Har dock inte hunnit sätta dit locket på den delen som sitter på stupröret, då urspårningarna inte passade mitt stuprör.

Kanske måste sätta något nät uppe i hängrännan. Nu har vi visserligen flyttat till ett nybyggt område, så finns inga lövfällande träd i närheten. Men finns annat skräp så klart...

Jag funderar om man skall plugga igen röret, så att det på så vis inte går till tunnan.

5. R
    Bannad · Nivå 16
    Det är inte p.g.a.full tunna som det blir fontän , det är för att det blir stopp ( skit och annat krafs )
    i den del som sätts på stupröret , det sitter som avledare ini den
    Då kommer det att spruta ut i skarvarna , då får man demontera den och rensa

6. pacman42
    Medlem · Nivå 14
    Jag vann ju en tunna här på Byggahus. Jag använder dock inte lägre avledaren alls utan gjorde en egen konstruktion där jag fångar vatten från ett stuprör där det svänger (tar ut vatten ur botten på röret med en gardena-koppling där det lutar ca 45 grader, mer vatten gör att det övriga vattnet bara spolar förbi) och sedan leder jag tillbaka överskottsvattnet från tunnan. Ledningen ut från min tunna (översvämningsskyddet) har jag satt en gardena-koppling på, likaså på ledningen in, vilket gör att jag kan leda om eller stoppa vattnet när jag vill.

Riktigt nöjd med lösningen faktiskt. När tunnan är tom så har jag ett vattenutkast för stuprör som sitter så att jag kan leda om allt vatten till tunnan.

Jag har dock fördelen att allt detta sitter så till att det är helt dolt bakom/under altanen ...