17 768 läst ·
35 svar
18k läst
35 svar
Vinterförvaring av husbil på egna tomten en domstolsfråga
Sida 1 av 3
På konsumentens sida
· 3 422 inlägg
Nu har det avgjorts vilka regler som gäller för hur man får ha sin husbil ståendes på tomten.
Du kan läsa artikeln här: Vinterförvaring av husbil på egna tomten en domstolsfråga
Du kan läsa artikeln här: Vinterförvaring av husbil på egna tomten en domstolsfråga
Precis, så har det väl alltid varit. Dock kan man ju tycka att man borde kunna få lov att inkvartera gäster vid enstaka tillfällen i husbilen eller husvagnen. Dock inget permanentboende. Men det är ju inte så reglverket ser ut.
Varför gör man skillnad på husbil/husvagn och lastbil? Man får ju inte parkera en lastbil på tomten utan bygglov, och idag finns det husbilar som är större än många lastbilar.
edit, blev rättad av en kollega. Firmabilar och lastbilar kräver bygglov då det inte faller under fastighetens behov, utan det är arbetsgivarens behov. Därmed krävs bygglov.
edit, blev rättad av en kollega. Firmabilar och lastbilar kräver bygglov då det inte faller under fastighetens behov, utan det är arbetsgivarens behov. Därmed krävs bygglov.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 423 inlägg
Om du äger lastbilen är det klart du får parkera den på din tomt?J JeLö skrev:Varför gör man skillnad på husbil/husvagn och lastbil? Man får ju inte parkera en lastbil på tomten utan bygglov, och idag finns det husbilar som är större än många lastbilar.
Tyvärr inte. En åkeriägare i kommunen som bodde lite i utkanten av orten, och hade två lastbilar på tomten, fick för inte så längesen höga vite för att ha parkerat två lastbilar på tomten.Dan_Johansson skrev:
Man får parkera längs gatan men inte på sin egen uppfart.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 423 inlägg
Fast "åkeriägare" med två lastbilar låter ju inte som något man bedriver utan företag? (eller ens som enskild firma)J JeLö skrev:
Och då är ju lastbilarna inte "dina", utan företagets.
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Men då var det väl troligen inte han som ägde fordonen, utan hans firma? Även om du äger 100% av ett AB, så är inget av det som tillhör bolaget ditt.
Får man parkera lastbilen på nån annans fastighet då? En granne som hade ett åkeri(AB) parkerade lastbilen på en grannfastighet(med tillåtelse av fastighetägaren så klart). Ingen har stört sig på det men är det OK enligt reglerna?
Som jag fått det förklarat för mig behöver man inte bygglov för uppfart/parkering till fastighetens behov när det gäller småhus/villa. Fastighetens behov är max 2 fordon.
En lastbil eller firmabil är ett arbetsredskap och anses därför inte tillhöra fastighetens behov.
Vad som sen gäller en privatägd entusiastlastbil vet jag inte. Heller inte vad som räknas som firmabil. Betalar man förmånsskatt borde den ju tillhöra fastighetsbehovet?
Är i alla fall helt säker på att du inte får ställa en lastbil på villatomten utan bygglov.
En lastbil eller firmabil är ett arbetsredskap och anses därför inte tillhöra fastighetens behov.
Vad som sen gäller en privatägd entusiastlastbil vet jag inte. Heller inte vad som räknas som firmabil. Betalar man förmånsskatt borde den ju tillhöra fastighetsbehovet?
Är i alla fall helt säker på att du inte får ställa en lastbil på villatomten utan bygglov.
Enskild firma var det. Men hur många äger en lastbil privat?Dan_Johansson skrev:
edit. Läste ditt förra inlägg lite snabbt. När det gäller privatägd lastbil kan du mycket väl ha rätt.
Så här står det på boverkets hemsida. Det är alltså inte jämförbart med lastbil som jag antydde i mitt första inlägg. Man kan inte alltid ha rätt.
Vad ska parkeringsplatsen vara till för?
Parkeringsplatsen ska uteslutande vara avsedd för fastighetens eget behov för att vara lovbefriad. Det innebär att parkeringsplatsen bara får anordnas för bostädernas behov.
Plan- och byggförordning (2011:338) 6 kap 2 §
I en dom från Regeringsrätten har frågan om vad som avses med fastighetens behov prövats. Domen innebar att undantaget från krav på bygglov inte ansågs tillämpligt på en parkeringsplats för lastbilar som användes i fastighetsägarens företag. Detta med hänsyn till att parkeringsplatsen då inte uteslutande är avsedd för bostadsfastighetens behov. Att den som bor på fastigheten även bedriver ett företag medför alltså inte att undantaget även omfattar företagets behov. (RÅ 2009 ref. 71)
.
Det beror på vad för typ av fastighet det är.V Ville_Vessla skrev:
Men en vanlig villatomt så är svaret nej.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 423 inlägg
Jag känner nog i alla fall 3-5 personer som äger lastbilar privat, beroende på hur "köp och sälj" - läget är för dagen... Minst en av dem har två stycken...J JeLö skrev:
(tyvärr är ingen av dem jag)
Då är vi "olagliga". På vår tomt står det 2 personbilar en mopedbil och en släpvagn, för några år sedan stod det vintertid även en båt på inregistrerad trailer. Allt borde väl räknas som fordon då de har reg. skylt eller? På grannens tvärs över gatan står det 4 personbilar.