Börjat fundera på hur jag ska vinterförvara poolen, det börjar ju närma sig med stormsteg.

Poolen är en halvt nedgrävd ovanmarkspool enligt bild nedan.
Halvt nedgrävd ovanmarkspool på trädäck med trappstege och pump, omgiven av staket och växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min tanke är att tömma ur vattnet till under inloppet sedan täcka med det täcket man fick till, efter det bygga ett tak av korrugerad plast som läggs över och fäst på något sätt i trädäcket.
Pump och slangar kommer tömmas och plockas in.

Är det rätt tänkt eller hur skulle ni gjort?
Kommer inte plocka ner och förvara hela poolen inne!

B
Jag brukar tömma ut allt vatten utom sista 5cm ungefär. "taket" över den tomma poolen måste ju klara snölasten och höststormar. Har väl inte lyckats få till en superbra lösning som är billig, men någon form av enklare "teepee" tält (dock låg takvinkel, kanske 10-15% lutning) som täcks med en förankrad presenning brukar jag försöka få till. Ibland går de sönder av höststormar, ibland knäcker snölasten konstruktionen, om man bygger för klent. Ev avvägning mellan budget och tid för bygget, jag brukar varken lägga många kronor eller tid på bygget.

Sandfilter och värmepump brukar jag tömma ur och förvara torrt och varmt i källaren.

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
Bor i Skåne, så snölaster behöver vi inte bry oss om, däremot stormarna.
Dock ligger poolen relativt skyddat och tänker förankra i trallen.

Varför tömmer du ut allt vatten?
Mest nyfiken på om det är det man "ska" göra?

B
Jag tömmer inte ut allt vatten, sparar 5cm ungefär. Vatten expanderar ju när det fryser, så jag antar att det blir mer belastning på linern om det är mycket vatten som fryser och expanderar. Dessutom så brukar ju stillastående vatten som stått från september till april maj vara ganska äckligt, känns inte som att det finns nån anledning att låta vattnet stå över hela vintern?

Innan jag fyller på med nytt vatten och drar igång sandfilter på försommaren så brukar jag försöka tömma ur det sista av skitvattnet som stått o gottat till sig.

Vet inte om det är så man "ska" göra, det är i alla fall så jag gör.

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
Såhär blev det till slut, tömde ur vattnet ungefär i höjd med trallen, strax under inloppet!
Ska säkras med några spännband också!

Omslagssäkrad ovanjordspool intill trätrall med gungstol, omgiven av prydnadsgräs och staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.