Byggahus.se

Vinter/snö/is - Vad går man på till badtunna/spabad?

1. C
    Medlem Nivå 1
    Vi har satt upp ett spabad på terrassen. Från dörren till badet är det ca 5m.
    Vad rekommenderar ni att man har att gå på från dörr till bad i vinter och snö? Det är ju inte så skönt att gå barfota på frusen trall... Och Flipflop tofflor är ju glashalt...

Jag funderar på om man kan någon sorts matta man rullar ut...

Hur gör ni andra?

// Andreas

2. W
    Medlem Nivå 1
    Jag kör barfota ut och in, värst är ut men då vet man ju att det strax blir skönt. Och när man går in är man ju i regel så uppvärmd att det inte gör något. Flippflopp är livsfarligt! (F.ö. är lite frisk vind ett värre obehagsproblem, framförallt när man går in...)

Vi har iofs inte haft så tuffa vintrar de 4 säsongerna spabadet funnits.

3. L
    Medlem Nivå 2
    Jag har foppatofflor som jag brukar parkera på en dörrmatta intill badet. Har faktiskt aldrig tänkt på att det är halt, så det kanske är bättre än flipflop.

Redigerat 2 dec 22:34
  4. L
    Husägare · Nivå 15
    Barfota försiktigt, det är j..kla halt när trallen är frusen.
    Annars rena Foppatofflor som man tar på sig i badet innan man går in.
    Jag har badtunna och håller 39˚C badar åretrunt.

5. K
    Husägare · Nivå 12
    När jag vinterbadar lägger jag alltid ut något på isen som isolerar, oftast en gammal trasmatta. Att stå eller gå barfota är ingen njutning och bör undvikas tycker jag.
    Om det är en bit att gå så funkar sandaler av plast utmärkt. Sådana enkla som man bara sticker in fötterna i är bäst enligt mig. Trätofflor är inte inte bra eftersom det blir trögt att få in fötterna när lädret blir blött och fötterna svullnar. Samma med stövlar.
    Så mitt råd är att lägga ut en matta och köp billiga sandaler om du måste gå någonstans.

6. K
    Husägare · Nivå 12
    Foppatofflor upplever jag är sämst.
    De blir snorhalt inne i skon så fötterna halkar runt och man riskerar att vricka fötterna.
    Undvik det.

7. Korvgubbe
    Medlem · Nivå 9
    Och jag tycker crocs fungerar bäst. Jag har ca 50 meter över kuperad trädgård att gå till badtunnan. Ut är det som sagt kallt, men man vet att värmen väntar. In är inga problem alls. Upplever man att man halkar ur tofflorna så kanske man kan prova att använda hälremmen.

8. L
    Medlem Nivå 2
    Tänkte inte på att det finns många märken av foppatofflor...
    Jag har Crocs och tycker de fungerar riktigt bra till och från badet.

9. Fadai
    Verktygstokig · Nivå 7
    Gammal trasmatta som tas in efteråt är nog bra. Finns ofta billiga på loppis.