3 617 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Vinstskatt vid försäljning och mäklararvode?
Sida 1 av 2
Min syster och jag fick som gåva överta våra föräldrars fritidshus för ett par år sedan. Vi fick dock lösa ut deras lån på fritidshuset först och gick då in och betalade 300 000 kr var.
Nu har vi pratat om att jag ska köpa ut henne och vi försöker då komma överens om ett pris. Vi har haft två mäklare och värderat fritidshuset och båda säger ungefär att man kan förvänta sig ett försäljningspris på runt en miljon. Säg att vi skulle få det sålt för en miljon, ungefär hur mycket skulle vi då få kvar då skatter och mäklararvode är betalt? Jag förstår att mäklararvodet varierar, men ni kanske kan ge ett exempel ändå på vad som kan verka rimligt?
Jag tycker det blir fel att köpa ut henne för 500 000 kr eftersom hon ju sannolikt inte får 500 000 kr kvar efter skatter och arvode om vi skulle få det sålt för en miljon. Jag vill istället ge henne ungefär det hon skulle få kvar efter att skatter och avgifter är betalda. För henne blir det ju lika mycket pengar. Tycker ni att jag tänker fel?
Nu har vi pratat om att jag ska köpa ut henne och vi försöker då komma överens om ett pris. Vi har haft två mäklare och värderat fritidshuset och båda säger ungefär att man kan förvänta sig ett försäljningspris på runt en miljon. Säg att vi skulle få det sålt för en miljon, ungefär hur mycket skulle vi då få kvar då skatter och mäklararvode är betalt? Jag förstår att mäklararvodet varierar, men ni kanske kan ge ett exempel ändå på vad som kan verka rimligt?
Jag tycker det blir fel att köpa ut henne för 500 000 kr eftersom hon ju sannolikt inte får 500 000 kr kvar efter skatter och arvode om vi skulle få det sålt för en miljon. Jag vill istället ge henne ungefär det hon skulle få kvar efter att skatter och avgifter är betalda. För henne blir det ju lika mycket pengar. Tycker ni att jag tänker fel?
Det blir lite konstigt där här, det känns som att du och din syster måste betala vinstskatten för era föräldrar. De har ju i praktiken sålt huset till er för 600.000kr men jag antar att de inte betalt någon vinstskatt för det? I så fall bör det väl bli som yonna skriver, ni får beräkna vinstskatt på skillnaden mellan värdet på 80-talet och nu. Frågan är om man ska blanda in förhållandena när din mamma ärvde också....?
Kan vi inte bara göra på samma sätt som när vi fick det av våra föräldrar: Jag får hennes del i "gåva" och för över en viss summa till hennes konto? Det behöver ju inte räknas ut exakt rätt summa. Huvudsaken att vi båda är överens och skriver något skriftligt om det.
ni kan naturligtvis göra hur ni vill, det är ert hus och ert beslut 
MEN... ju mer konstigheter ni hittar på, desto store risk är det att era respective barn kommer att bli ovänner I slutänden... rätt vad det är får ni en ekonom I familjen.
MEN... ju mer konstigheter ni hittar på, desto store risk är det att era respective barn kommer att bli ovänner I slutänden... rätt vad det är får ni en ekonom I familjen.
Förr eller senare måste reavinstskatten betalas. Skall du överta din systers del måste ni reda ut detta eftersom det påverkar vad du ska betala din syster. Jag förmodar att du vill ha lagfart på fastigheten. I ditt fall rekommenderar jag att du kontaktar tex banken eller en jurist som kan skattereglerna.
Reavinsten som uppstår vid en riktig försäljning, är baserad på väldigt enkla kriterier, dvs I princip:
a) köpeskilling enligt det senaste köpebrev som använts vid beviljande av lagfart
b) samtliga lagfartskostnader
c) kostnader för ny-, till- och ombyggnader sedan tidpunkten för "a"
d) och förbättrande reparationer och underhåll som gjorts de sista 5 åren
e) fösäljningslikviden
f) mäklararvodet för försäljningen
Så om din mor 1980 ärvde huset från sina föräldrar som köpt det för 30000 år 1953, och ni säljer det för 1000000 idag, kommer ni, om punkterna c och d = noll, få betala en skatt baserat på:
försäljningsllikvid: 1000000
- mäklararvode 2%: 20000
er lagfartskostnad (expeditionsavgift): 825
er mors lagfartskostnad (expeditionsavgift) 200
ursprunglig köpeskilling 30000
lagfartskostnad 0,4%: 120
eller 1000000 - 20000 -825 -200 -30000 - 120 =948855
och skatten blir 22% av det, eller 208748
allstå: LÅN, GÅVA, Pengar för att lösa någon annans lån osv finns alltså inte med I kalkylen!
Observera också att om ni inte ansökte om lagfart när ni tog över efter er mor, då är det er mor som äger fastigheten
a) köpeskilling enligt det senaste köpebrev som använts vid beviljande av lagfart
b) samtliga lagfartskostnader
c) kostnader för ny-, till- och ombyggnader sedan tidpunkten för "a"
d) och förbättrande reparationer och underhåll som gjorts de sista 5 åren
e) fösäljningslikviden
f) mäklararvodet för försäljningen
Så om din mor 1980 ärvde huset från sina föräldrar som köpt det för 30000 år 1953, och ni säljer det för 1000000 idag, kommer ni, om punkterna c och d = noll, få betala en skatt baserat på:
försäljningsllikvid: 1000000
- mäklararvode 2%: 20000
er lagfartskostnad (expeditionsavgift): 825
er mors lagfartskostnad (expeditionsavgift) 200
ursprunglig köpeskilling 30000
lagfartskostnad 0,4%: 120
eller 1000000 - 20000 -825 -200 -30000 - 120 =948855
och skatten blir 22% av det, eller 208748
allstå: LÅN, GÅVA, Pengar för att lösa någon annans lån osv finns alltså inte med I kalkylen!
Observera också att om ni inte ansökte om lagfart när ni tog över efter er mor, då är det er mor som äger fastigheten
Det är olagligt (eller åtminstone emot regelverket). En gåva är en gåva utan förväntningar på motprestation. Ni fick inte huset i gåva av er mamma utan ni köpte det för 600,000:-. Registrerades förvärvet som en gåva eller som ett köp? Ni måste först reda ut hur ni skall ha det med den första transaktionen (förvärvet från mamma) innan man kan beräkna något utfall av den blivande affären.Rooney skrev:
Det verkar mycket krångligare detta än vad jag kunde tro.
Det är vi som har lagfarten och äger huset, men minns inte vad vi betalade för den. Vi övertog och omförhandlade deras lån när vi fick huset för fyra år sedan och det registrerades som en gåva är jag ganska säker på.
Jag trodde det var vanligt och lagligt att man gör som vi gjorde då och som vi vill göra igen. Kanske är bäst att jag pratar med banken.
Hursomhelst så tänker jag inte köpa ut henne om det är så att jag bör betala henne 500 000 kr, snarare runt 400 000 kr.
Det är vi som har lagfarten och äger huset, men minns inte vad vi betalade för den. Vi övertog och omförhandlade deras lån när vi fick huset för fyra år sedan och det registrerades som en gåva är jag ganska säker på.
Jag trodde det var vanligt och lagligt att man gör som vi gjorde då och som vi vill göra igen. Kanske är bäst att jag pratar med banken.
Hursomhelst så tänker jag inte köpa ut henne om det är så att jag bör betala henne 500 000 kr, snarare runt 400 000 kr.
OK, vi utgår ifrån att ni betalade 600,000:- för fastigheten. Om ni nu säljer den för 1,000,000 och mäklaren tar 35,000:- i arvode så är vinsten 365,000:-. 22% av det går bort i skatt, dvs ca 80,000:-. Så då är det rimligt att du betalar din syster ca 440,000:-.
Är det så att ni verkligen registrerat det som gåva och inte kan räkna in de 600,000 som ingångsvärde, så är tyvärr 220,000:- borta i skatt (om ni inte kan hitta något annat inskaffningsvärde). Då bör du betala din syster ca 372,000:-.
Är det så att ni verkligen registrerat det som gåva och inte kan räkna in de 600,000 som ingångsvärde, så är tyvärr 220,000:- borta i skatt (om ni inte kan hitta något annat inskaffningsvärde). Då bör du betala din syster ca 372,000:-.
Tack, det var ungefär något sådant exempel jag var ute efter. Det är nog inte så viktigt för oss att det blir rätt på tusenlappen. Jag kan nog tänka mig att ge henne 400 000 kr för hennes andel.DIY_freak skrev:OK, vi utgår ifrån att ni betalade 600,000:- för fastigheten. Om ni nu säljer den för 1,000,000 och mäklaren tar 35,000:- i arvode så är vinsten 365,000:-. 22% av det går bort i skatt, dvs ca 80,000:-. Så då är det rimligt att du betalar din syster ca 440,000:-.
Sen så är det väl jag (eller mina barn) som får skatta om det säljs någon gång i framtiden.
Problemet är att de inte betalade för fastigheten...
Om ni fått fastigheten med ett ovillkorat gåvobrev som grund är det ämitt exempel som gäller. Ni kan inte hitta på att ni betalat för fastigheten om det inte finns ett köpebrev. Fråga lantmäteriet!
Om ni gissar får någon så sm0ningom en obehaglig överraskning i form av en skattesmäll.
Om ni fått fastigheten med ett ovillkorat gåvobrev som grund är det ämitt exempel som gäller. Ni kan inte hitta på att ni betalat för fastigheten om det inte finns ett köpebrev. Fråga lantmäteriet!
Om ni gissar får någon så sm0ningom en obehaglig överraskning i form av en skattesmäll.