Byggahus.se

Vinstskatt vid försäljning av bostadsrätt

1. B
    Medlem · 25 inlägg

belgar

Medlem
    Hej.

Vi har en fundering som någon kanske kan hjälpa oss med.

Bakrund:
    Jag äger idag en bostadsrätt ensam som köptes till mig och sambon.
    Lägenheten köptes för 295.000 och kommer att sälja för runt 800.000 kr.
    Dvs en vinst på i runda tal 500.000

Vi köper nu ett hus för 1.200.000, dvs 600.000kr var.
    Jag gör då en vinst på 200.000kr som jag inte kan begära uppskov på.

Skulle gärna vilja skjuta upp den reavinsten om det är möjligt.
    Till saken hör att vi köper huset (inflyttningsdag 1a augusti) och gifter oss den 5e augusti.
    Frågan är då, skulle vi då kunna skriva huset på mig ensam så vi slipper reavinsten nu och sen när vi är gifta så är det i bådas äga automatsikt?

2. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 271 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Re: Vinstskatt vid försäljning av bostadsrätt

Annars kan du ju raskt skänka halva lägenheten till sambon. Det brukar ta några veckor. Styrelsen skall godkänna detta, så det gäller att de beslutar detta omgående. Ordföranden brukar kunna hjälpa till.
    Vet inte hur giftermålet påverkar ditt tidigare ägande i BRF.

Jag och min sambon löste i alla fall vårt "i-landsproblem" på detta sättet. Att gifta sig är dyrt. Hellre ett ordentligt plankgolv i huset. :D

3. B
    Medlem · 26 inlägg

Boktoken

Medlem

Johan Gunverth skrev:
    Att gifta sig är dyrt

Njae, det är gratis  ::) Men att hålla bröllop kan bli dyrt! Det är en annan sak.

Och detta säger jag bara för att vi var i samma sits som belgar förra året, och vi löste det utan kostnad genom att raskt och effektivt vigas i Rådhuset dagen innan köpeavtalet skrevs på, men inte av mig.

Jag står alltså inte med på lagfarten idag, men eftersom vi är gifta står jag inte på bar backe om olyckan skulle vara framme och jag blir änka. Huset är makens på papperet, men det gör mig ingenting, han slapp ju reavinstbeskatta bostadsrättsförsäljningen! De pengarna gör mycket mer nytta i nya huset.

Och du belgar, man kan göra bodelning inom äktenskapet efteråt om man vill att båda ska äga huset och vara med på lagfarten. Det kostar ju nya avgifter förstås, men kan vara värt det för vissa.

För att svara på frågan som vissa vissa kanske ställer sig nu: Nej, vi ångrar inte vår 10-minuters vigsel, vi saknar inte bröllopsvals, tårta och formell klädsel. Vi gillar att vara gifta och hade diskuterat det lite löst innan, men ingen av oss var pigga på bröllop, släktingar och inbjudningskort. Nu hade vi ett ypperligt tillfälle till svepskäl och tog det! Kärlek kan också vara en Dagens rätt, behöver inte vara filé  ;D

Edit: Glömde säga att jag har halva lånet, vi betalar alltså hälften var. Någon pessimist skulle väl säga att jag har ett lån men inget hus, men så ser jag det inte. Jag har ju en äkta hälft, det är mera värt!

4. B
    Medlem · 25 inlägg

belgar

Medlem

Tack för era svar. ;)

Boktoken, då ska det ordna sig för oss också då vi gifter oss den 5e augusti och som det blir nu står vi som ägare till huset den 11e augusti.
    Våran lägenhet kommer då antagligen byta ägare den 1a september, dvs alla köp görs då vi är ett äkta par.

5. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 271 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Precis vad jag har som önskemål, tyvärr har sambon en sekulariserad släkt som ändå vill ha kyrkobröllop "för det har man". Får se om jag kan hitta en lämplig präst med avsmak för ateister som jag.
    :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.