Byggahus.se

Vinstskatt efter försäljning av fastighet

2k läst  13 svar

1. T
    Husägare Nivå 2
    Jag vet att man inte får räkna upp eget arbete, men frågan är varför. Om någon köper ett ruckel och sparar alla kvitton på materialkostnad under renoveringen, men med egen kraft bygger ett "slott", alla ser att förändringen är total. Varför lagstiftar man inte att man ska kunna räkna in eget arbete i mån om förändringens storlek och motsvarande en hantverkares nettoinkomst som om det var hantverkare som hade gjort jobbet. Det vore ok att blanda in besiktningsmän för att fastslå att det inte är fuskbygge, dåligt gjort, eller låtsas. Det känns orättvist om någon lägger ner ett helt liv för att få ett fint hem som man kanske är illa tvungen att sälja, och betala så mycket merskatt trots att man själv har slitit med det. Det är ju bara fattigmän som håller på slita själv, de rika har råd att ordna fackfolk. Dvs ännu ett sätt att beskatta de flitiga och duktiga som hade gärna fått dit fackfolk om de hade råd med det. Alltså min fråga mer exakt: Finns det chans att man ändrar på den lagen? Hur mycket spelar in nyvärderingen vid försäljning jämfört med den vid köpet av fastigheten, minskar den vinstskatten? Mvh

• Laddar…
  2. M
    Husägare · Nivå 12
    Jadu. Det är en bra fråga, men svaret är väl det vanliga: arbete ska alltid beskattas :(
    Om du är flitig och kämpar på extra på fritiden är ingen ursäkt.

3. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Precis. Tar du in avlönade hantverkare så betalar dom skatt på lönen. Jobbar du själv så blir det skatt på 'vinsten'.

• Laddar…
  4. O
    Medlem · Nivå 6
    Vid försäljning får man avdrag för nedlagda kostnader. Eget arbete är helt enkelt ingen kostnad.

5. Fairlane
    Medlem · Nivå 11
    Det finns ju också en och annan som köper, renoverar själv och säljer. Borde de inte skatt på samma sätt som en som tjänar pengar på annat sätt?

Man kanske också kan jämföra med byte av tjänster. Det ska ju egentligen beskattas också.

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Jo det beskattas som rörelse. Men jag har för mig att så länge du bara gör det en gång per år eller så så klarar man det utan beskattning.

7. S
    Medlem Nivå 3
    Inget att klaga på. Beskattningen blir ju lägre än inkomstskatten.

8. T
    Husägare Nivå 2
    Tackar för svaren, då borde jag väl betala skatt på mitt jobb om jag syr en klänning till mig själv :p
    Skämt åsido, jag fattar, men jag tycker ändå att vinsten inte skulle bli så stor om man räknade in eget arbete som kostnad, motsvarande förbättringen av fastigheten eller åtminstone något minimibelopp. :cool:
    Värderingen av fastighet har inte något som helst betydelse i sammanhanget då?

9. M
    Husägare · Nivå 12
    Arbete är som sagt ingen avdragbar "kostnad". Det är något du gör för att du också ska bidra till samhället. Jobbar du 16 timmar om dygnet (8 förvärv och 8 eget hus) så känns det ju bra att bidra mer än den som chillar på fritiden ;)
    ...tycker många

• Laddar…
  10. T
    Husägare Nivå 2
    Men visst får man inte göra det längre. Tidigare var väl 5 år tillbaka eller så, vad jag vet, så tog man bort det eller? Ett teoretiskt fall: Om man hade köpt en liten stuga med utedass för 100 000, sen har man gjort om det med kommunal vatten avlopp, fiber, bergvärme, byggde till, nytt kök, nytt badrum, kakel och klinker, golvvärme, altan, terrass, växthus, anlagt trädgård, garage, infart, bla bla bla, och detta under - ska vi säga - 15 år, och av familjeskäl måste säljas. Säg att man får en mille för det. Eftersom värdet blev så pass högre, kan man inte säga att allt var eget arbete som beskattas, utan minst hälften material. Och om du inte kan dra av materialkostnad, då skattar du för allt byggmaterial när du köpte dem och skattas en gång till vid försäljning. Vad gäller egentligen med avdrag av material?

11. useless
    Självbyggare · Nivå 22
  12. T
    Husägare Nivå 2
    OK, då vet jag, jag trodde faktiskt (var miss-informerad flera ggr om) att det bara var 5 sista åren, och det är ju inte mycket om man har bott där många år. Fast hjärnan (eller hjärtat?) säger att man borde göra skillnad mellan spekulanter som köper och säljer fastighet som om det var aktier, eller de som köper ruckel, rustar upp och har det som jobb att tjäna på det. Och sedan de som utöver 8 timmars slitsamt arbete lägger ner sitt hjärta för att fixa en duglig bostad till sig själva. Tycka kan jag väl. ;):oops::cool:

13. D
    Medlem · Nivå 19
    Det är skillnad. Renoverar du i spekulationssyfte ska du inkomstskatta för det. Men det förekommer inte i praktiken.

• Laddar…
  14. T
    Husägare Nivå 2
    Det är nog det jag menar, att det inte finns skillnad, för det förekommer i praktiken, bara att ingen erkänner det, varför skulle man göra det om man kan skatta mindre. Men det vore ju lätt för skatteverket att se om ägaren ägde bostaden bara kortare tid, om det är stor skillnad mellan köp- och försäljningspris och om ägaren hade jobbat med annat under perioden han ägde bostaden. Alltså, hade jag varit ca 30 år, hade jag gett mig på det "yrket"

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka