Byggahus.se
Känns som om en del här tror att högsta budet alltid vinner. Så är det inte alls.

Jag har vid ett tillfälle varit köpare som fått köpa trots att budet inte var det högsta. Den gången för att vi kunde skriva under ganska fort och säljaren fattade bättre tycke för oss.

En gång har jag sålt utan att budet varit det högsta. Då var det för att köparen hade bäst inställning till huset (skick, renoveringsbehov etc) och inte velade som den andra gjorde. Även mäklaren menade på att vi gjorde rätt val i frågan.

Det gäller att vara tydlig med mäklaren och göra sig god vän med denne. Visar man att man har sina saker i ordning, har en tydlighet i vad man vill buda och hur utan att ställa konstiga krav, så har man betydligt bättre möjligheter. Åtminstone om mäklaren är vettig, för min erfarenhet är att denne sållar ganska bra bland budgivarna och hintar tydligt om vilka som är lämpliga köpare och inte. En mäklare med erfarenhet vet ju vilka budgivare som brukar sluta som stökiga köpare som drar sig ur, ställer konstiga efterkrav, drar igång processer, får problem med banken osv.

Ditt bud var ju 25' under tvåans. Du slutade ju buda där. Om du var beredd att lägga 50' så skulle du gjort det från början. Man får inte en andra chans. Fastighetsaffärer är ingen kohandel. Så mao så är det inget som är konstigt med affären.

• Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Nej som den som är torsken i denna affär är nr 2 - han som köpte. En annan hade budat upp priset och sedan hoppat av. Hade 2:an då varit smart hade han sagt att OK då plockar vi bort avhopparens alla bud och börjar från den nivån där han började. Det kan ju mycket väl vara en bulvan som budade, att då köpa för sitt sista bud som "bulvanen" trissat upp är ju helt galet

Fairlane
Fast budgivare två köpte ju för 25' mer än vad budgivare tre bjudit så att det är inte ett orimligt läge. Visst kunde budgivare 2 sagt att hen ville backa längre ned risk att hen förlorat till TS.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Javisst, men nr 3 har ju eventuellt också dragits med i budgivningen pga avhopparen bud. Naturligtvis skulle ju även nr 3 säga samma sak,
Det är är ju svårt att säkert uttala sig när man inte ser exakt hur budgivningen förlöpt.

C
roland53 roland53 skrev:
Det är är ju svårt att säkert uttala sig när man inte ser exakt hur budgivningen förlöpt.
Fast nu stod ju tvåan fast vid sitt bud och TS är besviken för att han inte fick köpa, så båda var uppenbarligen sugna på att göra affär på den prisnivån. Det talar ju för att priset inte hade blivit väsentligt annorlunda om ettan inte varit med i bilden alls.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
När jag köpte detta huset så fanns det flera intressenter. De hade inte papper/lån på plats och då huset varit ute i flera veckor blev det snabb affär.
Som jag förstod det var man inte i kontakt med de andra "kunderna".

Och säljaren får ju sälja precis till den som denne vill göra affärer med. Det vinnande budet kan ibland helt enkelt vara den som man vill ska ta över huset.

Men tyvärr verkar mäklare många gånger stressa på affären för att kunna gå vidare till nästa.

Vi vet inte vad som hänt exakt men du borde nog sagt att du kan tänka dig att gå över ditt bud men inte 3,2. Vi köpte en lägenhet förut och förlorade den, men vi sa direkt till mäklaren att om det blev strul med vinnaren så kontakta oss igen så får vi snacka, så blev det och vi fick lägenheten.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
GustavN
Har hört liknande historier som denna. Då skulle man själv ha lagt 3,1 samma som budgivare 2 för att fortsätta matchen. Då är det upp till säljaren att anta någon av buden.

När vi köpte hus så lämnade vi ett bud innan officiell visning på ett par hundra tusen över utgångspris. Mäklaren hörde sedan av sig att ytterligare en budgivare hade tittat på huset innan visning och bjudit 20k över vårt bud. Jag avr trött på budgivningar så jag sa bara att vi matchar deras bud och såg gärna att de sålde huset till oss. Så blev det och vi skrev kontrakt samma dag.

Mäklaren berättade att den andra familjen inte hade varit speciellt nöjda och kommit till mäklaren och sagt att de var beredda att bjuda mer och fört en del liv... Men då var kontraktet redan skrivet :).

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi sålde vårt hus för ett litet tag sedan och vi blev "irriterade" över en person i budgivningen som ville "förhandla vid sidan om". Det slutade med att vi sålde till den som hade lagt det högsta budet vid ett specifikt tillfälle trots att den andra hävdade att han kunde betala mer om vi gick med att sälja till honom. Säljaren bestämmer vem som får köpa och vi valde den som hela tiden "budat över" övriga utan en massa krångel (och det var inte heller någon nackdel för oss att det hamnade om en person som bodde i samma område väldigt nära oss). I det här fallet som du beskrivit hade jag nog också valt personen som lagt 3,1 MSEK eftersom du sagt att du stannat. Jag hade nog inte ens tänkt tanken att du kanske kunde lägga lite mer utan hade valt den med det näst högsta budet, Säljaren har ju helt klart även accepterat 3,1 MSEK i det här fallet. Vad har du på att vinna på att försöka anmäla mäklaren? Huset är ju liksom redan sålt och det kan ju vara samma mäklare som förmedlar nästa hus du vill köpa!

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
H Hajjen skrev:
När vi köpte hus så lämnade vi ett bud innan officiell visning på ett par hundra tusen över utgångspris. Mäklaren hörde sedan av sig att ytterligare en budgivare hade tittat på huset innan visning och bjudit 20k över vårt bud. Jag avr trött på budgivningar så jag sa bara att vi matchar deras bud och såg gärna att de sålde huset till oss. Så blev det och vi skrev kontrakt samma dag.

Mäklaren berättade att den andra familjen inte hade varit speciellt nöjda och kommit till mäklaren och sagt att de var beredda att bjuda mer och fört en del liv... Men då var kontraktet redan skrivet :).
Jag kan tänka mig att säljaren inte heller är helt nöjd. Det verkar som att vissa mäklare är väldigt pigga på att avsluta fort och gå vidare.

Ta inte illa upp men... säljaren kanske inte ville sälja till dig, det är upp till säljaren att bestämma vem denne säljer till.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag kan tänka mig att säljaren inte heller är helt nöjd. Det verkar som att vissa mäklare är väldigt pigga på att avsluta fort och gå vidare.
Säljaren visade i alla fall inga tecken på missnöje. Hon tyckte vi hade ett vettigt bud och var nöjd med att vi köpte huset så här var det inte frågan om att mäklaren mörkade något eller liknande... Hade den andra familjen varit beredda att betala mer skulle de väl ha bjudit det på en gång :) (det är aldrig lätt att veta vilken strategi som är bäst... vi la ju som sagt ett bud på drygt 200k över utgångspriset så).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.