Byggahus.se

Vinklad plåt i hörn 45x45

1. 2
    Medlem Nivå 6
    Hej
    Har satt liggande 45x45 i mitt garagebygge. Och nu har jag forskat lite hur man gör det stabilare i hörnen. De flesta rekommenderar ju att sätta en vinklad tunn plåt. Men var tycker ni den ska sitta? Hört både och. Endera direkt på 45x45 eller mellan osb och gips. Vad tycker ni? För nackdelar?
    Tack på förhand

• Laddar…
  2. G
    Medlem · Nivå 14
    Jag har alltid monterat den mellan osb och gips. Skruvar man gipsen så att plåten kläms fast så skapas ett mycket stabilt hörn.

• Laddar…
  3. 2
    Medlem Nivå 6
    Okej. Det låter vettigt. Är det någon slags gips plåt skruv man behöver?

4. T
    Medlem · Nivå 12
    det funkar med vanlig gipsskruv för trä

5. G
    Medlem · Nivå 14
    Du behöver inte skruva genom plåten för att skapa spännkraft. Du kan skruva precis utanför plåtvinkeln, då slipper du dessutom risken att gipsskruven drar i plåten och därmed inte ger ett helt kompakt tryck mellan alla tre lager.

6. 2
    Medlem Nivå 6
    Okej ja men då så. Då har jag lite mer kött på benen. Tack för svaret

7. T
    Medlem Nivå 7
    Är i samma sits, hur gick det för dig, skruvade du rakt igenom plåten eller lite vid sidan om som du fick tips på?

8. 2
    Medlem Nivå 6
    Jag skruvade lite brevid. Ibland missade jag och skruvade också igenom plåten och det funkade också. Men dom flesta skruvade jag precis utanför plåten

9. T
    Medlem Nivå 7
    Ok, och du satte vinkeln mellan OSB och gips?

10. 2
    Medlem Nivå 6
    Japp det gjorde jag Satt fast plåten med nå små skruvar.

11. G
    Medlem · Nivå 14
    Jag tycker att det är lättast/bäst att först limma metallvinkeln mot osb/spån/plywood med montagelim, tex PL600. Man kan använda spillbitar av osb/spån/plywood för att kapa till rimpor på 15-30cm bredd som tillfälligt kan skruvas upp för att pressa fast metallvinkeln mot underlaget medan limmet torkar. När limmet torkat sitter metallvinkeln som berget, man kan riskfritt skruva gipsen rakt genom metallvinkeln utan att riskera att de bildas ett glapp mellan metallvinkel och den träbaserade skivan. Det ger oxå mycket kraftiga hörn som klarar mycket misshandel utan att spricka.

Visst, det tar längre tid. Men den fria tillgången på tid är ju just det som gör att vi hemmabyggare kan "kosta på oss" extra fina lösningar som snickarna inte hinner med.

• Laddar…
  12. T
    Medlem Nivå 7
    Det lät ju som en mycket god ide! Tyvärr börjar den fria tiden att sina, winter is coming:D
    En annan fråga, jag antar och hoppas att man inte behöver sätta sådan här vinklar https://www.byggmax.se/t-profil-t-5...MI1qeArZKn7AIVCdiyCh03cwaqEAYYASABEgIuJfD_BwE vid varje skivskarv då jag förskjuter skarvarna mellan Plywood och gips. Men i praktiken blir väl alla skivskarvar där man har liggande reglar att skruva i veka om man inte sätter stående kortlingar emellan?

13. G
    Medlem · Nivå 14
    Så länge du överlappar skarvarna mellan plywood och gips så får du starka väggar även vid liggande regelverk.

• Laddar…
  14. T
    Medlem Nivå 7
    Perfekt, det var det jag ville höra.:D