Byggahus.se

Vinkelslip...

1. KarlXII
    Medlem · 3 348 inlägg

KarlXII

Medlem
    Jag trodde du gillade hammare och mejsel....? ;)

Köp så stark och billig maskin som möjligt. 115 eller 125 mm spelar ingen större roll tycker jag, det skiljer mest i livslängd på skivorna kontra smidighet. Mjukstart är helt onödigt. Jag har kanske haft tur, men Rustas Bruksbomaskiner har funkat bra för mig. De har en liten vanlig och en större tvåhandsmodell och de är faktiskt helt OK.
    Jag vet inte vad du ska ha den till men jag använder den inte speciellt ofta och tycker därfär att jag klarar mig med en billig maskin.

2. F
    Medlem · 878 inlägg

frasse

Medlem

Re: Vinkelslip...

Var det inte nån med en 12:a på slutet som körde Bosch blåa eller DeWalt som lägsta standard på elverktyg? ::)

Kör själv en Bosch GWC 10-125 med Vibration Control och mjukstart ;D

Inte så billig (typ 900 på specialerbjudande) men oj va fint den går.

3. H
    Medlem · 108 inlägg

HenkeBoy

Medlem

Tycker personligen att DeWalt är det bästa.
    Har aldrig haft problem med dem!
    Det slits och slängs en hel del med elhandverktyg...å de verkar tåla det!

De är också kraftfulla.

Men billiga är de ju inte!

/Henke

4. KarlXII
    Medlem · 3 348 inlägg

KarlXII

Medlem

Hmmm...kan det varit jag som varit så snofsig? ;)
    Nja, jag tänkte väl att eftersom jag bara ska kapa några armeringsjärn lär det väl funka med en chansning...och det gjorde det, den funkar faktiskt så bra man kan begära.

För att ytterligare förnedra mig kan jag berätta att jag fyndat andra grejer på Rusta: Deras stora kap/gersåg.
    Jag lurade på Dewalt 707 men beslut mig att ge Rustas maskin en chans efter att ha fått en mycket god rekommendation av en kompis. Den är inget mindre än underbar - jag har svårt att tänka mig att 707:an är speciellt mycket bättre faktiskt. Kanske i längden då men efterom jag befinner mig i slutet på bygget så är dels stålarna till verktygsgodis slut och dels känns det som maskinerna inte kommer att behöva jobba lika mycket som i början på bygget...

Snart blir det Rusta igen, fick en ny rekommendation på deras vinkelpolermaskin för 298:- med polersats och diamantkapskivor för sten...Flex motsvarande maskin kostar minst 4-5 tusen :p

5. B
    Medlem · 2 093 inlägg

BAS

Medlem

Hej.
    Då den pajat ;D föreslår jag en resa till Ö&B.
    Köpte en 180 mm maskin med diamatklinga.
    ~600 för maskinen och 200 för klingan.
    Jag har kapat mycket betong och järn med den under bygge och plattläggning och den har inte visat minsta förslitning.
    Den har mjustart vilket är bra i den storleken samt låsning av klingan vid byte

6. M
    Medlem · 556 inlägg

Midas

Medlem

Som jag nämnt tidigare i en tråd så köpte jag en 230mm vinkelkap för 399 på bauhaus rea och sedan en diamantkapskiva på annat lågprisvaruhus. Funkar kanon!
    Vinkelkapen har mjukstart och har funkat för de stenkapningar jag skulle göra.

7. H
    Medlem · 388 inlägg

hasse_f

Medlem

De säger ju att "bra verktyg är halva jobbet". Själv tycker jag dock att "köpa verktyg är halva nöjet".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.