Byggahus.se
Hej!
Jag har ärvt en vinkelslip men jag behöver hjälp att få igång maskinen. En bosch gws 5-115. Fick den med kapskivan avtagen och jag lyckas inte få på den igen. Enligt instruktionsbok jag hittat på nätet så fattades en o-ring som jag köpte genom bosch men får det ändå inte att fungera. O-ringen tycks inte passa. Någon som har motsvarande verktyg och kan hjälpa mig?

• En Bosch GWS 5-115 vinkelslip med avtagen kapskiva, skydd, handtag, fläns, o-ring och spindellås på ett brunt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
S Styggnacke skrev:
Hej!
Jag har ärvt en vinkelslip men jag behöver hjälp att få igång maskinen. En bosch gws 5-115. Fick den med kapskivan avtagen och jag lyckas inte få på den igen. Enligt instruktionsbok jag hittat på nätet så fattades en o-ring som jag köpte genom bosch men får det ändå inte att fungera. O-ringen tycks inte passa. Någon som har motsvarande verktyg och kan hjälpa mig?
fästbrickan längst in verkar inte ha rätt utseende.. den ska ha 2 st vingar... Som skall passa på axeln...

Det har den på undersidan och den fäster som den ska. Jag tror problemet är pringen som inte vill passa någonstans. Har använt vinkelslipar förr men aldrig någon som ska ha en o-ring…

• Hand som håller en svart o-ring avsedd för vinkelslip, synlig profil och mittöppning.
    Skapa konto
Vänder du den silvriga muttern på rätt håll?

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
K Keld skrev:
Vänder du den silvriga muttern på rätt håll?
ja jag tror det. Det är en utfasning som passar i kapskivan. Ser inte att den kan vara åt ”andra” hållet…

Det är väl tvärt om? Kragen ska vara uppåt så att den bredare delen av ringen klämmer skivan?

Du har ingen bredare skiva du kan testa med?

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Så ska skivan monteras;
Hand håller en övre låsring nära en slipmaskins axel redo för montering av slip- eller kapskiva.
Skapa konto
Monterad slip-skiva på vinkelslip med övre låsring och synlig O-ring.
Skapa konto
Slip-skiva monterad på verktyg med övre låsring synlig och arbetsbänks bakgrund.
Skapa konto

O-ringen är inte avgörande för funktionen. Vid användande av tjockare slip-skivor till skillnad från tunnare kap-skivor bör man vända den övre låsringen så dess fläns stabiliserar skivan lite bättre.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Min ”mörka” skiva ser inte likadan ut så något är fel. Gissar att jag behöver en ny…
Tusen tack för all hjälp!!

• Metallskiva med ojämn yta hålls mellan fingrarna, möjlig skada synlig.
    Skapa konto
  • Hand håller en metallskiva med centralt hål, eventuell del av ett verktyg eller maskin.
    Skapa konto
Hur ser den silvriga ut på andra sidan?

Enligt bild

• Metallbricka hålls i handen framför en suddig bakgrund av verktyg och trämaterial.
    Skapa konto
  • Närbild av en hand som håller ett metallstycke med hål, troligen en byggnadskomponent.
    Skapa konto
S Styggnacke skrev:
Det har den på undersidan och den fäster som den ska. Jag tror problemet är pringen som inte vill passa någonstans. Har använt vinkelslipar förr men aldrig någon som ska ha en o-ring…
Men vad är det som inte fungerar? Flänsen passar skriver du ju. På med skiva och lås sen borde det sitta eller ät det inte gängor tillräckligt långt ner på axeln för att skivan ska klämmas tillräckligt?

A
Vad har o-ringen för uppgift?

nanowire nanowire skrev:
Men vad är det som inte fungerar? Flänsen passar skriver du ju. På med skiva och lås sen borde det sitta eller ät det inte gängor tillräckligt långt ner på axeln för att skivan ska klämmas tillräckligt?
skivan släpper när jag använder slipen. Den börjar vobbla och känns livsfarlig. Jag kanske har för lite kräm i händerna när jag drar åt den?

Handyman 1 skrev:
Vad har o-ringen för uppgift?
klämma skivan så den inte kan börja vobbla gissar jag. I instruktionsbok står det att man inte ska använda slipen utan o-ring

S Styggnacke skrev:
skivan släpper när jag använder slipen. Den börjar vobbla och känns livsfarlig. Jag kanske har för lite kräm i händerna när jag drar åt den?
Det beror troligen på att du vänt muttern åt fel håll som tidigare nämnts. Med flänsen vänd neråt så kommer muttern att bottna innan skivan är helt klämd med tunna kapskivor.

• Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.