Vinkelränna

6k läst  9 svar

1. M
    Medlem Nivå 2
    Takpannorna mellan hustak och kupa (Vinkelrännan) ska man bara pussla i med små bitar när man skär takpannorna eller vad gör man?

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Re: Vinkelränna

Ja det är svårt att undvika.

3. M
    Medlem Nivå 2

Blir det bra

4. F
    Medlem Nivå 9

Jag tycker att man ser exempel som blivit riktigt bra och såna som blivit mindre bra. Alltför små bitar går väl inte att sätta dit. Har själv undrat om det finns något trick för hur man planerar läggningen så att man får en linje utan hack längs ränndalen med tillräckligt stora bitar.

5. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Det blir så bra du gör det!

Blir det tråkigt små bitar får man använda spik, krokar eller limma fast dom så dom sitter där dom ska.

6. M
    Medlem Nivå 2

Ja, jag har köpt ett lim man skulle använda usch vad tråkigt jobb :'(

7. Daydreamer
    Medlem Nivå 6

det finns halva takpannor oxå, den lägger man näst sist o som sista lägger man en hel panna o kapar i så den sista biten inte blir så liten, funkade mkt bra när jag la taket i sept, det var dock inte alla rader som jag gjorde så här på, kanske var 10:e rad i vinkel rännan

se bild

DD

8. K
    Medlem · Nivå 4

Precis så. har själv precis gjort det och jag skulle nog säga att det inte går att få till utan halvpanor. det är verkligen ett hästejobb, speciellt sista biten när man inga läkt har att kliva på.

9. ByggPutte
    Medlem Nivå 8

Brukar ligga en plåt i vinkel rännan.
    Vi lägger dit pannorna på ena sidan
    slår med färg snöre och kapar med
    vinkelslip med stenskiva.
    Limmar dit småbitarna med pl400.

Mvh Putte

10. O
    Medlem Nivå 3

Om biten som ska kapas är jätte liten kan pannan skjutas upp en bit innan den kapas för att den ska få mer stöd. resultatet blir så bra som man gör det. Allt går att få bra.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: