Man ser väldigt mycket olika typer av vinkeljärn och liknande när folk snickrar altaner och förråd och annat hemma och jag försöker förstå när det verkligen behövs och när det är overkill. Jag tänker att man i väldigt många fall kan dra ett par sneda skruvar för samma funktion. Åtminstone när det inte är bärande så tex en balksko kan jag förstå för skruvar är kanske inte gjorda för att bära den kraften.
Ett tydligt exempel är väl att fästa ett regelverk ovanpå bärlinor när man bygger altan. Hade ni kört vinkeljärn då eller bara dragit ner skruvar snett ner igenom reglarna ner i bärlinorna?
Eller för den delen när man bygger en vanlig reglad vägg, drar snickare ner en sned skruv eller sätter vinkeljärn? Såklart fördelar med vinkeljärn eftersom man får perfekta 90 grader på köpet och slipper en snedregel om vinkejärnet är tillräckligt kraftigt, men vad är standard för DIY?
Ett tydligt exempel är väl att fästa ett regelverk ovanpå bärlinor när man bygger altan. Hade ni kört vinkeljärn då eller bara dragit ner skruvar snett ner igenom reglarna ner i bärlinorna?
Eller för den delen när man bygger en vanlig reglad vägg, drar snickare ner en sned skruv eller sätter vinkeljärn? Såklart fördelar med vinkeljärn eftersom man får perfekta 90 grader på köpet och slipper en snedregel om vinkejärnet är tillräckligt kraftigt, men vad är standard för DIY?
Produkter som diskuteras: "balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
Vinkeljärn, jadu - Jag kör i princip aldrig med vinkeljärn. Altaner - Nope, reglar skrå-skruvas mot bärlinor. Reglar mot bärlina - Balksko om det är bästa lösningen och den inte kan vila på.
Väggar - Kör alltid plåtregel så enda stället det är trä är kring dörrar. Ingen vinkel där.
Att ett vinkeljärn är exakt 90 grader tror jag inte på heller. Måste nog gräva fram ett och kolla...
Så kortfattat, det är inte många gånger jag använt vinkeljärn i något avseende.
Eller jo, en gång - Stolpar på L-fundament. Där kördes feta vinkeljärn mot betongen för att fästa stolparna så spaljén kunde gå hela vägen ned förbi L-fundamentet.
Sen har jag nog ett par i snickarboden på stugan som håller i takstolarna när jag tänker efter.. trots att dom är skruvade underifrån. Mest för att det svajade lite väl när jag la sponten på taket..
DIY innefattar nog en hel del vinkeljärn och jag tror det är mest för att man ”tror” att det blir bättre och starkare.
Ditt exempel på reglar mot bärlina, kraften är ju bara nedåt så skruvarna är ju bara där för att förhindra förskjutning. Behöver inget vinkeljärn för det ändamålet.
Nja, jag undviker vinkeljärn och har ändå jobbat extra som snickare i ganska många år - Det är sällan dom verkligen behövs liksom. Har man strösslat med vinkeljärn så skriker det DIY/okunskap/hemmafix för min del.... ”Stolen vinglar, jag drar dit ett par vinkeljärn med medföljande skruv!!!” - Rätta svaret är att plocka isär, skrapa av, limma om.
Klart det finns användningsområden, men jag tror det flesta tänker ”hängslen och livrem” där vinkeljärnet kanske är hängslet som i själva verket inte behövs..
Väggar - Kör alltid plåtregel så enda stället det är trä är kring dörrar. Ingen vinkel där.
Att ett vinkeljärn är exakt 90 grader tror jag inte på heller. Måste nog gräva fram ett och kolla...
Så kortfattat, det är inte många gånger jag använt vinkeljärn i något avseende.
Eller jo, en gång - Stolpar på L-fundament. Där kördes feta vinkeljärn mot betongen för att fästa stolparna så spaljén kunde gå hela vägen ned förbi L-fundamentet.
Sen har jag nog ett par i snickarboden på stugan som håller i takstolarna när jag tänker efter.. trots att dom är skruvade underifrån. Mest för att det svajade lite väl när jag la sponten på taket..
DIY innefattar nog en hel del vinkeljärn och jag tror det är mest för att man ”tror” att det blir bättre och starkare.
Ditt exempel på reglar mot bärlina, kraften är ju bara nedåt så skruvarna är ju bara där för att förhindra förskjutning. Behöver inget vinkeljärn för det ändamålet.
Nja, jag undviker vinkeljärn och har ändå jobbat extra som snickare i ganska många år - Det är sällan dom verkligen behövs liksom. Har man strösslat med vinkeljärn så skriker det DIY/okunskap/hemmafix för min del.... ”Stolen vinglar, jag drar dit ett par vinkeljärn med medföljande skruv!!!” - Rätta svaret är att plocka isär, skrapa av, limma om.
Klart det finns användningsområden, men jag tror det flesta tänker ”hängslen och livrem” där vinkeljärnet kanske är hängslet som i själva verket inte behövs..
tack för svar! lite det svaret jag hoppades på, så jag inte missat något viktigt.
Det jag har på gång just nu är dels ett trädäck där just reglar vilar på bärlina så den saken är utredd, tack för det det blir skråskruvning.
Men också en lekstuga där jag funderar lite på vilken metod att välja för stabilisera upp väggreglarna (förhindra att det faller som ett korthus). Vinkeljärn har ju den fördelen som sagt men vad väljer du istället? Kan ju tex dra sneda reglar i hörnfacken men frun gnäller över att det då kanske stör hennes planer på hyllor och fönster osv, eller ytterpanelen kanske räcker för att stabilisera upp det? hur lär man sig om detta??
Det jag har på gång just nu är dels ett trädäck där just reglar vilar på bärlina så den saken är utredd, tack för det det blir skråskruvning.
Men också en lekstuga där jag funderar lite på vilken metod att välja för stabilisera upp väggreglarna (förhindra att det faller som ett korthus). Vinkeljärn har ju den fördelen som sagt men vad väljer du istället? Kan ju tex dra sneda reglar i hörnfacken men frun gnäller över att det då kanske stör hennes planer på hyllor och fönster osv, eller ytterpanelen kanske räcker för att stabilisera upp det? hur lär man sig om detta??
En lekstuga är ju ingen avancerad konstruktion, jag skulle bygga väggarna i lösa block - Platta paket liksom. Lägga dem omlott i hörnorna så har du ganska styvt redan där. Hammarband bidrar en del.P Pettttter skrev:tack för svar! lite det svaret jag hoppades på, så jag inte missat något viktigt.
En snedsträva i utvalda fack löser även det mycket. Den behöver ju inte gå från topp till botten heller, kan vara en smalare regel i 45 grader i den nedre delen av facket och tar bort väldigt av vinglet.
Alternativ två är att sätta patentband hörna till hörna på väggen, under panelen, skruvas i alla reglar. Det stummar till ordentligt!!
Panelen beror lite på vad det är för panel men det är klart att den hjälper till lite.
Klär du insidan med plywood eller liknande så får man dessutom otroligt stabilt bygge.
Edit:
En annan lösning är ju syllen först - Reglar för vägg skruvas i syllen rakt upp, golvreglar efter det. Sen golv - Det är ju en lekstuga, behöver väl inte vara byggnadstekniskt korrekt!
Redigerat:
Har faktiskt tänkt bygga väggarna separata "i paket" så det lät intressant, vad exakt menar du med omlott?slacker skrev:En lekstuga är ju ingen avancerad konstruktion, jag skulle bygga väggarna i lösa block - Platta paket liksom. Lägga dem omlott i hörnorna så har du ganska styvt redan där.
En snedsträva i utvalda fack löser även det mycket. Den behöver ju inte gå från topp till botten heller, kan vara en smalare regel i 45 grader i den nedre delen av facket och tar bort väldigt av vinglet.
Alternativ två är att sätta patentband hörna till hörna på väggen, under panelen, skruvas i alla reglar. Det stummar till ordentligt!!
Panelen beror lite på vad det är för panel men det är klart att den hjälper till lite.
Klär du insidan med plywood eller liknande så får man dessutom otroligt stabilt bygge.
Patentband är spännande det har jag inte alls tänkt på. Lägga två i ett kryss då antar jag så dom håller åt båda hållen, för räcker väl inte med ett?
Blir det hyffsat stabilt bara av att bygga i separata paket så är nog bästa lösningen att bygga upp allt och låta frun gå loss och sen stabilisera upp när jag vet var det får plats. Bara att få kvarterets ungar att överleva under tiden som är utmaningen.
Behöver jag inte stabilisera upp det om jag har en syll och skruvar underifrån? Kommer som sagt bygga väggarna separat så tänker att jag bygger just så, om du med syll menar en liggande regel och skruva underifrån?slacker skrev:
Ett vinkeljärn kan inte ersätta en snedsträva och kommer inte räcka för att ta upp skjuvkrafterna som blir, inte ens i en liten lekstuga.P Pettttter skrev:tack för svar! lite det svaret jag hoppades på, så jag inte missat något viktigt.
Normalt sett behöver en reglad vägg diagonalas på något sätt. Ett mindre hus (som en leksstuga) kan det räcka med en snedsträva i ett fack. Det går även att använda stålband i ett kors (de tar endast dragkrafter). Ska du sätta panelen på spikreglar så kan du sätta en spikregel diagonalt (men också vågrätt såklart, den diagonala är endast för att stabilisera, ej för att spika panel i).
Alla former av skivor tar också upp skjuvkrafterna. Gips på insidan eller utsidan t.ex. Då behövs dock något temporärt stag tills du fått upp någon skiva.
Produkter som diskuteras: "stålband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Hittade en bild här på BH hur jag menade;P Pettttter skrev:Har faktiskt tänkt bygga väggarna separata "i paket" så det lät intressant, vad exakt menar du med omlott?
Patentband är spännande det har jag inte alls tänkt på. Lägga två i ett kryss då antar jag så dom håller åt båda hållen, för räcker väl inte med ett?
Blir det hyffsat stabilt bara av att bygga i separata paket så är nog bästa lösningen att bygga upp allt och låta frun gå loss och sen stabilisera upp när jag vet var det får plats. Bara att få kvarterets ungar att överleva under tiden som är utmaningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Patentband blir helt klart bäst i ett kryss. Snabb enkel och relativt billig lösning.
Kör du hammarband överst så stuvar det till väggarna en hel del och tar bort en hel del vingel.
Hittade en till bild här på BH gällande hammarband;
Logga in
Skapa konto
Ha! Jodå, stora utmaningen blir nog att hålla ungarna borta under byggtiden, planera dessutom för mer tid då du säkert måste jaga verktyg som sprungit iväg på små fötter!!
Jag tänkte ram som fungerar som syll, regel på högkant, sedan skruva stående väggreglar mot ramen som således då utgör stående väggreglar.P Pettttter skrev:
Kanske en mer komplicerad lösning i slutändan.
Perfekt, tack så hemskt mycket för svaren båda två nu känner jag mig väldigt mycket klokare!! Från en tidigare orimligt låg nivå men ändå =)
Att tänka+bygga något över huvud taget med små barn i närheten förtjänar något form av pris. Skulle man dessutom lyckas få dom inblandade så det blir lite kvalitetstid med pappsen så borde nobelpriset vara nära!!! Speciellt om det ska vara klart innan dom flyttar hemifrån. Ja jag är lite smått frustrerad om det inte framgår tydligt =)
Att tänka+bygga något över huvud taget med små barn i närheten förtjänar något form av pris. Skulle man dessutom lyckas få dom inblandade så det blir lite kvalitetstid med pappsen så borde nobelpriset vara nära!!! Speciellt om det ska vara klart innan dom flyttar hemifrån. Ja jag är lite smått frustrerad om det inte framgår tydligt =)
Jag har precis satt vinklar på hammarbandet för kommande takstolar. Där är det väl inte ett alternativ att skråa?
Sen jag skaffade en spikpistol så har jag skråspikat en hel del, som amatör är det enklare än att skråskruva tycker jag.
Logga in
Skapa konto
Sen jag skaffade en spikpistol så har jag skråspikat en hel del, som amatör är det enklare än att skråskruva tycker jag.
maah skrev:
Att använda vinklar till takstolar är framförallt praktiskt eftersom du får dem på rätt avstånd direkt. Som klåpare skulle jag aldrig skråa en takstol just för att de så lätt skulle slås i sidled och även den mista avvikelse blir ett bök att joxa med.