Byggahus.se

Vinkällare

1. J
    Medlem · A · 5 inlägg

//janne

Medlem
    Jag bor i en suterängvilla från mitten av 70-talet. I ett av hörnen av ett förådsutrymme i bottenrplanet som nästan helt ligger under jord har jag tänkt bygga ett vinförråd. (Vinkällare låter så stort och pompöst då innerytan bara är 140x 200cm). Ytterväggen är av Lecablock (eller liknande) och innerväggarn är enkelgips på träregel. På golvet ligger klinker direkt på betongsula.

Tanken med platsen var att utnyttja den relativt stabila temperatur och svalhet som finns där. För närvarande ska jag försöka att klar mig utan kylaggregat men om sommartemperaturen ändå blir för hög ska rummet vara förberett för ett aggregat.

Nu undrar jag några saker. Vid kontakt med leverantör av kylaggregat tyckte han att man ska bygga ett rum i rummet för att förhindra kondens. Det vill jag inte göra för då förlorar jag den kylande effekten från ytterväggarna och därmed måste jag köpa ett kylaggregat. Kan jag bara regla upp två väggar och använda befintliga innerväggar eller behöver jag någon form av tätskikt? Eller ska jag rentav ta bort befintlig innervägg och putsa Lekablocken. Är det något annat som jag bör tänka på?

2. B
    Medlem · 749 inlägg

Bror

Medlem
    Jag har ett vinförråd (jag kallar förrådet för vinkällare) med ganska lika mått som du. Ytterväggar är av Dorothermblock som jag klätt med träpanel. Sommartid blir det lite för varmt i rummet, ca 16-17 grader. Största boven där är nog dörren som behöver isoleras och tätas. Den kommer att åtgärdas till vintern. Är inte det tillräckligt så får det bli ett kylaggregat, men jag hoppas att klara mig utan.

I ditt fall så skulle jag ta bort gipsskivan och ersätta den med en träpanel eller kanske ännu bättre med puts.

I väggar som gränsar mot varma rum skall det vara fuktspärr, obs!!!!! på den varma sidan.
    Här finns det bygganvisning för kylrum http://www.rotrading.se/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.