Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Vinkällare

1. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 5 947 inlägg
    Jättefint!!!

• Laddar…
  2. B
    Allvetare · Stockholm · 9 574 inlägg

b8qPremiumikon: Hand

Allvetare
    Blir det inte jobbigt att dammsuga där bakom lådväggen?

• Laddar…
  3. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 5 947 inlägg
    Kommer inte dammet in finns det väl inget att suga ut?
    Jag funderar lite på hur man ska komma åt kulventilerna?

4. T
    Medlem · 7 inlägg

Teddan68

Medlem
    De översta plankorna är demonterbara.

• Laddar…
  5. T
    Medlem · 7 inlägg

Teddan68

Medlem
    Kommer inte att dammsuga där, så det blir inte alls jobbigt.

• Laddar…
  6. Totte_S
    Medlem · Kalmar · 1 498 inlägg
    Trevlig o enkel lösning! Tänker du lagra seriöst så du styrt upp temperatur och fuktighet, eller mer normal lagring som ni dricker efterhand?

7. T
    Medlem · 7 inlägg

Teddan68

Medlem
    Tanken är att lagra lite längre, dock utan att installera kylaggregat. De varmaste sommardagarna blir det 20 grader här så jag har beställt solskydd till fönstret. Se bild från hemautomationen på luftkvaliteten i rummet (givarn som sitter uppe på de andra bilderna). Höst, vår och vinter ligger temperaturen på 15-16 grader.

Redigerat 30 jul 15:00
    • Laddar…
  8. F
    Medlem · bohuslän · 208 inlägg

fediwu

Medlem
    vad är detta för temperaturbevakning, vill ha något Liknande för att se temp och fukt i kommande vinkällare

9. H
    Medlem · Södermanland · 247 inlägg

Hans G2

Medlem
  10. Bästa svaret

Okarlsson
    Husägare · Stockholm · 1 094 inlägg

Okarlsson

Husägare
    Skoj att vinkällaren innehåller mer sprit än vin :p 3 bib vodka :strong:

Blev väldigt snyggt iaf. Ska det in något mer? Det är rätt mycket space kvar. Skulle va snyggt med typ ett ekfat som bord där man kunde sitta och provsmaka.

11. T
    Medlem · 7 inlägg

Teddan68

Medlem
    Det är en Homey Pro som styr och håller reda på hela huset (https://homey.app/sv-se/homey-pro/)
    Sensorn som sitter i vinkällaren är en (https://www.m.nu/sensorer-zigbee/aqara-luftkvalitetsmatare-tvoc)
    Fördelen är att jag ser detta på mobil, platta och dator, kan lägga något som heter flows om jag vill ha mail eller push meddelanden vid förändring som t.ex får jag ett mail när fuktigheten är under 65% i humidoren.

12. T
    Medlem · 7 inlägg

Teddan68

Medlem
    Tanken är att ha ett ekfat som vinboken ska ligga på (för att skiva in när man köpt respektive vin, för att hålla koll på lagringen). Jag har oxå fått lov att nyttja några hyllor till vodka, whiskey och rom. Nu när man har det så här så kommer vi nog inte längre att köpa boxar varken vin eller vodka utan köpa flaskor istället. Andra sidan har jag hyllor och har förberett för vinkyl (till vita viner) och låga kyl/frys men detta blir till lite konserver och saft/sylt.

13. Okarlsson
    Husägare · Stockholm · 1 094 inlägg

Okarlsson

Husägare
    Jag köpte just ekfat här:
    https://www.blocket.se/annons//ektunnor_ekfat_inkl_leverans_med_egna_tunnbilar/99583723

Bra pris och fri frakt till många städer om man kan vänta lite. Va öppen i ena änden, men du bara ställa den uppochner.

• Laddar…
  14. R
    Lösvirkesbyggare · Kungsbacka, Halland · 4 932 inlägg

roli

Lösvirkesbyggare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.