Byggahus.se

Vinkällare

1. Olalen
    Medlem Nivå 1
    Hej funderar på att bygga om ett av rummen i källaren, ca 4kbm stor, till vinkällare. Eventuellt även sätta in kylare. Någon som har tips på isolering, fuktighetsreglering, kylaggregat, vinställ etc etc?

• Laddar…
  2. Marcus1904
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Följer denna då jag är inne på exakt samma :)

3. I
    Medlem · Nivå 9
    Jag bevakar också denna tråden. Har byggt en vingarderob hemma, men är sugen på att göra en glaslucka ned i krypgrunden också.

Ps Köp inga kylaggregat etc innan du byggt klart och kan mäta temp fukt. I bästa fall klarar du dig med passiv kyla. Min "garderob" kyls av att golvet är en oisolerad platta och i en norrhörna av huset. Det är 13c på vintern och 18c på sommaren i den, helt passivt. Dock är den isolerad från bostadshuset och yttervägg.

Redigerat 30 dec 2019 20:22
    • Laddar…
  4. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 21
  5. Marcus1904
    Medlem Nivå 1

Hej! Funderar på det med. Vad är väggarna byggda av? Isolering? Hur gjorde du med ventilation?

6. I
    Medlem · Nivå 9
    Det var från början en del av pannrumet. Så ytterväggar(hörna) är isolerade, avskiljningen till pannrummet är bara osb+150stenull+0sb+puts . In till köket ftog jag upp ett hål och satte en gammal glasad innerdörr. Hyllorna är en kapad ekskiva, gängstål + armeringsnät som "hyllor", putsade innerväggar, klinker på golv. Lagt led lister bakom varje hyllplan, ger bra indirekt ljus. Rymmer ca 300 flaskor. Har varit mer vin, men gick en del i jul =)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    vingarderob.JPG
    vin hylla.JPG
    vin golv.JPG