Byggahus.se

Vinkällare under yttertrappa - isolering och konstruktion?

1. D
    Medlem Nivå 3
    Hej alla!

Jag har ett utrymme under under entrén till mitt hus som tidigare fungerat som potatiskällare. Ingång sker ifrån källaren. Nu vill jag gärna använda utrymmet som en vinkällare med så bra egenskaper som går att få till.

Utrymmet nås ifrån källaren. Konstruktionen är såvitt jag förstår betongstenar med tegel uppmurat invändigt som nu är väldigt skadat, förmodligen av för hög fukthalt. På utsidan finns en platonmatta.

Golvet är någon typ av betongsten. Där tänkte jag flytspackla och lägga klinker och hoppas att kylan från marken hjälper mig att få utrymmet svalt även under sommaren.

Nu vill jag gärna ha er hjälp med att på bästa sätt få till en ökad isolering av utrymmet så att kylan från marken bibehålls och värme utifrån stängs ute. Målet är att hålla ca 14 grader i utrymmet och att få ner fukthalten till under 70%. Senast jag mätte var det över 90%(!).

Utrymmet saknar idag ventilation så jag funderar på att borra hål vid utvändig marknivå för inkommande luft och uppe vid taket på motstående sida för utsug. Jag hoppas att detta tar ner luftfuktigheten.

Taket är som ni ser i dåligt skick. hur lagar jag det på bästa sätt och finns det någon möjlighet att isolera detta invändigt?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_4788.jpg
    IMG_4783.jpg
    IMG_4787.jpg
    IMG_4782.jpg
    IMG_4786.jpg
    IMG_4790.jpg
    IMG_4781.jpg
    IMG_4785.jpg
    IMG_4789.jpg
    IMG_4780.jpg
    IMG_4784.jpg

Vad jag undrar mest är hur jag ska isolera utrymmet på bästa sätt? Jag har förstått att det inte är att rekommendera att sätta cellplast på insidan? Istället funderar jag på att knacka ner det skadade teglet och mura upp med lecablock invändigt för att dessa ändå har ganska bra isolervärde.

Fråga: Om jag murar upp med lecablock - måste dessa förankras i befintlig yttervägg pga ”fallrisk”?

Fråga 2: Jag har en hel del saltutfällning i taket men inte någon annanstans i utrymmet. Vad kan det bero på?

Andra tips och råd tas tacksamt emot!

2. B
    Medlem · Nivå 5
    Vi i har ett liknande utrymme som är isolerat med 70mm stenull i tak och 100mm isodrän på utsidan (för hålla det frostfritt/dränerat).
    När det är stängt så blir där definitivt väldigt fuktigt, men temperaturen är stabil. Om vi har minimal ventilation igång så anpassas temperaturen till lufttemperaturen på ett par timmar oavsett isoleringen, men fukten försvinner.
    Edit: med ventilation igång och snabba väderskiften blir det galet mycket kondens i taket ska tilläggas, men det torkar upp

3. F
    Medlem Nivå 1
    Hej! Har inga svar på dina frågor, men har själv en fråga.
    Var har du hittat dina hyllor/ställningar?
    Mvh Robert

• Laddar…
  4. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
  5. D
    Medlem Nivå 3
    Det stämmer att det är Ikeas Omar. :)