Vinkällare/-förråd

446 läst  4 svar

1. K
    Medlem Nivå 1
    Ska bygga nytt och tänkte passa på att införliva en gammal dröm om en vinkällare.

Det är ett suterränghus och vi planerar att ha vinkällaren på suterrängplanet. Den bakomvarande väggen kommer att vara en lecamur.
    Vi kommer att ha vattenburen golvvärme och vad jag förstår så ska man helst inte förlägga golvvärmen i vinkällaren. Kommer då lägga frigolit/isolering i betonggolvet mellan de angränsande rummen för att förhindra kyla att ta sig igenom från vinkällaren och värme att ta sig in i vinkällaren. Någon som vet hur tjock isoleringen bör vara?

Isolering kommer också läggas i väggarna. Någon som vet vad tjockleken bör vara även här?

Vi kommer ha bergvärme. Funderar på om det går att nyttja det på något vis?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

2. J
    Medlem · Nivå 21
    Om jag förstår dig rätt kommer vinkällaren att ligga i souterrängplanets inre del. Om du isolerar de kringliggande väggarna och golvet (och dörren) som om de vore ytterväggar och avstår från värmekälla i vinkällaren, kommer nog resultatet att bli hyggligt. Temperaturen kommer att variera med årstiden men ändå vara rätt sval. Stora problemet med vinkällare är att de kräver karaktär...

3. Bowser
    Medlem Nivå 5
    Du kan ju förlägga en golvvärmeslinga i rummet men ha den avstängd.
    Det kanske inte kommer vara vinkällare för evigt och då blir det ju inge extrajobb med att få igång värme.
    Bara en tanke.

4. M
    Medlem · Nivå 8
    Isolera som Justus säger, ligger bergvärmepumpen i intillliggande rum hade jag dragit ett delflöde av brine från pumpen genom en separat radiator/kylbaffel för att ha möjlighet att kyla om det skulle bli för varmt. Visserligen skulle detta kyltillskott fungera bäst på vinterhalvåret men har ni varmt i våningen i även på vintern.så...

En sak till som togs upp tidigare, att göra en fin vinkällare är svårt, att göra en tafflig är lätt. Och har du inte vin att fylla med så skulle jag inte göra det alls. =)

5. K
    Medlem Nivå 1
    Tack för era svar.

Svårt att fylla en vinkällare innan man har en ;) Men tro mig, den kommer fyllas upp rätt snabbt.

Så ingen isolering i golvet mellan de varma delarna och vinrummet?

Är lite sugen på att ha glasdörrar in till rummet. Blir betydligt dyrare visserligen. Skulle man kunna köra på vanliga altandörrar tror ni?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: