Byggahus.se

Vindsvåning - riva sidovägg för att ta fram träbjälkar TIPS TACK!

1. E
    Medlem · 5 inlägg
    Hallå alla hemmaproffs!

Bor i en gammal vindsvåning från 1900-talet som har dolda träbjälkar (knän) bakom gipsväggarna. Grannen har tagit fram sina knän genom rivit väggarna och det blev väldigt snyggt samtidigt som man får lite extra golvyta.

Till skillnad från grannen har jag inte ekonomin att anlita hantverkare utan kommer att behöva göra allt jobb själv.
    Jag är genomsnittlig med hammaren (byggt altaner och lagt lite golv) men har lite erfarenhet kring isolering och återbyggnad.

Arbetet kommer bestå av:
    -Rivning av befintliga väggar för att ta fram träbjälkar under snedtak.
    - Isolering och påbyggnad av nya väggar närmare snedtaket. (det är här som jag har minst koll på vad jag ska göra)
    - Spackla och måla

Tar gärna emot alla tips om vad jag ska tänka på gällande arbetet. Kanske sitter ni inne på bra länkar?
    Bifogat har ni bilder på hur det ser ut idag och hur det ser ut hos grannen som har gjort motsvarande.

Kom gärna med era bästa tips!

Med vänlig hälsning

2. H
    Moderator · Stockholm · 47 727 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Jag har inga handgripliga tips. Men det som kan bli väldigt fel (om man inte gör rätt), är att man riskerar att "täta" för mycket under yttertaket. Där måste finnas ett utrymme mellan yttertaket och isoleringen för ventilation, annars kommer fuktigt luft inifrån att kondensera på undersidan av det kalla taket. Det ger mögel och rötskador.

Du behöver troligen godkännande från föreningen för detta. Och de bör kräva konstruktionsritningar från ett proffs, för att godkänna.

En tänkbar invändning mot en sådan här åtgärd, är att om du tar bort gips, så tar du även bort brandskyddet. Så en brand i din lägenhet skulle kunna få taket att kollapsa. Jag vet inte om det är en nivå som behöver beaktas. Det är ju dessutom relativt lite av bärigheten i takstolarna som skulle påverkas om de synliga bjälkarna brinner upp. Taket skulle troligen börja "hänga lite" men gissningsvis inte rasa ihop helt.

3. E
    Medlem · 5 inlägg
    Tack för snabbt svar! som sagt alla tips är välkomna!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.