Byggahus.se

Vindsnurra på taket för att förstärka självdraget

1. E
    Medlem Nivå 1
    Hej hej.

Vi har köpt ett hus från 1947 (88m2 plus 60m2 källare) där ventilationen behöver förbättras. Dels är det väl fuktig luft i källaren, och dels har det gått upp fukt från rummen till kallvinden där det har biivit påväxt (blånad) på råsponten på yttertaket.

När Munters gjorde en fuktutredning i samband med köpet så rekommenderar de att sätta in en frånluftsfläkt så man skapar undertryck i rummen så det inte går upp luft till vinden.

Eftersom jag tycker om enkla, tysta och underhållsfria lösningar så undrar jag om det skulle kunna räcka med en vindsnurra på taket (typ http://www.platab.se/pdf/del2/VS.pdf). Är det någon som har erfarenhet av en sådan lösning? Kan man tänka sig att det skulle vara en tillräcklig lösning på problemet? Pumpar de verkligen så mycket luft som det står i produktbladet (125-250 m3/h)?

2. Fasting65
    Medlem Nivå 11
    Vi har en såndär på vår frånluftkanal. Är du snäll får du köpa den av mej billigt. Vi ska byta till en frånluftfläkt.

3. E
    Medlem Nivå 1
    :D Skall jag tolka det som att det är otillräckligt med en vindsnurra och att en fläkt är att föredra?

4. Fasting65
    Medlem Nivå 11
    Tolka det som du vill.

Plåtisen satte den däruppe i väntan på en fläkt som vi skulle ta fram.... Nu har den suttit där i 5 år och vi har aldrig varit jättenöjda med den. Produkten är resultatet av ett rejält feltänk. Den funkar när det blåser. Inte annars. Behövs extra ventilation när det blåser? Njae, knappast i ett lite äldre hus som inte är bomtätt.

Fläkten funkar kanske som frånluftfläkt för att ventilera en vind, men är inte duglig för bostadsventilation. Flödet blir för ojämnt. Den snurrar som bara den när det blåser ute.

Men den är tyst.