Relativt nyinflyttad i hus, fått bra vägledning här förr så tänkte slänga ut ytterligare en fråga.
Har två stycken vindsluckor på övervåningen som jag känner är prio att ta itu med innan vintern för att hålla värmen inne och tänkte sätta igång och fixa till dem bättre än tidigare ägarens temporära lösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lösningen just nu är en 2cm tjock trälucka och innanför den har tidigare ägaren trulat in en stor bit frigolit 8-10cm tjock, sedan innanför den är det ytterligare en tunn tvådelad (som en salon dörr) 1cm trälucka innan man kommer in på vinden och på den finns det lite mögel, sannolikt p.g.a kondens som fastnat mellan den och frigoliten.
Vad ska jag tänka på innan jag sätter igång? Nedan är i grova drag nuvarande planen :
* Plastlister insida yttre luckan.
* Magnetfästen under plastlisten med jämna mellanrum.
* Metallram insida för magneterna att fästa i.
* Nya gånggjärn som inte syns utifrån.
* Stenullsisolering (?).
* Åtgärd mögel och grundmålning och tätning av inre luckorna.
* Någon form av smidig stängningsmekanisk även på de inre luckorna, just nu är det en gammal fönsterhake.
Sen tänkte jag även eventuella lösningar för att göra handtaget infällbart eller på annat sätt osynligt? Hela övervåningen ink lucka är ogjorda så tapet på luckan och listen runt ska givetvis bort.
Om jag får bra lösning på ena luckan så upprepar jag bara samma procedur på den andra, något mindre prio på den dock då den har sitt eget lilla rum så ev kyla inte sprider sig lika enkelt.