Byggahus.se
Hej, har funderat länge på att bygga golv för att få förvaring på vinden, tänkte man kunde passa på nu när det är snart jul och man inte har något där uppe direkt, och slippa fortsätta lägga kartonger på isoleringen.

Kan man sätta reglar horisontellt så som jag har tumstocken placerad mellan varje takstol, sedan en vertikal som på bilden, samma på andra sidan, efter det sätta reglar på cc60 emellan för att lägga golvet på? Tänkte så inget tar skada eller så.

Vill ha upp golvytan 20-30cm ifrån lösull isoleringen så inte golvet ligger för tätt emot.

Takstolarna är 175x60mm och har ett CC mått på ca 120cm

Eller har nån någon annan idé så vill jag gärna höra den/få tips.

• En oisolerad vind med träbjälkar och lösullsisolering på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med takstolar och isolering där en tumstock visar planerad placering av regel för golvbygge.
    Skapa konto
  • Tumstock vertikalt och måttband horisontellt i en vind med synliga takstolar och lösullsisolering.
    Skapa konto
Redigerat:
Såhär har jag funderat på och göra mellan 4 takstolar, sedan lägga reglar i längd riktningen (45x95?) ovanpå det CC60, sedan golvspånskivor?

• Schmatisk illustration av takstolar med förslag på arrangering av reglar och golvspånskivor.
A Alejoh2 skrev:
Såhär har jag funderat på och göra mellan 4 takstolar, sedan lägga reglar i längd riktningen (45x95?) ovanpå det CC60, sedan golvspånskivor?
Om vindsbjälkarna inte är dimensionerade för att bära upp ett golv så går det nog inte med den konstruktionen, då den för över all vikt på de befintliga bjälkarna. Samma sak gäller de nya bjälkarna. Någon kommer någon gång ta det för ett fullvärdigt golv och gå, hoppa eller bygga vidare på det.

Jag är dock osäker på vad som krävs av en golvregel för att få tillräcklig bärighet men de nya 95x45 räcker i alla fall inte.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fört måste man ta reda på hur den befintliga konstruktionen fungerar, inklusive mått och virkesdimensioner. Den är gammal och verkar vara typiskt osystematiskt byggd. Byggår och snözon är viktiga informationsbitar också. Utan fullständiga uppgifter blir det bara spekulationer.

J justusandersson skrev:
Fört måste man ta reda på hur den befintliga konstruktionen fungerar, inklusive mått och virkesdimensioner. Den är gammal och verkar vara typiskt osystematiskt byggd. Byggår och snözon är viktiga informationsbitar också. Utan fullständiga uppgifter blir det bara spekulationer.
Finns ju inga ritningar att få tag på, huset är ifrån 1931, har mansard tak,och är i snözon 2,5, har betongpannor på taket,
Takstolarna och takbalkarna är 175x60mm, CC mått på 1200mm, de är väl det enda jag vet.
Känns ju som att de borde ju inte vara några större problem och regla upp en golvyta på 3×4m ca för att kunna ställa upp lite flyttkartonger och julpynt

Bästa svaret

Jag antar att du med Mansardtak menar ett brutet tak och inte ett sk herrgårstak (dvs brutet och valmat)? Hursomhelst ändrar det ju förutsättningarna ordentligt. Då är det hanbjälkarna som du vill belägga med ett litet golv för förvaring. Hanbjälkarnas främsta uppgift är att förhindra att takstolens högben trycker ut sidoväggarna och med ett brutet tak även den branta delen av takbjälkarna. Hanbjälkarna är främst utsatta för dragkrafter. Det är därför som man använder sig av dubbla men tunnare brädor.
Skruva fast en regelbit i en (eller båda) hanbjälke/arna och använd den som underlag för några brädor råspont. Lasten blir försumbar i sammanhanget.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag antar att du med Mansardtak menar ett brutet tak och inte ett sk herrgårstak (dvs brutet och valmat)? Hursomhelst ändrar det ju förutsättningarna ordentligt. Då är det hanbjälkarna som du vill belägga med ett litet golv för förvaring. Hanbjälkarnas främsta uppgift är att förhindra att takstolens högben trycker ut sidoväggarna och med ett brutet tak även den branta delen av takbjälkarna. Hanbjälkarna är främst utsatta för dragkrafter. Det är därför som man använder sig av dubbla men tunnare brädor.
Skruva fast en regelbit i en (eller båda) hanbjälke/arna och använd den som underlag för några brädor råspont. Lasten blir försumbar i sammanhanget.
De är brutet tak jag menade, vad skönt och höra! hanbjälkarna vilar dom även på innerväggarna som en stöttning? Isåfall är denna sida av huset optimal för att just att ha en mindre förvaring på, nästintill alla bjälkar har en vägg i mitten inunder sig som är tvärt emot bjälkens riktning, andra sidan av huset är väggarna "sämre" placerade om det är så

Den övre triangeln i en takstol i ett hus med brutet tak brukar vila på ett stödben i vardera ände. De största lasterna kommer från snö. Hur lasterna förs vidare av stödbenen kan variera, men hanbjälkarna bidrar med ganska lite last.

• Gilla
multix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.