Byggahus.se

Vindruveranka död?

1. J
    Medlem · 12 inlägg

JNN

Medlem
    Vi har en vindruveranka som vi planterade förra året i vårt växthus. Plantan växte på väldigt bra i fjol och gav t.o.m några
    klasar med druvor. Vi har dock gjort ett par misstag och plantan verkar nu inte må så bra. De misstag vi gjort (som vi vet om…) är att vi inte beskärt plantan samt att vi inte hade luftning i växthuset under hösten/vintern. Det sistnämnda ledde till att hela plantan täcktes med ett tunt lager av vad som er ut som mögel, efter läsning gissar vi på att det var gråmögel den drabbats av. Detta spolade vi bort nu på våren.

Vi har väntat på att plantan ska börja grönska men icke, tills för någon vecka sedan då det sköt ut ett skott nere vid stammens rot (nära över jorden). Den nya delen växer på bra och är grön och fin, övriga plantan är dock totalbrun och visar inget tecken på liv.

Någon som har tips på vad man bör göra? Kan det ta sig längre fram eller bör vi kapa ner allt/delar av plantan?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    07430D3B-4AF8-4E48-92C2-823E1B7B18BB.jpeg
    C177F9EE-8248-4588-9F83-29C5CCBFC2DD.jpeg
    07AD1D28-559A-4EAF-8D3B-9340687C97FA.jpeg
    134BBA0B-4DD2-41CB-8C44-31FB0D6F1C6B.jpeg

2. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 4 308 inlägg

HasseTeknik

Medlem
    Det du kan göra är att klippa av sista dm av ett " dött" skott.
    Titta på snittytan.
    Är den brun utan inslag av grönt, så ta 1 dm till.
    Fortsätt så tills snittytan är lite grön.
    Nu har du förmodligen klippt massor av gånger, men nu har du den levande delen kvar d.v.s där det kan komma nya skott.
    Kan bara hoppas att de nya skotten kommer från delen över ympstället, men det märker du snart.

Redigerat 16 jun 16:51
  3. T
    Medlem · 382 inlägg

Thörre

Medlem
    Vad är det för sort ?
    Dessert eller Baltisk?

4. J
    Medlem · 12 inlägg

JNN

Medlem
    Det är en labruskvin vitis sukribe, vet inte vad en sådan klassas som.

5. J
    Medlem · 12 inlägg

JNN

Medlem
    Tack för svar! Jag gjorde som du beskrev och klippte av bit för bit tills dess att jag skönjde lite grönt i snittytan. Jag fick klippa ca 1-1,5 m på vissa grenar innan grön färg dök upp. Dock är det ytterst lite grönt, se bilder nedan. Är detta tillräckligt för att ha tro på att den kommer att ta sig eller bör vi kapa mer/allt fram till ”början av stammen”?

Angående kommentaren om ympställe. Hur vet man det? Se bild för där nytt skott kommit.
    278FDCA5-F585-45E5-A96C-1CC4CAD2ED7E.jpeg
    6EDD6B96-DEF8-4366-917F-18A61E7B29E9.jpeg
    77CA45EA-B62D-4BDC-A745-3C16CBFA33BD.jpeg
    101B5332-49A5-435E-8CF8-80F486FD445B.jpeg

6. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 4 308 inlägg

HasseTeknik

Medlem
    Jag brukar stoppa när det syns lite grönt. Ibland kommer nya skott mycket nära ett sådant snitt.
    Det enda som kan hända om man stoppar för tidigt, är att en liten bit till torkar, men den kan man ta bort nästa gång det är dags att ta fram sekatören.
    Jag GISSAR att det är ovanför ympstället, så låt det växa. Kan ju bli en ny stam om den gamla är för dålig.

7. T
    Medlem · 382 inlägg

Thörre

Medlem
    Klassas som staketdruva eller Baltisk sort.
    Denna kan du ha på friland, jag har flera i Zon 4.

Du klipper ner den rejält i December och trimmar lätt på sommaren för att få fram klasarna och hindra skotten från att fortsätta växa.

Hade jag varit dig nu så hade jag låtit den vara över sommaren, klipp sen ner den i December.
    Roten lever då det kommer skott och den är väldigt härdig så det är nog inga problem.
    Kanske varit för torrt också iom den står i kruka. Använde du rhododendron jord då den vill ha la sur jord?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.