Satsuki
Ska lägga in ett parkettgolv i halva köket, hallen och vardagsrummet och har svårt att bestämma mig för vilket träslag vi ska välja.
Har minskat antalet alterntiv till valnöt, merbau och ek - men kommer inte längre i begränsingen. Letar efter fördelar resp nackdelar med de olika golven t.ex. färgförändringar och hårdhet - men är ganska villrådig ändå. Ek vet vi ganska mycket om, eftersom det ligger en ganska slitetn ekparkett just nu - men hur är de andra två träslagen i jämförelse med ek???

Visserligen kan man läsa sig till att merbau ska vara hårdare än valnöt, men när jag testade två probvitar (fallande leksak och nyckar, inte helt vetenskapligt men.... :)) fick bitarna lika stora märken! På samma sätt sägs båda golven vara mörka golv, men hur ser de ut efter 1, 5 eller 10 år, valnöt ska ju ljusna med ålder och merbau mörkna......

Skulle därför behöva hjälp från alla som har erfarenhet valnöt och/eller merbau. Vad är fördelar, nackdelar, skulle ni lägga in ett likadant golv igen, hur belastas ert golv, har ni barn/hund/katt och hur ser det ut efter ett par år?

Tack så jättemycket på förhand!

På ett mörkare golv syns dammet tydligare, ek är därför ganska tacksamt i det avvseendet att det gömmer en del skit...
Sén finns det ju en väldig skillnad på Valnöt från Valnöt. Vissa valnötsgolv är kvistiga och väldigt livliga medans andra golv är lite jämnare.
Ställ dig frågan vad som är viktigast för er, är det att golvet ska vara tåligt? Eller har det med det rent estetiska att göra? Vad styr?
Välj ett golv som passar överrens med hur ni faktiskt lever istället för att bara ha ett "High-fashion" golv.
Kika lite på er inredningsstil i övrigt, vad är det för träslag och möbler ni har? Är det mycket ljusinsläptt, fria ljusa ytor?
Jag gillar Merbau men jag tror att jag skulle tröttna snabbare på detta mörka golv.

Lycka till i valprocessen!

mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.