Byggahus.se

Villrådig novis angående källargolv

1. T
    Medlem · 1 inlägg

thovi

Medlem
    Jag har nyligen haft en vattenskada i källaren i ett enplans hus byggt 1969. De golv som påverkades har brutits upp och avfuktning pågår för fullt. 2 av rummen hade laminatgolv direkt på betonggolv och det tredje (gillestugan) har golvvärme med uppreglat laminatgolv. Det är gillestugans golv som jag är villrådig om.
    Det hade i botten en platonmatta, därpå golvreglar med cellplast som isolering emellan. På isoleringen ligger värmerören. Ovanpå detta låg en 22-millimeters golvspån och överst laminatgolv. Golvvärmen är vattenburen som en del av den övriga uppvärmningen med radiatorer.
    Är det någon som har erfarenhet av en liknande situation. Skall man lägga tillbaka samma konstruktion eller skall man välja en annan?
    Jag tänker då på eventuella fuktproblem.

2. J
    Medlem · 14 inlägg

jernstrom

Medlem

Re: Villrådig novis angående källargolv

Hej!

Jag har ett liknande projekt själv, en källare från 1975
    som har uppreglade golv och väggar med träreglarna direkt mot betongen med fukt och mögelskador som följd.

Vi kommer att riva ut de uppreglade konstruktionerna, sanera mot lukt och mögel, jämna av betongytan (flytspackel) och därefter bygga en konstruktion med
    1. Ålderbeständig plastfolie
    2. Cellplast
    3. Spårad spånskiva med slingor för golvvärme
    4. Ytskikt

Vi har diskuterat denna lösning med svensk byggtjänst
    (kan rekommendera ett besök, 30+ min byggteknisk
    rådgivning för 375 SEK, ganska billig försäkring mot
    att göra fel)

Med andra ord ganska likt den konstruktion du har idag,
    så jag antar att den är ok. Det förutsätter dock att dräneringen fungerar tillfredsställande.

Något att fundera på är om golvreglarna behövs, jag tror att många sorters cellplast är självbärande, speciellt om man har spånskiva ovanpå. Vidare så kanske det kan bli lite för varmt i rummet om vattnet i golvvärmeslingorna har samma temperatur som det i radiatorerna.

/Björn

3. Macke202
    Medlem · Blekinge · 415 inlägg

Macke202

Medlem

Hej,

Vi la in Nivell golv i höstas vid renovering av fuktskadat golv.

Läs mer här:

http://www.nivellsystem.se/

4. T
    Medlem · Västra götaland · 32 inlägg

trocomare

Medlem

ett alternativ till nivell är Giha. Mycket smartare å bättre.

http://www.hisab.se/

lycka till

5. T
    Medlem · 288 inlägg

tartan

Medlem

Skulle aldrig våga lägga in spånskiva utan att ha mekaniskt ventilerat under, typ Nivell eller liknande med fläktstyrning. Detta av den enkla anledningen att betongplattor från sjuttiotalet till 95% inte har något kapilärbrytande skikt av extruderad styren (frigolit med täta porer) utan i bästa fall tvättat singel. Detta har dock visat sig inte fungera. Markfukten krryper upp genom betongen och träreglarna möglar med luktproblem som följd. Mitt tips och bestämda uppfattning är att klinkers är det säkraste sättet att bli problemfri. Gärna med golvvärme, men kom ihåg att om du lägger golvvärme så skall den inte stängas av helt på sommaren. Detta för att du värmer upp marken under plattan lite grann och får därmed ett förhöjt ångtryck där. Stänger du av värmen helt kommer den förhöjda markfukten att stiga upp genom betongen och i värsta fall kan du få beläggningar på klinkersplattorna. Behåll lite värme på i golvvärmen så är problemet borta. ::) Lycka till
    Tartan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.