Byggahus.se

Ville bara säga hej och berätta om mitt första misslyckande!

1. M
    Medlem · 19 inlägg
    Hej

Ville bara hälsa som mitt första inlägg i forumet istället för att börja direkt att ställa massa frågor.

Har precis blivit med vårat första hus. En avstyckad gård med längor, ladugård och 6500kvm mark. Vi drömmer som jag gissar en del andra om en lantlig idyll. Ingen av oss har några som helst renoveringserfarenhet förutom lite ytskicktsarbeten. Vi vet att det kanske är ett stort steg att ta då man bara bott i hyreslägenhet innan men vi tänkte vafan! vi har möjlighet och vi vill inte spendera tid i en bostadsrätt så vi bara kör på. Än så länge stortrivs vi och ser med glädje framåt på våren och sommaren och en h*lvetes massa arbete på godset :)

Lång tid innan vi fick tillgång till huset har jag varit en otroligt ivrig läsare på detta forum, SÅ mycket kunskap! vad jag än undrar över eller blir intresserad av att lära mig mer om så finns det att hitta här! så tack alla ni som inte har en aning om att ni ökar mina kunskaper varje dag!!!

Och så var det de här med mitt första misslyckande....

Som första åtgärd håller vi på att fixa vardagsrummet, då vi tänker oss att vi kommer spendera mycket tid där. Det är ett stort rum som var uppdelat i två rum, så vi har slagit ner väggen. Där finns en stor eldstad mitt i rummet.

Vi har själva hyrt maskin och slipat golvet vilket gick superbra och vi var väldigt stolta. Efter vi fixat med väggar och tak var det nu dags att behandla golvet.... Det finns en miljon olika sätt att behandla på men vi landa på att ta en pigmenterad linolja. Vi läser på förpackning hur vi ska gå tillväga och följer den. Vi rollar ut oljan och sen ska vi använda polermaskinen vi hyrt..... och här sk*ter det sig...

Jag har tittat på cirka 2354 filmer på människor som använder en polermaskin och det ser ändå ganska lätt ut. Alla man pratar med säger att det kan vara lite konstigt i början men att man snabbt fattar hur polermaskinen manövreras. Även personalen i butiken var övertygad om att det ska gå hur bra som helst och vi som så bra klarat av slipmaskinerna har ganska gott självförtroende.... jag ställer mig i position.

Maskinen flyger åt vänster rakt in i väggen....okej detta var kanske lite mer finess än jag först trott. Ställer mig i position igen och gör mig redo för rycket. Jag klarar nu att få den relativt stadigt men får använde hela min styrka för att ens hålla den på plats. Att röra den känns extremt tungt men går lite. Någon kontroll ska vi inte prata om.

Varje gång jag startar den rycker den in i min hand som jag slår upp ett köttsår kring tummen och jag är nu så arg att jag kan slå sönder något. Mina kära sambo lugnar ner mig och ber att försöka. Hon klarar nu ha en viss kontroll på den och hon får fortsättningsvis handskas med denna maskinen. Jag blir sladdhållare.... också en viktig position försäkrar min sambo mig.

Resultatet? kasst! flammigt, väldigt pigmenterat på vissa ställen. Ställen vi inte kommer åt och försökt ta med trasa ser hemskt ut. Svarta märken från maskinen... Vi har försökt göra så gått vi kan med pensel och olja. Vi vet inte än om vi ska acceptera det och hoppas på att när möbler och matta är på plats så kommer man inte tänka på det, eller om vi ska göra om allt från början vilket känns väldigt tråkigt.

Bilden visar rummet efter behandling. Det ser nog bättre ut än vad det gör i person. Även bild på min tumme när den endast hålls kvar av en hudremsa.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    B4D6E65A-F315-44D8-8DC6-C41AF2D88DDB.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    8D6538B2-F7CC-4E3E-8363-85F80DC95D0F.jpeg

Så det var mitt första inlägg, många projekt nu de närmaste 20 åren så kommer skriva mer! tack igen och grattis till den som orkat läsa allt!

Mvh
    Mathias

2. T
    Medlem · Stockholm · 523 inlägg

Taxture

Medlem
    Lycka till med alla kommande projekt och hoppas du/ni orkar med att dokumentera dom här

3. S
    Medlem · Västra Götaland · 49 inlägg

Smoothie

Medlem
    Intressant läsning, hoppas någon kunnig fyller på med tips till andra som ska försöka samma sak?

• Laddar…
  4. M
    Medlem · Skåne · 67 inlägg

Micke R.

Medlem
    Sista slipningen på golvet, vilket sandpapper/ kornstorlek använde ni?

5. Står.i
    Medlem · 36 inlägg

Står.i

Medlem
    Använde ni först bandslip och sen "polermaskin" (typ roterande 60 cm skiva med stort vridmoment som den här: http://www.sandvikensbyggmaskiner.s...ia/pictures/webshop/1549/2686.jpg&w=800&h=600)? Ingen kantslip?

Med förbehåll för att inlägget blir irrelevant - då jag är osäker på vilken maskin du benämner som en "polermaskin": Jag har aldrig polerat med olja - utan alltid behandlat efter jag slipat färdigt. När jag skurat upp plastgolv (extraarbete för +15 år sedan) har jag använt en speciell slags hård "svamp" ca 2 cm tjock, tillsammans med vätska. Var den en sån "svamp" ni använde? Annars har jag haft sandpapper eller ett nät att slipa trä med i stigande kornstorlek efter bandslip, tycker det är enklare att lyckas med "polermaskin" än med golvslip.

Handhavandet av en maskin med roterande platta handlar inte så mycket som muskler som om teknik. Man styr genom att antingen lyfta eller sänka handtaget, lite försiktigt. Om golvet är ojämn redan innan, börjar maskinen hoppa och bli omöjlig att kontrollera (och farlig!). Börja i ett område och arbeta dig utåt. Utan kantslip är det svårt att lyckas med hörnor. När maskinen startar är det en fördel om maskinen står plant (utan att handtaget lyfts upp eller sänkt ner).

Redigerat 7 feb 14:24
  6. M
    Medlem · 19 inlägg
    Ja jag kan nog skapa en ”misslyckande”-serie, här finns väl en humorsida :)

Skämt osido så ska jag försöka. Jag är väldigt dålig på det här med sociala medier.

7. nino
    Renoverare · Dalarna · 9 197 inlägg

nino

Renoverare
    Ja och handtaget ska vikas ner ganska så mycket, när man få till tekniken så kör man med ena handen och tumme pekfinger :D

8. MultiMan
    Realist · Västernorrland · 2 615 inlägg

MultiMan

Realist
    Först och främst, lycka till med ert nya boende och alla projekt!

Jag använder utan undantag skyddshandskar när jag använder maskiner. Helst någon tunnare variant av getskinn så man har full känsla. Då slipper man skador. Finns även bra av moderna syntetmaterial. Har någon dyr variant från Tegera som har inbyggt effektiv vibrationsdämpning också. Väldigt bra med röj- och motorsågar t ex.

• Laddar…
  9. I
    Medlem · Bromma · 627 inlägg

ikeo

Medlem
    japp gissar mig till att det är samma maskin som används för att skura ock polera med och den körs med en hand, Två händer om man ställer den på kant för att få bort nåt som sitter extra hårt i golvet.

10. V
    Snickerinörd · Västra Götalands Län · 6 286 inlägg

vectrex

Snickerinörd
    Pigmenterade oljor är väldigt svårt att få riktigt bra, ju mer pigment desto svårare.

11. M
    Medlem · 19 inlägg
    Ja verkligen, jag är inte rädd för att testa saker och arbeta hårt, men en polermaskin tror jag inte jag kommer använda igen. Inte värt tiden, pengarna, svetten när jag riskerar att förstöra golvet.
    Ja alltså om någon berättar för mig att dom aldrig oljat golv med polermaskin och frågar om man rekommenderar dom att göra det själva. Kommer mitt svar vara nej, absolut inte. Den var för svårhanterad för mig i alla fall och man riskerar att göra för mycket skada.

12. M
    Medlem · 19 inlägg
    120. Hade en fackman här för att titta på golvet. Vi vill se om vi tycker det är värt att göra om det. Han sa att vi nog inte gjort slipningen tillräckligt bra och djupt. (vi tyckte det såg bra och jämnt ut, men vad vet vi :p). Jag tror vi började med 60-papper. Hantverkaren ville gå ännu grövre och börja på 32. detta va enligt honom anledningen till att det blev flammigt. Vi hade inte slipat det jämnt över hela golvet och gamla märken och lack fanns kvar.

• Laddar…
  13. M
    Medlem · 19 inlägg
    Vid slipningen använde vi först bandslip sen en kantslip (?) vid sidorna och hörnen. Polermaskinen använde vi först för att arbeta ner oljan i golvet. Jag önskar jag kunde träna mer med polermaskinen då jag hatar när jag inte klarar av något. Men det är ju svårt att träna med en sådan maskin, blir skarpt läge direkt :)

14. M
    Medlem · Skåne · 67 inlägg

Micke R.

Medlem
    120 är för grovt. Skall vara 200-240 papper. Tror det är flammigt pga detta. Polermaskinen hugger mer på grovt underlag. Mvh

15. M
    Medlem · 19 inlägg
    Tack så mycket Mulitman! Ja det är en läxa man tar med sig. Det är förvisso en rolig sak men renoveringar och husägandet, jag lär mig saker varje dag! stora som små. Handskar är absolut något jag kommer ha fortsättningsvis.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.