Byggahus.se

Villaprojekt - Hemautomation med KNX

1. StockholmM
    Medlem · Stockholm · 595 inlägg

StockholmM

Medlem
    Ingen erfarenhet specifikt av F40. Man brukar kunna styra dioderna på de flesta KNX-brytare (fast av, fast på, eller koppla till en gruppadress).

Lättaste sättet att veta säkert innan köp är ofta att importera produktens fil i ETS. Då kan man se vilka inställningar som finns.

2. V
    Medlem · Sthlm · 344 inlägg

Videonisse

Medlem
    Dokumentationen på engelska, se "Product Documentation" (klicka på "Info"-knappen): https://www.jung.de/en/online-catalogue/283396965/

Yes, det kan man välja, både för Operation LED (1 st blå) och Status LED (1 röd per knapp).

"Operation LED (blue)

The application software permits selecting parameters for further functions:
    - The LED can flash together with all other red status LEDs with a frequency of about 2 Hz, when the communication object for the alarm signalling is active.
    - The LED can display the status of a separate communication object in inverted or noninverted form. Here the operation LED can also be activated as flashing with a frequency of approx. 2 Hz.
    - It can be switched on permanently to serve as orientation lighting.
    - It can be switched off permanently.
    - It can flash continuously at a slow frequency of about 0.75 Hz."

"Status LED (red)

Each status LED distinguishes the following options... - always OFF, - always ON, - Activation via separate LED object, - operating mode indication (KNX controller), - controller status indicator (activate controller extension!), - comparator without sign (1 byte), - comparator with sign (1 byte). These options are always available even if the buttons have no function assigned." Källa: https://downloads.jung.de/public/en/pdf/productdocumentation/en_419xtsm_656x0321.pdf

Status LED kan ha ytterligare lägen beroende på hur respektive knapp är konfigurerad.

3. T
    Medlem · 12 inlägg

tjr

Medlem
    Hej Videonisse!
    Läser tråden med intresse (jepp, fyra år har gått)! Har skaffat mig en knx-inside-licens och håller på att känna mig för i knx världen. Inspirerad av bla dina rader funderar jag på låta i princip all takbelysning vara (utanpåliggande) led som drivs av 24vdc från centralen. Fick du igång din Quint-setup? Om ja, hur funkar det? Om nej, vad fick dig att avstå? Upplever du att tillgången av 24vdc led-moduler ökar?
    Jag vill väl egentligen bygga centraliserat för att förhoppningsvis slippa jaga fel på olika ställen, dock tyckte en knx-van elektriker att det finns ett värde i att spara utrymme i centralen. Han förordade därför dali-styrning vilket jag ännu inte helt kunnat ta till mig.
    Med Quint-upplägget; går en signal (om tex dimring) från tryckknapp (sensor) via knx-kabel (buss) till central och aktor, därifrån går en signal (här om ändrad strömstyrka) från aktor till Quint/led driver/strömförsörjare (i centralen) som då levererar (tex) lägre strömstyrka till gruppen av tak-led-ljus (elförbrukare)? Missar jag ngt? Om rätt, hur många grupper kan Quinten försörja? Vid behov av fler grupper hur löste du det?
    Tack!
    tjr

• Laddar…
  4. V
    Medlem · Sthlm · 344 inlägg

Videonisse

Medlem
    Härligt att höra, tror inte du kommer ångra dig! (Sorry för sent svar!)

Nej trist nog tog det tvärtstopp då för fyra år sedan pga sjukdom :( Berodde även på att vi behöver tre olika spridningsgrad på ljuskällorna (24, 40, 60) och det verkar vara omöjligt att hitta detta med varmvit (ca 2700K) men Voltus har iaf idag fått fram 25° och 60° på sina 6W. Har i köket också innertak som är öppet till nock med ca 25 graders lutning och behöver då armaturer som går att vippa och har varit svårt hitta snygga som inte läcker ljus och inte är svindyra (behöver ett gäng). Nu har marknaden mognat en del så ska försöka landa projektet i vinter.

Men ang. Quint:en så har det kommit någon ny standard för LED som den tydligen inte uppfyller. Vet inte vad det är som den saknar men den ska fungera utmärkt ändå som jag förstått det. Men Voltus har nätdelar från Meanwell som de rekommenderar och med bra pris (men inte på DIN-skena tror jag).

Håller med om centraliserat, men häng inte upp dig för mycket på det. Om du tex har nedsänkt undertak på ett gäng 24V-downlights så kan det vara en bra idé att köra decentraliserat både med nätdelarna och LED-drivers eftersom det då förmodligen finns gott om plats att "gömma" dem i undertaket.

Dali kan vara jättebra och kostnadseffektivt men det hänger lite på hur många ljusgrupper det skall vara (1 ljusgrupp består av de armaturer som alltid skall tändas/släckas ihop) samt om det även kommer finnas LED-drivers som använder konstantström (CC). Det börjar komma en del bra KNX LED-drivers (LED-aktor) men jag tror de bara finns för konstantspänning (CV).

Hur många ljusgrupper planerar du ha och vilken typ av LED-driver kräver ljuskällorna?

• Laddar…
  5. T
    Medlem · 12 inlägg

tjr

Medlem
    Tack för återkoppling! Det låter mycket bra, just nu är det mycket uppförsbacke då det är lite mycket att försöka greppa...! :)

Aj då, sjukdom låter inget vidare, hoppas att projektet kan komma i hamn!
    Här har allrummet (delar av köket, hela tv- resp matbordshörnan) en taklutning på 37 grader. Jag är inne på utanpåliggande downlights, men är lite frågande hur det kommer att se ut i snedtaket. Tvivlar på att det går att vinkla ljuspunkten tillräckligt mycket.
    Tack, ja, Voltusfolket tipsade också mig om Meanwell. Jag har inte heller kunnat se DIN-möjligheter.

Har halva köket, sov- och badrum med undertak.

Är uppe i 11 ljusgrupper. typ av LED-driver har jag inte koll på än...

Voltus föreslår; en driver och två MDT KNX aktorer i centralen (alltså inte DALI). Kablage 1,5mm alt 2,5mm beroende på längd och storlek på grupp. Från centralen en kabel per grupp vilket i mitt fall (vid bibehållen setup) blir 11st.

Vid en jämförelse av prisförhållandet var skillnaderna inte så stora. Priserna är för 9 grupper med belysningskällor (inga armaturer), aktorer och transformator(er):
    230V KNX 12tkr
    24VDC KNX centraliserat 18tkr
    24VDC DALI centraliserat 17tkr
    24VDC DALI decentraliserat 20tkr
    med reservation för missade delar
    ex VAT/moms

Redigerat 8 okt 2018 15:21
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.