Med en rykande färsk lagfart i näven kommer även en massa festliga erbjudanden i brevlådan - bland annat för medlemskap i Villaägarnas Riksförbund. :)

Vad ska man ha dem till?

Jo - jag kan läsa på pappret vad de anser sig bistå medlemmarna med. Men är det någon som har praktiska erfarenheter, positiva som negativa, av att vara medlem?

Alla erfarenheter är intressanta. 380kr vill de ha för ett år, vilket inte är mycket pengar men det är också onödigt att slänga pengar på något som i värsta fall inte ger nånting annat än 5 braständare..

Ber om ursäkt om tråden är felplacerad, vet inte riktigt var den annars kunde vara. Föreningen verkar ändå syssla mycket med juridik, tänkte jag..

Tjaa, går man med i Villaägarnars riksförbund så blir det "oss" och inte "dem":)

Vi gick med för en massa år sen eftersom de hade bra grupperbjudande för ADSL, men har funderat på om det är nån vits med att vara kvar. Å andra sidan är det ju en intresseorganisation för oss som äger hus, de försvarar ju så att säga våra intressen gentemot politkerna (t.ex. fastighetsskatten).

Man har en del rabatter som medlem, men jag tror aldrig jag utnyttjat nån.

Tidningen Villaägaren får man i vilket fall som helst, jag vill minnas att man kan få en del kostnadsfri rådgivning också.

Sen är det väl lite skillnad på om man är direktansluten till riksförbundet (som jag är) eller om man går med i en lokal villaägarförening som är ansluten till förbundet. Antar att med en lokal förening så får man bättre möjligheter att påverka i den egna kommunen.

Jag har alltså inte direkta negativa erfarenheter av "oss", men hade nog kunnat utnyttja medlemskapet mer om jag hade velat.

Oberoende juridiska och byggtekniska råd av fackfolk gratis till medlemmar (ja blir ju inte helt gratis då, 380 pix per år kostar det förstås :)) Hyfsat bra tidning som handlar om sånt som är bra för villaägaren att veta. Några av rabatterna har jag också utnyttjat 10% på färg tex kan ju täcka årsavgiften när man är igång.
Vi var med på en temakväll hos en handelsträdgård som var kul å informativ också.

Sen jobbar dom med att lobba för villaägarnas bästa gentemot regering, myndigheter och partier också men det är ju inte självklart att man alltid håller med majoriteten om vad som är det bästa eller vilken fråga som är värd att driva.

Sammantaget har jag tydligen bedömt att det är värt pengen för jag är med år efter år :)

Jag har mycket goda erfarenheter av mitt medlemsskap. Dels har jag haft nytta av den gratis juridiska rådgivningen vid ett par tillfällen, även om det är många år sedan nu.

Dels har de en del riktigt bra rabatter. Kolla in listan. Framförallt 20% på Flugger färg, 20% på Alviks måleributik har jag nyttjat vid massor av tillfällen, dessa rabatter har med råge betalat min medlemsavgift under de flesta åren.

Upptäckte häromdagen att man får bra rabatta på Fredells också (20% om jag minns rätt), dock inget ställe jag brukar handla på.

Utöver detta så tror jag att de gör en bra insats för oss villaägare som politisk lobbyorganisation. Här i området där jag bor var det en het fråga för ett antal år sedan. Kommunen försökte debitera gatukostnadsersättning för tomter som varit bebyggda sedan 30 talet (och gatan är lika gammal). De krävde i storleksordningen 70 - 200 000 per fastighet, kravet kom helt oväntat för villaägarna. detta drabbade dock inte just vår gata. Efter ca 3 års förhandlingar med villaägarförbundet stoppades kraven.

Däremot så är jag inte lika imponerad av deras "stora" rabattavtal. Typ elavtalet eller ADSL. De priserna brukar man kunna få genom andra aktörer också. Dessutom så har deras ADSL vid de tillfällen jag tittat på det gällt Telia . Elavtalen har ofta varit med Fortum. Det finns 3 stora företag som jag på rent principiella grunder undviker att göra affärer med 2 av dem är Telia och Fortum.

Vad villaägarna sysslar med som organisation för att påverka har jag mindre bra koll på men helt klart finns rabatter att hämta om man bor i "rätt" län.

När jag köpte velux takfönster var det 5-7% rabatt direkt vilket betalade medlemskapet direkt. När det var dags för för ekparkett var det ytterligare 10% och en Tormek T-3 visade sig gå från dyrast i stan (Fredells) till billigast med 30% (!!!) på ordinariepris. Finns helt klart pengar att tjäna om du har tur med en kombination av handlare runt omkring som har erbjudande.

// Mats

Jag har nyttjat deras juridiska rådgivning vid ett par tillfällen, tyvärr så var de ute på ganska så hal is med den rådgivningen....q(;^;)p Däremot så hade de ett rabatterbjudande på K-rauta i somras på 20% på en produkt vid ett köptillfälle. Rabattkupongen fick man vid Villaägarnas monter på Stora Noliamässan och man fick en varje gång man var och pratade med dem...:D Köpte en Bosch GCM8S med ordinarie pris 4699:- minus rabatt 940:- sedan köpte vi marksten för 14500:- rabatt 2900:- totalt 3840:- ...d^_^bd^_^b

Ja det är väl använda pengar, anser jag.
De har en kunnig rådgivning i juridiska frågor, vilket hjälpt mig vidare med hanteringen i en olaglig och svindyr samfällighet.
- och som alltid gäller väl att - som man frågar får man svar - så alla kanske inte blir nöjda. Ibland kan man kanske känna sig missnöjd om svaret är att man har fel, men hellre det än att dra igång nåt som är dömt att misslyckas.

I mitt fall har lantmätaren lagt ner massor av tid - och konsulterat sina kollegor, innan han svarat - eftersom det jag (på en lögn av ordförande) hamnade i är extremt och en ytterlighet inom Lantmäteri/samfälligheter, så få lantmätare har ens varit i närheten av denna typ av rörighet. Då är det bra med någon som inte debiterar minst 1500 kr per timme direktd^_^b

Sen finns det, som flera sagt, ett antal bra rabattavtal (även rabatterad timpeng och 1 gratis timme hos advokat) att utnyttja vid behov.

Sammantaget har jag ansett/insett att de 380 kr betalar sig!
Där får man ju dessutom proffsråd!;)

Tack för mig!

Egentligen är de väl en intresseorganisation för villaägare?
Men vi gick också med på grund av rabatterna. Först fönster-köp och sedan Fredells. Rabatten på Fredells finansierar bara den vår medlemsavgift varje år. (Men det kanske inte är till någon direkt nytta i Skåne?)

Jag har lånat släpet gratis nästan 10 ggr förra året.

bumpaberra skrev:
Jag har lånat släpet gratis nästan 10 ggr förra året.
Håller lokalavdelningen med släp?

Kanske ngt. att ta upp här också.

Tack alla ni som svarat, det verkar som att det är en okej organisation att vara medlem i, jag testar helt enkelt ett år och ser om det kan ge mig något. :)
Hittade ingen lokal förening så det får bli riksföreningen men man har väl rabatterna genom den också antar jag.

Som en parentes kan jag berätta att jag varit medlem i Hyresgästföreningen i många år då jag hittils alltid bott i hyresrätt. Det medlemskapet (60kr/mån) har betalt sig flera gånger om, efter att deras förhandlare (av typen rättshaveristiska pitbull-jurister) i tre prövande instanser lyckades avstyra en lyxrenovering med åtföljande hyreshöjning på 1400kr/mån i min gamla lya. d^_^b

Får se om Villaägarna kan toppa den insats/återbetalningskvoten ;)

Vänta nu är det rabatt på Fredells ?
Var det 20 eller 30 % ?

tompaah7503 skrev:
...lyckades avstyra en lyxrenovering med åtföljande hyreshöjning på 1400kr/mån i min gamla lya. d^_^b
Om HSB ville lyxrenovera min lägenhet och inte ta mer än 1400 kr/mån för det så skulle jag bara tacka och ta emot!

Nyfniken skrev:
Om HSB ville lyxrenovera min lägenhet och inte ta mer än 1400 kr/mån för det så skulle jag bara tacka och ta emot!
Det är kanske rätt off topic hela diskussionen om hyresvärden... men:
Svängde mig kanske lite oförsiktigt med begreppet. Det handlade inte om några planerade jacuzzi-excesser. Kök och badrum var från slutet på 70-talet och underhållna normalt med ny färg på luckor, väggar, nytt kakel, bänkskivor etc, på det hela så var det fräscht och funktionellt men inte modernt. Detta ville hyresvärden byta till helt nytt kök och helkaklat badrum, även fast behovet inte förelåg. Han lyckades göra det i alla andra lägenheter utom min, såg senare hur det var gjort och nåt vidare snyggt var det inte. Absolut billigaste materialen och utföranden. Pratade med grannarna och flera var besvikna, det var inte värt pengarna tyckte nån av dem, flera undrade om de kunde ta över min lägenhet när jag en dag skulle flytta. Då lägger jag hellre 1400kr/mån på något annat, tex. på ett hus.. Sen finns det ju olika typer av folk med, vissa är beredda att betala mer för högre standard, andra accepterar lägre standard om kostnaden är lägre, jag är då den senare typen, även kallad snål :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.