9 097 läst · 55 svar
9k läst
55 svar
Villaägarnas Riksförbund anklagas för att vara köpta
Brabyggare är ett vinstdrivande aktiebolag som är helägt av Villaägarnas Riksförbund.
Villaägarnas Riksförbund är en organisation av och för ägare av villafastigheter, konsumenter, och skall representera och jobba för dess medlemmar, oss villaägare, i olika sammanhang. Entreprenörer är då en motpart, i egenskap av leverantörer till oss villaägare.
Att då Villaägarnas Riksförbund startar ett helägt bolag där entreprenörerna får betala för att bli rekommenderade till förbundets medlemmar är en farlig balansgång. Några saker måste garanteras för att det inte ska rasera förbundets förtroende hos dess egna medlemmar, och omvärlden.
Dels måste det drivas som en NFP, (not for profit) organisation. Man kan notera att det under de tre senaste åren inte tagits ut någon aktieutdelning ur bolaget, och det är ju en bra start.
Dels måste brabyggare och därmed förbundet kunna stå för den rekommendation som görs till medlemmarna. Dvs, brabyggare måste försäkra sig om att de rekommendationer som lämnas verkligen är trovärdiga rekommendationer. Det ska inte räcka med att ett företag betalar och så blir de rekommenderade. Ej heller räcker det med att göra de enklaste kontroller, de som medlemmarna själva rekommenderas att göra vid upphandlingar, utan det måste vara mer långtgående, tillföra ett mervärde. Och här har brabyggare, och därmed också förbundet helt klart brustit. De kollar mest bara att företagen ser bra ut på pappret, inte om de faktiskt levererar tjänster och produkter av god kvalitet.
Om brabyggare, som de säger, inte kan gå in och kolla upp företagen de rekommenderar, att de verkligen säljer bra tjänster och produkter, då ska de så klart inte rekommendera dem heller.
Jag måste säga att formen för brabyggare är högst tveksam för Villaägarnas Riksförbund att ägna sig åt.
De klarar sig med nöd och näppe undan anklagelserna om att vara köpta, på den lilla tekniska detaljen att inga pengar tycks ha överförts från brabyggare till förbundet. Dock vet vi (jag) inget om hur pengarna i brabyggare har använts i övrigt. Där tvingas vi lita till revisorn.
Villaägarnas Riksförbund är en organisation av och för ägare av villafastigheter, konsumenter, och skall representera och jobba för dess medlemmar, oss villaägare, i olika sammanhang. Entreprenörer är då en motpart, i egenskap av leverantörer till oss villaägare.
Att då Villaägarnas Riksförbund startar ett helägt bolag där entreprenörerna får betala för att bli rekommenderade till förbundets medlemmar är en farlig balansgång. Några saker måste garanteras för att det inte ska rasera förbundets förtroende hos dess egna medlemmar, och omvärlden.
Dels måste det drivas som en NFP, (not for profit) organisation. Man kan notera att det under de tre senaste åren inte tagits ut någon aktieutdelning ur bolaget, och det är ju en bra start.
Dels måste brabyggare och därmed förbundet kunna stå för den rekommendation som görs till medlemmarna. Dvs, brabyggare måste försäkra sig om att de rekommendationer som lämnas verkligen är trovärdiga rekommendationer. Det ska inte räcka med att ett företag betalar och så blir de rekommenderade. Ej heller räcker det med att göra de enklaste kontroller, de som medlemmarna själva rekommenderas att göra vid upphandlingar, utan det måste vara mer långtgående, tillföra ett mervärde. Och här har brabyggare, och därmed också förbundet helt klart brustit. De kollar mest bara att företagen ser bra ut på pappret, inte om de faktiskt levererar tjänster och produkter av god kvalitet.
Om brabyggare, som de säger, inte kan gå in och kolla upp företagen de rekommenderar, att de verkligen säljer bra tjänster och produkter, då ska de så klart inte rekommendera dem heller.
Jag måste säga att formen för brabyggare är högst tveksam för Villaägarnas Riksförbund att ägna sig åt.
De klarar sig med nöd och näppe undan anklagelserna om att vara köpta, på den lilla tekniska detaljen att inga pengar tycks ha överförts från brabyggare till förbundet. Dock vet vi (jag) inget om hur pengarna i brabyggare har använts i övrigt. Där tvingas vi lita till revisorn.
Tja.... köpta eller inte köpta... Det är en svävande fråga.... Jo jag anser att de är "köpta". Den rapport som du säkerligen tänker på missar en hel del viktiga saker. Och det är Arid som betalar för testet... samt säkerligen sätter upp villkoren...thomasx skrev:
Men det är bara mina misstankar. Men som sagt deras rapport är nästan pinsamt dålig.
Men detta har inte med Villaägarna att göra.
Visst har det med Villaägarna att göra. De misskrediteras som "köpta" för att underminera deras varningar för Arid.Odjuret skrev:Tja.... köpta eller inte köpta... Det är en svävande fråga.... Jo jag anser att de är "köpta". Den rapport som du säkerligen tänker på missar en hel del viktiga saker. Och det är Arid som betalar för testet... samt säkerligen sätter upp villkoren...
Men det är bara mina misstankar. Men som sagt deras rapport är nästan pinsamt dålig.
Men detta har inte med Villaägarna att göra.
På exakt samma vis är Chalmers Industriteknik "köpta" som står på andra sidan staketet. Om Villaägarnas uttalanden inte gäller för att de är köpta, så gäller inte heller de uttalanden någon annan som fått betalt gör.
Sedan är det ytterst viktigt att notera att det är en lögn att Villaägarna fått betalt. Det har de inte. Betalningen har gått till ett företag som heter Brabyggare Sverige AB. Villaägarna är förvisso moderbolag, men inga aktieutdelningar har gjorts. Så att påstå att Villaägarna fått betalt av Arid är en direkt lögn.
Administrator
· Skåne
· 8 077 inlägg
Arid har betalat för att Chalmers Industriteknik ska ge ett utlåtande om elektroosmos. Det som inte står i rapporten, men som personen på CI som jag pratade med berättade, är att han ansåg att elektroosmos inte fungerar som dränering, dvs att leda bort vatten från husets grund. Däremot ansåg han att tekniken kunde torka ut en fuktig vägg och det är väl det som står i den där rapporten.
Precis, Arid har betalat Chalmers för att säga det Arid vill att Chalmers ska säga, och ingenting mer. Framförallt inte att systemet inte gör det Arid säger att det gör.Marlen Eskilsson skrev:Arid har betalat för att Chalmers Industriteknik ska ge ett utlåtande om elektroosmos. Det som inte står i rapporten, men som personen på CI som jag pratade med berättade, är att han ansåg att elektroosmos inte fungerar som dränering, dvs att leda bort vatten från husets grund. Däremot ansåg han att tekniken kunde torka ut en fuktig vägg och det är väl det som står i den där rapporten.
Så, vem är det som är köpt, egentligen...
Tja... jag tror att vi kanske missuppfattade varandra lite... Men jag håller med dig, i sin iver att smutskasta Villaägarna glömmer de bort den "köpta CI rapporten"thomasx skrev:Visst har det med Villaägarna att göra. De misskrediteras som "köpta" för att underminera deras varningar för Arid.
På exakt samma vis är Chalmers Industriteknik "köpta" som står på andra sidan staketet. Om Villaägarnas uttalanden inte gäller för att de är köpta, så gäller inte heller de uttalanden någon annan som fått betalt gör.
Sedan är det ytterst viktigt att notera att det är en lögn att Villaägarna fått betalt. Det har de inte. Betalningen har gått till ett företag som heter Brabyggare Sverige AB. Villaägarna är förvisso moderbolag, men inga aktieutdelningar har gjorts. Så att påstå att Villaägarna fått betalt av Arid är en direkt lögn.
Brabyggare ägs av Villaägarna, men är ett fristående bolag. Med en egen VD. Jag misstänker att Arid betalade på samma sätt som alla andra företag på sajten. Alltså finns det enligt mig ingen otillbörlig koppling till villaägarna. Bra byggare tog tag i problemet när det upptäcktes. Så frågan är var i ligger egentligen problemet?
Sen kan man kanske tycka att villaägarna inte ska ligga bakom ett företag som Bra byggare. Men är dessa sajter så hemska egentligen? Är det bara värdelösa hantverkare som alla är där för att lura sina kunder? Visst finns det oseriösa byggare även på dessa ställen.
Problemet, som jag ser det, ligger i att Villaägarna genom Brabyggare profiterar på sina medlemmars motpart.Odjuret skrev:Tja... jag tror att vi kanske missuppfattade varandra lite... Men jag håller med dig, i sin iver att smutskasta Villaägarna glömmer de bort den "köpta CI rapporten"
Brabyggare ägs av Villaägarna, men är ett fristående bolag. Med en egen VD. Jag misstänker att Arid betalade på samma sätt som alla andra företag på sajten. Alltså finns det enligt mig ingen otillbörlig koppling till villaägarna. Bra byggare tog tag i problemet när det upptäcktes. Så frågan är var i ligger egentligen problemet?
Sen kan man kanske tycka att villaägarna inte ska ligga bakom ett företag som Bra byggare. Men är dessa sajter så hemska egentligen? Är det bara värdelösa hantverkare som alla är där för att lura sina kunder? Visst finns det oseriösa byggare även på dessa ställen.
Det gör att man kan ifrågasätta villaägarnas lojalitet gentemot de egna medlemmarna. Om jag hamnar i en tvist med en av dem rekommenderad hantverkare, vems sida kommer de då att stå på?
Det är ju till och med så illa att de försvarar det faktum att Arid var rekommenderad av dem.
thomas33 skrev:
Här har ni den cachade versionen: http://webcache.googleusercontent.c...ll-artikel-pa-dise/+&cd=1&hl=sv&ct=clnk&gl=se
Jag köper problemet med vad som skulle hända vid en tvist, men å andra sidan så på vilket sätt skulle Villaägarna hjälpa mig som enskild person? De skulle väl hänvisa till någon av sina jurister om du vill ha hjälp. Alltså misstänker jag att det är problemet är av mindre karaktär. Så vida de inte får för sig att bedriva någon slags kampanj emot mig...thomasx skrev:Problemet, som jag ser det, ligger i att Villaägarna genom Brabyggare profiterar på sina medlemmars motpart.
Det gör att man kan ifrågasätta villaägarnas lojalitet gentemot de egna medlemmarna. Om jag hamnar i en tvist med en av dem rekommenderad hantverkare, vems sida kommer de då att stå på?
Det är ju till och med så illa att de försvarar det faktum att Arid var rekommenderad av dem.
Men de skulle nog bara låta det bero...
På vilket sätt var Arid rekommenderade av Villaägarna? Eller av Bra byggare? De hade väl betalat för den typen av abonnemang på Brabyggare... För problemet med att alla hantverkare på Bra byggare är "rekommenderade" av dessa... Desto mer man betalar desto mer syns man.
Har du inte sett anonsen !Odjuret skrev:Jag köper problemet med vad som skulle hända vid en tvist, men å andra sidan så på vilket sätt skulle Villaägarna hjälpa mig som enskild person? De skulle väl hänvisa till någon av sina jurister om du vill ha hjälp. Alltså misstänker jag att det är problemet är av mindre karaktär. Så vida de inte får för sig att bedriva någon slags kampanj emot mig...
Men de skulle nog bara låta det bero...
På vilket sätt var Arid rekommenderade av Villaägarna? Eller av Bra byggare? De hade väl betalat för den typen av abonnemang på Brabyggare... För problemet med att alla hantverkare på Bra byggare är "rekommenderade" av dessa... Desto mer man betalar desto mer syns man.
http://villashopen.blogspot.se/2015/05/5000-kronor-i-syna-bluffen-rabatt.html
Ooojaa !thomas33 skrev:
Det är med fina bilder oxå
http://villaagarnasriksforbund.blogspot.com/2015/05/5000-kronor-i-syna-bluffen-rabatt.html
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 266 inlägg
Bra länk:
"5000-kronor-i-syna-bluffen-rabattl"
Väldigt seriöst också, dendär bloggen är ju Arids
"5000-kronor-i-syna-bluffen-rabattl"
Väldigt seriöst också, dendär bloggen är ju Arids