Byggahus.se

Villaägarnas: "Elektriska ljudskrämmor är en bluff"

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 10
  2. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 16
    I princip verkar han ju ha rätt, men jag saknar helt information om använd ljudstyrka. Det måste ju vara skillnad om en mus kommer in i ett rum där det är ultraljud "som en viskning" eller som "en hel flygarmada". Gissar att det är betydligt trevligare att vistas i ett rum med 40 än med 160 dBA.

Redigerat 14 nov 2016 16:49
  3. A
    Medlem · Nivå 20
    Jag har provat en sådan på vinden och tyckt mig märka en viss skillnad. Men det är definitivt inte ett komplett skydd. Vidare är det inte ohörbart för mina öron. Det är tillräckligt obehagligt för att jag alltid skall koppla ur den innan jag går framför den.

4. A
    Medlem Nivå 1
    Har såna i sommarstugan på vintern, innan vare råttbajs överallt varje vår då vi skulle städa. Men efter råttskrämmorna är det knappt nå råttbajs öht. Så nån påverkan borde dom ju ha...

5. Cujo
    Medlem Nivå 6
    160 dB är inte att rekomendera! Även om du inte kan höra ultraljud, så kan det fortfarande skada din hörsel.

• Laddar…
  6. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 16
    "160 dB är inte att rekomendera! Även om du inte kan höra ultraljud, så kan det fortfarande skada din hörsel."
    Jo men beskedligare 120 dB är inte njutbart heller. Jag reagerade mest på att i vetenskapliga sammanhang ska man ta med faktorer av betydelse för experimentet och det saknades här, vilket gör att trovärdigheten för resultatet blir betydligt mindre.
    Lite som att påstå att bittermandel inte är giftigt, bara för att man överlever att äta en.

Redigerat 14 nov 2016 22:30
  7. G
    Anonym
    Forskarna har gjort en genomgång av ljudskrämmorna och forskningen som gjorts.

"Slutsats
    Soniska skadedjursanordningar (ljudskrämmor) som finns tillgängliga
    ute i handeln och är avsedda för bostäder har inte
    påvisats vara effektiva vid vetenskapliga studier. Därför
    rekommenderar vi inte att dessa anordningar används för
    att behandla vanliga skadedjursproblem. Det finns
    visserligen ett antal forskare som utvecklar lovande
    soniska tekniker mot mycket specifika skadedjur, men
    dessa tekniker finns ännu inte tillgängliga ute i handeln. I
    takt med att vi får en allt bättre inblick i hur
    skadedjursarter tar emot och bearbetar ljud, kan mer
    relevanta soniska anordningar utvecklas. Den frestande
    tanken på ljud som behandling mot skadedjur ligger i
    framtiden – med motivationen att om det lyckas kommer
    det att vara miljövänligare och säkrare för människor."

http://www.villaagarna.se/Global/Ti...t Repellers translation Swedish - svenska.pdf.

8. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 16
    Tack "Gäst" för det förtydligandet, även om det inte sades så mycket om möss.

9. B
    Medlem · Nivå 3
    Jag köpte ljudskrämmor nu efter sommaren och satte på sidovindarna och i källaren i ett skåp där vi haft problem med skogsmöss tidigare höstar. Trots att de skulle vara såna med varierande toner så fungerar de inte ett dyft. Fullt av råttbajs på de vanliga ställena runt dem, och jag har hittitls tagit 4 möss i samma råttfälla som står ca 30 cm framför ljudskrämman i skåpet. Det är fritt mellan, så inget som dämpar ljudet. Så antingen är mössen här döva, eller så är det bara båg.

10. F
    Medlem · Nivå 11
    Även om de skulle ha nån inverkan vilket är tveksamt så fungerar de endast på ett mycket smalt område precis framför ljudkällan.
    Ju högre frekvens på ljudet, ju smalare blir dess spridningsvinkel. Ställer man sig bakom en högtalare så märker man att diskanten inte hörs. Med ultraljud är de spridningen betydligt mindre så endast möss som råkar passera precis framför ljudskrämman kommer att uppfatta ljudet.

11. Anna_H
    Husägare · Nivå 20
    Jag kan konstatera att de funkar utmärkt på mig iallafall. jäklar vilken huvudvärk. Har en granne som tycker att de funkar jättebra mot katter och rådjur. Vad han inte märkt är att jag smög dit och stängde av den för honom i maj redan, för att slippa huvudvärken när man sitter på framsidan. Så om han har färre rådjur och katter beror det inte på apparaten iallafall. En annan granne testade också, men fick ta bort den pga barnbarnen och deras ylande chihuahuor.

12. JOHGUN
    Medlem Nivå 3
    Haft mössproblem och monterade en i krypgrunden och en i utrymmet där jag fångar mössen. NOLL skillnad. Dvs fungerar inte alls.

13. J
    Medlem Nivå 4
    Vi fick en tickande liten låda som ser ut som ett baselement. Alla möss går förbi den.
    Vi har dessutom en ratzapper, dit går alla, och dör dessutom. (choklad och jordnötter funkar bäst)

14. B
    Medlem Nivå 1
    Mina empiriska erfarenheter av dessa ljud-skrämmor är bara positiva.

Hade massor med möss i stugan innan jag satte dit två stycken ultraljud skrämmor.. nu har jag på 5 år sett spår av möss två ggr.
    För 5 år sedan så var det spår av möss hela tiden - nu så gott som aldrig.

Ifall dessa inte fungerar så undrar jag vad det är som gjort så att mössen håller sig utanför min stuga efter att jag satt dit dom?

15. dadid
    Medlem Nivå 7
    Intressant att denna undersökning presenterades nu. I förra sommarhuset hade vi möss. Vi upplevde att problemen försvann när en dylik liten apparat monterades i ett eluttag.
    Efter ett par år rev vi huset och byggde ett nytt på samma plats. Skrämmande kopplades in och vi har under de följande 10 åren inte haft någon mus inne. Däremot i det gamla uthuset intill.
    Att vi inte haft möss inne kan förmodligen förklaras att det är tätare byggt, men att det inte skulle finnas någon otätheter stor nog för en mus vete tusan.
    Har faktiskt funderat på att montera en skrämma i förrådet. Jag är egentligen minst sagt skeptisk till lösningar som inte har bäring i vetenskapen, men de egna erfarenheterna pekar i alla fall inte på att de skulle vara verkningslösa, även om felkällor/distraktioner förekommer i vårt fall.