Då var det dags för mitt stora äventyr.

Kort intro: 46 år. Stort teknik och renoverings intresse. Utbildad kock som ville lite mer än att röra i grytorna. Ledarskap och projektledare i bagaget men är numer säljare för rengöring och desinfektionsmedel till livsmedelsbranschen vilket jag stormtrivs med. Separerade i februari 2024. Har två barn, 11 och 9 år samt en jaktlabrador som heter Enzo på snart 9 månader. Bott i nyproducerat hus från Skanska i 7 år i Skanör tills separationen. Efter separationen letat lite renoveringsobjekt då jag ville testa att försöka en ny utmaning med återbruk och kreativitet istället för att blåsa och köpa nytt, been there done that så att säga. Så, dottern och jag gick på en visning, mest för skoj skull i ett hus som legat öde i 15-20 år. Pappan till ägaren har dock varit där på veckobasis och kollat till och tömt av lite vatten från läckande tak de senaste åren. Efter att ha kollat runt lite andra objekt valde jag att lägga ett bud. Samma dag som det skulle skrivas kom det dock in ett bud till som säljaren valde att tacka nej till så man var lite nervös där ett tag. Så nu är jag ägare till, i mina ögon, en fantastik gammal byggnad som varit med i bevarande program samt är en gammal lanthandel som för lokalborna där betytt mycket och redan har många stannat och pratat minnen om hur de som barn sprang med inköpslistor och där bonusen var där Ebba Bladh malde kaffet då det luktade himmelsk enligt grannarna. Ska dock inte romantisera allt för mycket. Det är massor att ta sig ann. Jag valde att anlita en duktig arkitekt med erfarenhet av likande hus som även besiktigat huset och fick inga störra kalldushar förutom några lerpustade innerväggar på ovanvåningen som vittrar sönder en del. Torrt och fint i källare.

Tillträde 30 december 2024
Byggt 1881 och påbyggt någon gång mellan 1910 och 1920 2 våningar med en delvis oinredd vind plus källare med en bottenplatta på ca 180-190 kvm och källaren är nog ca 70-80 kvm och sen resten krypgrund. Fyra skorstenar där tre av dem är nedmonterande till under taket. Tomten är 1,2 ha. Halva tomten är mycket sly mm på hem hittat lite roliga växter som jag berättar mer om. Tanken är att min kära mor får ansvaret lite för trädgården/tomten för att lägga upp en plan för den.

De övergripande åtgärderna att ta sig an omgående.
  • Tak ska bytas omgående. Klarat sig ok men läcker in på sina ställen. Blir troligen listtäckning. Vacklar lite mellan det och plåttak.
  • Fasad putsas om utvändigt ev justering av fönster storlekar till orginal.
  • Fönster, renovera då orginalfönster finns kvar. Blir strykning med linolja
  • Innerväggar och tak kollas över och putsas där det behövs.
  • Värmesystem ska väljas. Lutar åt pelletsbrännare och ev återbruk av gamla oljepannan men det är önsketänk ;)
  • Elsystem kollas över.
  • Kök ska flyttas och göras om men i form av återbruk då gamla detaljer som skåp mm finns kvar. Blir troligen en vedspis
  • Badrum helrenoveras
  • Sällskaps rum 2 st, slipa fiskbensparkett, knacka ner löst, ta bort tapet, måla dörrar med linolja mm
  • Rensa ut det som inte ska användas på vinden.
  • Punchverandra renoveras
  • Lanthandeln renoveras tidstypiskt för möjlighet för loppis, gårdsbutik och/eller möteslokal med vinprovningar osv.
  • Knäpp som man är står en bastu högt upp på listan och har hittat det perfekta stället för den. Mer om den senare men utsikten påminner om landskapet i Piemonte så där kommer jag sitta och filosofera.

Det är svårt att ta in hur mycket som ska göras. Men projektplan kommer.

Tidsplan, ja den är svår. Jag väljer att gå en lite krångligare väg med återbruk och återställande till så mycket ursprung jag kan så min tidigare erfarenhet säger det kommer ta tid. Jag känner mig i gott mod även om jag vet att det kommer dala vissa moment och tider. Jag kommer vara frikostig i att dela med mig av erfarenheter av resultat och utmaningar.

• Gammal radiator med metallventil och patina, monterad mot en smutsig vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal radiator mot vitkaklad vägg och trägolv i ett hus under renovering.
    Skapa konto
  • Gammalt kök med gröna, slitna skåp och lådor, delvis med glasdörrar. Trägolv och dyster belysning. Kablar hänger löst på väggen.
    Skapa konto
  • Äldre badrum med svart toalettsits, grönkaklade väggar, badkar och handfat. Delvis trasig kakelbit under badkaret. Vitt kakel och turkosa väggar.
    Skapa konto
  • Tomt rum med gamla garderober, en vit byrå och en madrassram. Mörkt fiskbensparkettgolv och ljusa väggar.
    Skapa konto
  • Mörkt rum i gammal byggnad med hög bänk och tre pallar, stora fönster och element. Utvändig vy av övervuxen trädgård synlig genom fönstren.
    Skapa konto
  • Slitna dubbeldörrar med glasrutor och avskavd färg i ett gammalt hus; väggen är tapetserad och färgen flagnar. En stol syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Slitet rum med fiskbensparkett, tapet på väggarna, äldre dörr, kontorsmöbler och hyllor. Rummet har tecken på slitage och kräver renovering.
    Skapa konto
  • Ett gammalt träskåp framför en sliten, sprucken vägg med vinrankor i ett rum med gröna dörrar och mörkt golv.
    Skapa konto
  • Gammalt skrivbord och stol i ett rum med tapetserade väggar och hyllor. Träbordet har lådor och en bok ovanpå. Golvet är av sliten träplank.
    Skapa konto
  • Gammaldags trähyllor och skåp med många lådor, del av en lanthandel. Sliten yta, omgiven av kartonger och målarburkar.
    Skapa konto
  • Bokhylla i ett äldre hus med böcker, en papperspåse och kläder på hyllorna; slitet golv och en röd ställning bredvid.
    Skapa konto
  • Ett gammalt rum med avskalat trägolv, stora fönster mot en lantlig utsikt, och kartonger samt gamla möbler och byggmaterial staplat vid väggen.
    Skapa konto
  • Gammal eldstad med murad öppning och träplanka inuti, i behov av renovering.
    Skapa konto
  • Källargång med vitmålad tegelvalv, träbord med gul plastbalja, gamla kablar på väggarna, del av renoveringsprojekt i gammal lanthandel.
    Skapa konto
  • Gamla glasflaskor på ett bord i en rustik källare med vittrade väggar och träpallar i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gammal Bosch kylskåp med rostfläckar står i ett förråd nära ett fönster, del av ett renoveringsprojekt i ett öde hus.
    Skapa konto
  • Gammalt kylskåp i ett förråd med trähyllor och färgburkar. Mörkt rum med stege och diverse byggmaterial staplade mot väggen.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Mikael Ströms och 70 till
  • Laddar…
Det ska bli mycket roligt att följa. Kör hår och lycka till!

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Lite blandat från huset här i dagarna. Var uppe i Vänersborg och hämtade möbler från min morfar och farmor som gick bort i 2024 så känns kul det kommer till användning. Hittade gamlakaffepåsar i lanthandeln. Många som går förbi säger sig ha sprungit där tidigare som barn med inköpslistor och kommer just ihåg kaffedoften när Ebba Bladh malde. Dessutom hittade jag den gamla kaffekvarnen på vinden 🙌. Så mycket roliga grejer man springer på!

• Gammal kaffekvarn i trä och metall hittad på vinden, omgiven av nostalgiska minnen från en lanthandel.
    Skapa konto
  • Svart hund med röd sele sitter på en röd soffa utomhus i en vintrig skogsmiljö.
    Skapa konto
  • Gammal kaffepåse med texten "Primus Java och Kronkaffe" samt detaljerade kronor tryckta, hittad i en lanthandel.
    Skapa konto
  • Vinterlandskap med träd och snöig väg, en svart hund springer längs stigen under klarblå himmel.
    Skapa konto
  • Gammalt hus omgiven av nakna träd och mark täckt av snö. Soligt väder och blå himmel syns genom grenarna.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
fatsuG7 och 14 till
  • Laddar…
Liten kort lägesrapport.

Värmesystem
Haft ute vvs:are för att välja värmesystem. Lustigt nog får man olika bud hela tiden men från att ha tänkt att elda med Pellets så blir det nog en luft vatten pump. Enda utmaningen är att bottenvåning och ovanvåning inte komma färdigställas samtidigt så nån rekommenderar att man väljer en luft/vatten pump för bottenvåningen först och sen kompletterar med en pump till befintligt system när den dagen väl kommer man har klart ovanvåningen. Men som sagt en vvs sa att man kan gå på en stor direkt en annan sa app app det går inte. Ska ta ut två vvs till bara för att få ett genomsnitt av infon.

Byggställning
Byggställningen kommer imorgon 18/2 februari. Jagat och jagat men fick till slut en till både bra pris och rätt storlek som jag ville ha. Sökt mycket på auktion och lagt bud men förlorat alla varpå det tagit tid men skönt att det är på plats. En Haki ställning som är 18m*6m med en sektion för nocken dessutom. Tipsar gärna om leverantör om nån behöver!

Taket. Jisses allså. Jag och arkitekten har landat i listtäckning. Det blir bäst harmoni även om jag inte helt kunnat släppa ett strängpressad, en kupigt tegeltak. Men listtäckning blir det. Även här stora variationer i pris. Nästan bisarrt mycket. Nästan alla takfirmor väljer ta in underleverantörer just för de inte kan själva och sen lägger på en skön marginal på det. Jag är rätt kunnig inom bygg generellt men drar mig lite för att sätta listtäckning med respekt av den kunskap som behövs men å andra sidan har jag ingen stress och kan få ta den tiden det gör och hellre få det bra i sin egen takt. Jag river taket och monterar råspontsluckor samt underlagspapp så taket blir tätt iallafall. Ser lite trådar här om listtäckning och verkar ju inte vara många som gjort det själva.

Träd/tomt
Börjat fälla mycket sly och lite träd runt 10-20 cm i diameter. Inser att en flishugg kan vara en bra investering eller om man ska hyra en en helg och sen bara gå amok. Motorsåg har jag en batteridriven Dewalt motorsåg med 54v batteri. Klarar det ok men suktar efter en stihl 261/362 eller rent av en Husqvarna 550. Ved kommer inte vara problem de 4-5 kommande åren hahaha.

Ladan
Röjt en hel del i ladan. Tanken är ju att etablera en verkstad så jag kan renovera fönster och måla dörrar mm där inne. Kommer troligen behöva gjuta upp golvet och isolera taket lite men det är det värt på något sätt så man ändå kan ha en bas så att säga utan att belamra huset.

Järnskrot
Tips på hur man ska tänka här tas gärna emot. Fått en lokal kontakt som kan hämta om jag bara lägger ut allt. Jag har sjukt mycket järnskrot dock. Är det värt att sälja och bemöda sig arbetet med att köra in det någonstans eller är det bara dumsnålt?

• Gilla
Mikael Ströms och 8 till
  • Laddar…
Första utkast på arkitektens ritningar.

Så här ser huset ut idag

Arkitektritningar av ett hus med två sektioner och två fasadvy; visar nordöstra och nordvästra fasader.
Skapa konto

Arkitektritningar av befintligt hus med fasader och sektioner i svartvitt.
Skapa konto

Arkitektritning av första våningen i ett hus, markerar olika rum och deras planlösning.
Skapa konto

• Gilla
Mikael Ströms och 10 till
  • Laddar…
Så här ser Arkitektens första bud ut. Superspännande även om det innebär bra mycket mer jobb än jag tänkt mig. Vad tycker ni?

Arkitektskiss som visar flera fasader av ett husdesignkoncept, inklusive sydöst, nordväst, nordöst och sydväst.
Skapa konto

• Skiss av husplan med våningsplan för källare, bottenvåning och vind, inklusive kök, sovrum och vardagsrum. Arkitektens första bud.
    Skapa konto
  • Gilla
Jonatanm535 och 7 till
  • Laddar…
Vilket kul projekt! Jag vet inte om jag har missat något du har skrivit, men du bygger alltså om- och till för att kunna hyra ut ut del av huset? Hur många kvm mer får du om du bygger enligt arkitektens första förslag? Jag tycker i alla fall att det ser fint ut.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vilket kul projekt! Jag vet inte om jag har missat något du har skrivit, men du bygger alltså om- och till för att kunna hyra ut ut del av huset? Hur många kvm mer får du om du bygger enligt arkitektens första förslag? Jag tycker i alla fall att det ser fint ut.
Både ja och nej. Den gamla lanthandel anser jag ha för mycket historiskt värde för att göra boyta av. Det blir en levande lokal som kan användas för gårdsbutik men även ha lite vin eller ölkvällar för bygden. En del av ovanvåningen blir ett sovrum och ett allrum med toa och litet pentry. Dels för att kunna hyra ut men också för att husera släkt mm. Hela byggytan är ca 189 kvm bottenplatta och kanske 120-130 kvm på ovanvåningen. Av det är 45 + 35 kvm butikslokal och lägenhet på ovanvåning. Tack. Känns bra! Gick runt och mätte idag och ser ut att bli mycket bra flöde

• Gilla
Nyatag och 11 till
  • Laddar…
A A.M SKÅNE skrev:
Då var det dags för mitt stora äventyr.

Kort intro: 45 år. Man med stort teknik och renoveringsintresse. Utbildad kock som ville lite mer än att röra i grytorna. Ledarskap och projektledare i bagaget men är numer säljare för rengöring och desinfektionsmedel till livsmedelsbranschen vilket jag stormtrivs med. Separerade i februari 2024. Har två barn, 11 och 9 år samt en jaktlabrador som heter Enzo på snart 7 månader. Bott i nyproducerat hus från Skanska i 7 år i Skanör tills separationen. Letat lite renoveringsobjekt då jag ville testa att försöka en ny utmaning med återbruk och kreativitet istället för att blåsa och köpa nytt, been there done that så att säga. Så, dottern och jag gick på en visning, mest för skoj skull i ett hus som legat öde i 15-20 år. Pappan till ägaren har dock varit där på veckobasis och kollat till och tömt av lite vatten från läckande tak de senaste åren. Efter att ha kollat runt lite andra objekt valde jag att lägga ett bud. Samma dag som det skulle skrivas kom det dock in ett bud till som säljaren valde att tacka nej till så man var lite nervös där ett tag. Så nu är jag ägare till, i mina ögon, en fantastik gammal byggnad som varit med i bevarande program samt är en gammal lanthandel som för lokalborna där betytt mycket och redan har många stannat och pratat minnen om hur de som barn sprang med inköpslistor och där bonusen var där Ebba Bladh malde kaffet då det luktade himmelsk enligt grannarna. Ska dock inte romantisera allt för mycket. Det är massor att ta sig ann. Jag valde att anlita en duktig arkitekt med erfarenhet av likande hus som även besiktigat huset och fick inga störra kalldushar förutom några lerpustade innerväggar på ovanvåningen som vittrar sönder en del. Torrt och fint i källare.

Tillträde 30 december 2024
Byggt 1881 och påbyggt någon gång mellan 1910 och 1920 2 våningar med en delvis oinredd vind plus källare med en bottenplatta på ca 180-190 kvm och källaren är nog ca 70-80 kvm och sen resten krypgrund. Fyra skorstenar där tre av dem är nedmonterande till under taket. Tomten är 1,2 ha. Halva tomten är mycket sly mm på hem hittat lite roliga växter som jag berättar mer om. Tanken är att min kära mor får ansvaret lite för trädgården/tomten för att lägga upp en plan för den.

De övergripande åtgärderna att ta sig an omgående.
  • Tak ska bytas omgående. Klarat sig ok men läcker in på sina ställen. Blir troligen listtäckning. Vacklar lite mellan det och plåttak.
  • Fasad putsas om utvändigt ev justering av fönster storlekar till orginal.
  • Fönster, renovera då orginalfönster finns kvar. Blir strykning med linolja
  • Innerväggar och tak kollas över och putsas där det behövs.
  • Värmesystem ska väljas. Lutar åt pelletsbrännare och ev återbruk av gamla oljepannan men det är önsketänk ;)
  • Elsystem kollas över.
  • Kök ska flyttas och göras om men i form av återbruk då gamla detaljer som skåp mm finns kvar. Blir troligen en vedspis
  • Badrum helrenoveras
  • Sällskaps rum 2 st, slipa fiskbensparkett, knacka ner löst, ta bort tapet, måla dörrar med linolja mm
  • Rensa ut det som inte ska användas på vinden.
  • Punchverandra renoveras
  • Lanthandeln renoveras tidstypiskt för möjlighet för loppis, gårdsbutik och/eller möteslokal med vinprovningar osv.
  • Knäpp som man är står en bastu högt upp på listan och har hittat det perfekta stället för den. Mer om den senare men utsikten påminner om landskapet i Piemonte så där kommer jag sitta och filosofera.

Det är svårt att ta in hur mycket som ska göras. Men projektplan kommer.

Tidsplan, ja den är svår. Jag väljer att gå en lite krångligare väg med återbruk och återställande till så mycket ursprung jag kan så min tidigare erfarenhet säger det kommer ta tid. Jag känner mig i gott mod även om jag vet att det kommer dala vissa moment och tider. Jag kommer vara frikostig i att dela med mig av erfarenheter av resultat och utmaningar.
Oj vad spännande. Ser ut att finnas massor med härliga detaljer att ta till vara. Kul att du vill göra det. Lycka till!

• Gilla
A.M SKÅNE
  • Laddar…
Vilket häftigt fint projekt!
Har du några deadlines, tex att barnen behöver ha rum etc?
Järnskrot fick vi ca 1kr/kg för, inte värt arbetet för de mängderna vi hade. Koppar etc är värt att ta hand om.
Verkstad och arbetsyta låter klokt, torktiderna gör det effektivt att kunna jobba på flera fönster. fönsterskydd är praktiskt, vi hyrde mycket prisvärt.

• Gilla
A.M SKÅNE
  • Laddar…
O Odi et Amo skrev:
Vilket häftigt fint projekt!
Har du några deadlines, tex att barnen behöver ha rum etc?
Järnskrot fick vi ca 1kr/kg för, inte värt arbetet för de mängderna vi hade. Koppar etc är värt att ta hand om.
Verkstad och arbetsyta låter klokt, torktiderna gör det effektivt att kunna jobba på flera fönster. fönsterskydd är praktiskt, vi hyrde mycket prisvärt.
Tack. Ja men har väl en vision att att barrikadera ett eller två rum till sommaren. Toa och kök går att lösa då det fungerar per idag men inte jättespännande eller så köper jag en husvagn och håller det enkelt. Planen är väl att kunna bo där så fort som möjligt när man inte har barnen för att köra på lite på kvällar osv. Men har lovat mig själv att det inte får bli stress inkopplat. Det ska ge energi så vissa perioder blir det nog inte så mycket gjort medans i vissa perioder händer massor. Har legat lite lågt med det men jag kommer medverka i Husdrömmar och första inspelningen är gjord : SVT INSTA

• Gilla
Mikael Ströms och 6 till
  • Laddar…
L lenavox skrev:
Oj vad spännande. Ser ut att finnas massor med härliga detaljer att ta till vara. Kul att du vill göra det. Lycka till!
Tack Lena! Huset är verkligen fyllt av massa fina detaljer. Det känns som tiden stått stilla och hittar Hänt extra eller vad de heter tidningar i hyllor från 1985 i nyskick. Just 1985 var Jannikes år verkar det som av att döma av alla rubriker :)

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vad spännande!
Given tråd i bevakningskorgen.

All heder och lycka till dig!

• Gilla
A.M SKÅNE
  • Laddar…
Värt att kolla runt lite gällande skroten, för bland skrot här ger just nu 1,65 vilket är ju rätt stor skillnad mot om någon ger 1kr när man har några ton.

jag sorterar ut aluminium, koppar och mässing resten går som bland skrot. men då har jag fått med en ladugård med några ton skrot i, så då kan de ju vara värt tiden man lägger :)

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Jimmie.L Jimmie.L skrev:
Värt att kolla runt lite gällande skroten, för bland skrot här ger just nu 1,65 vilket är ju rätt stor skillnad mot om någon ger 1kr när man har några ton.

jag sorterar ut aluminium, koppar och mässing resten går som bland skrot. men då har jag fått med en ladugård med några ton skrot i, så då kan de ju vara värt tiden man lägger :)
Ja, några ton får man nog lätt ihop. Får kolla upp det iallafall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.