23 698 läst · 82 svar
24k läst
82 svar
Villa under 3 miljoner möjligt?
Har byggt nytt och skulle säga att hos fiskarhedenvillan kan du ta deras katalogpris gånger tre, eller kanske något under med lite flax. Ett kataloghus för 1,4 miljoner bygger du inte för 3 miljoner om du ska leja hantverkarna, så enkelt är det. Oavsett vad tomten kostar. Räkna med 3,5 miljoner plus kostnaden för tomten för det huset. Bygger du ett mindre Älvsbyhus eller Smålandsvillan kan du säkert klara det med en riktigt billig tomt.
Nu har jag inte kollat i detalj på Hemnet, men finns det verkligen tomter i Gävletrakten där du kan betala 500.000 kr och sedan ha möjlighet till kommunalt vatten och avlopp? Det gör inte det runt Uppsala iaf. Det känns som att alla de tomterna är mycket dyrare. Så för en tomt på 500.000kr får man väl lägga på ytterligare kostnader för borrad färskvattenbrunn, trekammarbrunn och infiltration?
Husägare
· Stockholms län
· 250 inlägg
För "Kataloghus", som idag erbjuds med stor flexibilitet från många olika tillverkare och i bra kvalitet kan du budgetera för c:a 18-22 tusen kr per m2 boyta för en totalentreprenad (för de enklare och billigare husmodellerna).
Till denna kostnad behöver du lägga till kostnader för tomt, extraordinära markarbeten (t.ex. sprängning), VA och el anslutningar (eller i förekommande fall enskilda anläggningar) samt bygglovsavgifter, utstakning, pantbrev för lån, lagfart, räntekostnader under byggtiden och kostnad för kontrollansvarig, hyra av bygg-el samt en viss mänga oförutsedda kostnader (som alltid uppkommer vid husbyggen).
Till denna kostnad behöver du lägga till kostnader för tomt, extraordinära markarbeten (t.ex. sprängning), VA och el anslutningar (eller i förekommande fall enskilda anläggningar) samt bygglovsavgifter, utstakning, pantbrev för lån, lagfart, räntekostnader under byggtiden och kostnad för kontrollansvarig, hyra av bygg-el samt en viss mänga oförutsedda kostnader (som alltid uppkommer vid husbyggen).
Tänk vad tiderna ändras. 2008 beslöt vi att bygga nytt då priserna på bättre begagnade villor här i Luleå var på minst 1.5 miljoner. Så vi köpte tomt (160 000) och kontaktade Älvsbyhus. Det blev ett vinkelhus, Ägir, på 146m2 och som kostade, inkl allt, 1 850 000. I priset finns Ägir, garage på 33m2. alla anslutningar, ja precis allt. För ett par år sedan sålde grannen sitt hus, 1 plans Älvsbyhus på strax över 100m2, för 3 200 000. Andra hus i området, vilket är nybyggt 2008-2010, har sålts kring 4 000 000. Tänk vad priserna rusat på bara några år, det är ju helt sjukt.
Tack alla för era svar! Mycket värdefullt!
Ja bostadspriserna har dragit iväg ordentligt och de hus som säljs ligger tyvärr bortom räckhåll för mig och min sambo rent ekonomiskt. Min uppfattning är att bankerna ändrat sitt förhållningssätt till bostadslån, stramat åt möjligheten att låna till bostadsköp.
Vi jobbar heltid båda två men tjänar för dåligt för att få lånelöfte som möjliggör ett husköp. Bankernas krav är att man ska klara en boränta på 7 % vilket vi inte gör.
Bara att inse att vi båda befinner oss i fel bransch när det kommer till husdrömmar.
Blev lite off topic nu känner jag men lite bakgrundsinformation till frågeställningen och 3-miljonersgränsen.
Ja bostadspriserna har dragit iväg ordentligt och de hus som säljs ligger tyvärr bortom räckhåll för mig och min sambo rent ekonomiskt. Min uppfattning är att bankerna ändrat sitt förhållningssätt till bostadslån, stramat åt möjligheten att låna till bostadsköp.
Vi jobbar heltid båda två men tjänar för dåligt för att få lånelöfte som möjliggör ett husköp. Bankernas krav är att man ska klara en boränta på 7 % vilket vi inte gör.
Bara att inse att vi båda befinner oss i fel bransch när det kommer till husdrömmar.
Blev lite off topic nu känner jag men lite bakgrundsinformation till frågeställningen och 3-miljonersgränsen.
Vi byggde med Villa Varm som levererar stomrest inkl. material för det mesta arbetet förutom kök och badrum.
Med det som koncept blir man av med det jobbigaste - konstruktion & "tunga jobben" samt får den mesta materialen med i priset, och har sedan möjlighet att jobba mer eller mindre själv med färdigställandet.
De har lagt upp riktpriser för sina leveranser öppet på webben också vilket jag tycker är ett snyggt drag:
https://www.villavarm.se/husleveransen/priser/
Där kan man se att en villa i den storlek ni siktar på kostar ca 10 000/kvm för deras leverans - i dialog med dem fick vi sedan som riktmärke att man bör räkna med lika mycket till för färdigställande om man huvudsakligen gör det med inhyrd hjälp, samt lägga på kostnaden för tomt & avgifter. I slutändan stämde detta mycket väl med vårt bygge och jag ser att det också stämmer väl med ett fritidshus vi byggde för några år sedan där vi jobbade mer själva.
I ert fall skulle alltså kostnaden landa på åtminstone 2.5 MSEK + tomt = 3.5 MSEK, typ, om ni inte gör mycket själva. Gör ni det kan det gå att skava 0.5 MSEK på den siffran.
Med det som koncept blir man av med det jobbigaste - konstruktion & "tunga jobben" samt får den mesta materialen med i priset, och har sedan möjlighet att jobba mer eller mindre själv med färdigställandet.
De har lagt upp riktpriser för sina leveranser öppet på webben också vilket jag tycker är ett snyggt drag:
https://www.villavarm.se/husleveransen/priser/
Där kan man se att en villa i den storlek ni siktar på kostar ca 10 000/kvm för deras leverans - i dialog med dem fick vi sedan som riktmärke att man bör räkna med lika mycket till för färdigställande om man huvudsakligen gör det med inhyrd hjälp, samt lägga på kostnaden för tomt & avgifter. I slutändan stämde detta mycket väl med vårt bygge och jag ser att det också stämmer väl med ett fritidshus vi byggde för några år sedan där vi jobbade mer själva.
I ert fall skulle alltså kostnaden landa på åtminstone 2.5 MSEK + tomt = 3.5 MSEK, typ, om ni inte gör mycket själva. Gör ni det kan det gå att skava 0.5 MSEK på den siffran.
Det är 13 år sedan, det har hänt en hel del sen dess...H HeadQuaker skrev:Tänk vad tiderna ändras. 2008 beslöt vi att bygga nytt då priserna på bättre begagnade villor här i Luleå var på minst 1.5 miljoner. Så vi köpte tomt (160 000) och kontaktade Älvsbyhus. Det blev ett vinkelhus, Ägir, på 146m2 och som kostade, inkl allt, 1 850 000. I priset finns Ägir, garage på 33m2. alla anslutningar, ja precis allt. För ett par år sedan sålde grannen sitt hus, 1 plans Älvsbyhus på strax över 100m2, för 3 200 000. Andra hus i området, vilket är nybyggt 2008-2010, har sålts kring 4 000 000. Tänk vad priserna rusat på bara några år, det är ju helt sjukt.
Tack för inlägget och länken!Per Bankvall skrev:
Vi byggde med Villa Varm som levererar stomrest inkl. material för det mesta arbetet förutom kök och badrum.
[länk]
Vi är inte rädda för tanken att göra mycket själva. Finns mycket att vinna på det. Särskilt om det skulle vara det som får vågskålen att tippa över på vår sida och möjliggöra ett hus. Dock lite skraj för att gå i de fällor man brukar kunna se i allehanda bygg- och renoveringsprogram där missbedömning av både tid och arbetsinsats gjorts. Antar att man lär vara riktigt ödmjuk inför uppgiften!
Tänk också på att ett nytt hus jmf ett gammalt kan ha väsentligen lägre driftskostnad - vårt gamla hus längre ned på gatan på ca 130+70 kvm från 1950 drog ca 30 000 kWh fjärrvärme per år och ca 7000 kWh hushållsel medan vårt nya på 330 kvm (alla plan på 22 grader) drar ca 12 000 kWh totalt för el + el till bergvärmen. Så nu ser vi en genomsnittlig månadskostnad på under 2000kr/mån, ca halva kostnaden jmf innan för ett väsentligen större hus. För ett nytt hus på den yta ni tänker er torde driften bli ytterligare en skvätt lägre, kanske 1500 eller lite under det (mkt är fast sedan, våra största kostnader är elabonnemang och vatten) - har ni inte uppmärksammat banken på det i kalkylerandet så gör detH HonkaBonka skrev:Tack för inlägget och länken!
Vi är inte rädda för tanken att göra mycket själva. Finns mycket att vinna på det. Särskilt om det skulle vara det som får vågskålen att tippa över på vår sida och möjliggöra ett hus. Dock lite skraj för att gå i de fällor man brukar kunna se i allehanda bygg- och renoveringsprogram där missbedömning av både tid och arbetsinsats gjorts. Antar att man lär vara riktigt ödmjuk inför uppgiften!
köp utanför gävle. Kan ju få superfina hus för halva pengarna 20-35min utanför stan.H HonkaBonka skrev:Tack alla för era svar! Mycket värdefullt!
förra året såldes ett hus vid en sjö för 1.7m i en grannkommun. Du kör till Gävle centrum på 35min från den tomten.
Vi hade nog ganska liknande förutsättningar. Vi kollade på hus för 2,5 - 3 miljoner, då var det oftast typ 60-talsvillor med renoveringsbehov. Alternativt ett bostadsrättsradhus. När man började räkna på drifts/boendekostander kändes det väldigt mycket vettigare att bygga ett nytt ”billigt” hus (energiförbrukning, ingen fastighetsavgift ett antal år os.v.). Nu är vi inflyttade, jag har koll på varenda krona och vi har lagt ganska på pricken 3 Miljoner:
Tomt ink. fjärrvärmeanslutning
530 000 Kr
Anslutningsavgifter (El, VA, fiber, mm.)
275 000 Kr
Diverse avgifter + byggherrekostnader (Lagfart, bygglov, utsättning, KA, Besiktning, pantbrev, containerhyra, os.v.)
130 000 Kr
Markarbete (för grund, inklusive grovplanering, finplanering samt gräs)
235 000 Kr
Älvsbyhus, inklusive grund (inget garage)
1 800 000 Kr.
Tomt ink. fjärrvärmeanslutning
530 000 Kr
Anslutningsavgifter (El, VA, fiber, mm.)
275 000 Kr
Diverse avgifter + byggherrekostnader (Lagfart, bygglov, utsättning, KA, Besiktning, pantbrev, containerhyra, os.v.)
130 000 Kr
Markarbete (för grund, inklusive grovplanering, finplanering samt gräs)
235 000 Kr
Älvsbyhus, inklusive grund (inget garage)
1 800 000 Kr.
Det finns absolut tomter att få tag på i de lite mer lantliga ytterområdena till ca 500k. Kollar man på hemnet så finns det t.ex några tomter i Norra Åbyggeby. Dock så lär man i sådanan områden budgetera för att ha egen vatten och avlopp.
Gävle kommun har hamnat rejält i efterkälken i utbyggnadsplanerna för VA. T.ex N. Åbyggeby har det funnits planer på att ansluta i närmare ett decennium men har egentligen inte kommit en millimeter närmare. Flera har valt att avvakta husbygge där i väntan på kommunalt VA men nu tröttnat och bygger på ändå med eget VA.
Nu har dessutom etableringen av Microsoft väster om stan tagit över mycket av kommunens fokus. Likaså planerna på att konvertera det centrala industriområdet Näringen till bostadsområde kommer få kommunen att helt tappa fokus/intresse från ytterområdena. De områden som saknar kommunalt VA kommer troligtvis fortsätta vara utan i många år framåt.
Gävle kommun har hamnat rejält i efterkälken i utbyggnadsplanerna för VA. T.ex N. Åbyggeby har det funnits planer på att ansluta i närmare ett decennium men har egentligen inte kommit en millimeter närmare. Flera har valt att avvakta husbygge där i väntan på kommunalt VA men nu tröttnat och bygger på ändå med eget VA.
Nu har dessutom etableringen av Microsoft väster om stan tagit över mycket av kommunens fokus. Likaså planerna på att konvertera det centrala industriområdet Näringen till bostadsområde kommer få kommunen att helt tappa fokus/intresse från ytterområdena. De områden som saknar kommunalt VA kommer troligtvis fortsätta vara utan i många år framåt.
Köpte en fritidsfastighet 2013 i dåligt skick, men med godkänt avlopp och egen brunn. Placerat på en sandås, så minimalt med markarbete.
Gjorde lite jobb själva, som att riva befintligt hus, div jobb på det nya såsom måla och lägga golv. Valde ett Eksjöhus i prio-serien på 144 kvm, men det hade såklart gått bra att välja ett billigare, tex. Älvsbyhus också. Då, 2014 när vi byggde landade vi på 2.850.000 ungefär. Sedan har vi lagt en del på tomten och kopplat på oss för kommunalt VA, vilket gjort att totalsumman hamnat över 3 miljoner, men när vi flyttade in så hade vi, för några år sedan lyckats bygga nytt för under 3 miljoner.
Så försök hitta en redan bebyggd tomt, med godkänt avlopp, framdragen el, på lättbyggd mark, var beredd på att göra lite eget arbete, samt en inte allt för dyr husmodell så tror jag det kan gå, trots att prisbilden ändrats sedan vi byggde.
Gjorde lite jobb själva, som att riva befintligt hus, div jobb på det nya såsom måla och lägga golv. Valde ett Eksjöhus i prio-serien på 144 kvm, men det hade såklart gått bra att välja ett billigare, tex. Älvsbyhus också. Då, 2014 när vi byggde landade vi på 2.850.000 ungefär. Sedan har vi lagt en del på tomten och kopplat på oss för kommunalt VA, vilket gjort att totalsumman hamnat över 3 miljoner, men när vi flyttade in så hade vi, för några år sedan lyckats bygga nytt för under 3 miljoner.
Så försök hitta en redan bebyggd tomt, med godkänt avlopp, framdragen el, på lättbyggd mark, var beredd på att göra lite eget arbete, samt en inte allt för dyr husmodell så tror jag det kan gå, trots att prisbilden ändrats sedan vi byggde.
Så här säger t ex vårgårdahus
https://www.vargardahus.se/vad-betyder-byggsatspris
https://www.vargardahus.se/vad-betyder-byggsatspris
VAD BETYDER “BYGGSATSPRIS” ?
Alla våra husmodeller har ett byggsatspris, och till det finns ett grundpaket och golvvärme för betongplatta. Detta är ett grundpris som finns uträknat för varje husmodell. Utöver detta ska ert hus beräknas på just de tillval och ändringar som tillkommer för ert hus. Sedan lägger man på summan för vad entreprenaden kostar (alltså att bygga huset färdigt ute på plats) samt vad det kostar att förbereda er tomt. Offerten på vad ert kommer att kosta (alltså ett totalpris) får ni från er säljare och den är då baserad på de önskemål och tillval ni vill göra. Denna summa används bla. för att söka bo-lån! Läs mer.