3 630 läst · 20 svar
4k läst
20 svar
Villa - Sälja först, optimala förutsättningar ?
Vi har nyligen köpt och sålt hus, i den ordningen. Det var förvisso inte i Stockholm så marknaden var möjligen inte riktigt lika seg, men det ska erkännas att det inte var helt utan nervositet som vi skrev på nytt köp för att sedan förbereda för försäljning. Nu hade vi ca ett halvår till tillträde i vårt nya hus så vi kunde ändå vara trygga i att vi hade några månader på oss. Dock hade vi tur och det slutade med en väldigt snabb affär, vi skrev kontrakt med köpare två dagar efter visningen. Dock inte till högstbjudande, just av den anledningen du nämner ovan; villkoret om egen försäljning i köpekontraktet. Så vill bara lyfta att det är en rätt stor risk att försöka få in det villkoret, vår mäklare avrådde oss STARKT från att godta det och hade bara veckan innan fått lägga ut ett objekt igen pga ett köp som inte gick i lås.S Saintus skrev:Nä, jag har insett nu att det inte finns någon smart väg här som gör det smidigt. Man får vänta ut marknaden helt enkelt. Hur gjorde man innan bostadspriserna började rusa på 2000-talet ?
Eller kan man under rådande marknadsläge få in i köpekontraktet att köpet hänger på att försäljning av den befintliga bostaden sker först. Så var det ju aldrig tidigare men en säljare kan ju tycka det är en ok kompromiss om de också vill sälja först. Då spelar det ju ingen roll om man har det här i kontraktet. Känns ju som bästa lösningen men risken är väl ändå stor att någon annan köpare snuvar ens objekt utan detta villkor i köpkontraktet men den smällen får man väl ta helt enkelt.
Men din tanke om att lägga ut huset som kommande kanske kan vara en bra start - då ser ni hur intresset är och kan kanske få en ledtråd i om ni ska våga chansa. Med en stor dos tur kan ju ert drömhus komma ut under tiden som ert är på gång ut också.
Med vänta ut menar jag att trenden bryts från att minska 0-1% i månaden i Stockholm till att det går till 0-1% plus i månaden. Dvs en positiv trend. Med den nedgångstakt vi har nu är priserna ned minst ytterligare 5% innan året är slut i Stockholm.N nernu skrev:
Absolut köp först, som du skriver så har ni krav som kan vara svåra att möta i närtid. Att då sälja och sen leta boende blir lätt desperat.
Med rådande ränteläge så är det ju inte heller någon katastrof med några månaders dubbelt boende tills ni sålt. Inga villkor annat än besiktning i avtalen.
Med rådande ränteläge så är det ju inte heller någon katastrof med några månaders dubbelt boende tills ni sålt. Inga villkor annat än besiktning i avtalen.
Jag håller med att köpa först är det enda alternativet om man har väldigt specifika krav, typ läge, storlek etc där man kanske inte vill behöva vänta flera år på det rätta objektet.TomasJor skrev:
Men det gäller att ha klart besked från banken innan att det är OK, många banker kräver att det gamla boendet ska vara sålt innan man tillträder det nya, om de överhuvudtaget vill bevilja överbryggningslån i dagens läge.
Vi har precis köpt och sen sålt villa i Sthlm (mars) i mellandyr förort. Vad har du för objekt och vad säger mäklarna? Intresset är fortfarande jättestort ffa för typ sekelskiftesvillor, nybyggen och liknande. Vi skrev kontrakt på fredagen efter visning när vi sålde och vi fick mer för det än vi räknat med pga marknaden och huset var ändå inte i nåt toppskick. Hör med några mäklare är mitt råd. Det är rätt jobbigt att gå igenom en försäljning med allt som krävs med fix och iordningställande, man behöver nästan den nya bostaden som morot för att palla med.
Det här har jag inte alls upplevt när vi pratat med bankerna. Det beror möjligen på hur ekonomin som helhet ser ut med priset på nya bostaden plus var man säljer. Men det har inte varit något som helst snack om att man inte skulle få brygglån.Y Yaken skrev:Jag håller med att köpa först är det enda alternativet om man har väldigt specifika krav, typ läge, storlek etc där man kanske inte vill behöva vänta flera år på det rätta objektet.
Men det gäller att ha klart besked från banken innan att det är OK, många banker kräver att det gamla boendet ska vara sålt innan man tillträder det nya, om de överhuvudtaget vill bevilja överbryggningslån i dagens läge.
Liknande trådar
-
OKQ8 slutar sälja el - ska jag bara gilla läget?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Har köket 50-talet som ska säljas i Sparreholm, Flens kommun.
Fritidshus -
Hur gör jag med villaoljan - Sälja kanske?
Olja & El -
Fiskarhedenvillan - Dåligt behandlad av säljaren
Hustillverkare -
Avhysning - Hjälp! Säljaren till villan flyttar inte
Juridik