Villa med en del problem värd att köpa?

6k läst  39 svar

1. N
    Medlem Nivå 1
    Jag och min fru håller på att titta efter hus, utöver oss två så så har vi även 2 små barn 2 och 4 år gammla.
    Nu till frågan vi har hittat ett hus som ligger "mitt i smeten" relativt där vi bor dvs.

Fakta om huset:
    Bostadstyp
    Friliggande villa
    Boarea:
    91 m²
    Biarea:
    91 m²
    Tomtarea:
    807 m² tomt
    Antal rum:
    7 rum
    Driftkostnad:
    51 040 kr/år
    Byggår:
    1959

Grundläggning: Betongplatta
    Grundmur: Betong/Lättbetong
    Stomme: Trä
    Fasad: Träpanel
    Fönster: 2-glas
    Bjälklag: Trä
    Tak: Plåt
    Utv. plåtarbete: Plåt plastbel

Huset har en utgångspris på fn 4,5 milj, detta pris var tidigare 5 milj men ägaren har sänkt detta pga vad jag tror är lågt intresse. frågan har ställer mig är om inte det priset är i överkant det med? det är en hel del jobb som behöver göras på huset och det verkar även som det har varit sisådär med underhållet av det.

Nedan är lista på vad som behöver åtgärdas:
    • Dräneringen är från byggnadsåret
    • i badrummet i källaren
      Äldre gjutjärnsbrunn (rost noterades)
      - Tätskikt saknas (kakel/klinker direkt på betonggolv)
      - Badkarsfronten går ej att ta lös (utrymmet ej besiktat)
      - Golvet är täckt av trall (ej besiktat)
      -träpanel på väggarna
    • Pannrum - Ärgningar/rinningar från pannan på golv/trall.
      - Rost på ledningar för bergvärmen.
      - Äldre golvbrunn av gjutjärn (rost noterades)
    • duschrum entreplan
      - Golvbrunnen utgörs av gammal gjutjärnsbrunn (ej utbytt vid renovering.
      - Golvbrunnen är väggnära placerad.
      - Lokalt finns ”bom” ljud i golvet. (plattorna kan ha släppt från underlaget).
      - Rörgenomföringar i golv förekommer annat än för avlopp.
      - Avlopp är tejpat under tvättstället.
      - Fönster är olämpligt placerat i duschzonen.
    • Golvvärme har installerats i efterhand i källaren
      Golvvärme i form av elslingor har i efterhand lagts ovan betongplattan. Eftersom plattan saknar
      underliggande .
    • Vinden
      Vinden är tilläggsisolerad men har sjävdrag.
    • det finns även blåbetong i källaren och senaset mätningen visdade 187/200
    • utöver allt detta så behöver fasaden ses om/bytas
    • och det vanliga med målning golvlägniong osv (standard)

min tanke var att att lägga ett bud långt under begärt pris, och om det går igenom, lägga resten på renovering och upprustning. jag har en hel del hjälp jag kan få för en billig penning och jag bor väldigt korta avstånd från alla stora bygghandlare/maskinuthyrare osv. jag har liten erfaren het av hus i sig men har renoverat en hel del lägenheter. jag har både elektriker och målare/snickare som kan hjälpa till när det behövs så den biten borde vara lugn.
    vi hadde stor tur när vi köpte vår lägenhet då vi köpte den av bekanta så vi behövde inte jobba så mycket runt köp/sälj biten.

är jag helt ute och cyklar med mina tankar? ska jag gå vidare med mina planer eller tar jag mig vatten över huvudet? vad är ett vettigt bud att lägga?

Huset ligger för övrigt centralt i Haninge en bit utanför sthlm.

alla tankar och åsikte är välkommna

Tack på förhand.

/Said

• Laddar…
  2. H
    Medlem · Nivå 3
    Hej, går inte riktigt att svara på utan att veta vad villor kostar i området tyvärr.

Har själv kikat på villor Uppsala och konstaterat att i stan så får man inget under 4-5 miljoner, även om renoveringsbehovet är uppenbart stort. Tror det är en kombination av höga tomtpriser och okunskap om behov och renoveringskostnad hos köparna 'största idioten vinner budgivningen'. Finns ex folk som går och spolar i kranar och kollar fall i hus från 50talet, där det är uppenbart att det bara är att riva ut vatten och avlopp.

• Laddar…
  3. Gammelnörden
    Medlem · Nivå 10
    Med tanke på föregående inlägg så gick jag in på hemnet för att kolla på priserna och fick bara upp en annons vilket jag tror är det hus TS syftar på. I annonsen står det att 4,5 miljoner är "accepterat pris", vilket innebär typ att säljaren anser att 4,5 miljoner är det lägsta slutpriset hen kan tänks sig att sälja för. Då funkar ju inte riktigt planen att ge ett skambud men försöka får man ju...

edit: ps det ska inte vara tätskikt under golvklinker/kakel i källare... ds.

4. H
    Medlem · Nivå 3
    Jo, det fanns bara en matchning vad det ser ut som. I så fall tycker jag att TS ska fundera på vad de ska använda källaren till. Om de avser att nyttja "sovrummen" på bottenplan så hade i vart fall jag velat göra en större renovering med dränering och och isolering av platta och källarväggar, och då kanske 4.5 är högt med tanke på vad villor i omgivningen verkar kosta (snabbkoll).

Tätskikt ska det inte vara i källaren om det är oisolerat såvitt jag förstår?

5. N
    Medlem Nivå 1
    @Gammelnörden mjo jag tänkte samma sak först men efter 2 visningar så har inte ett enda bud lagts...och denna vecka är det ytterligare 2 visningar så det blir 6 sammanlagt. vi får de om det ändras efter helgen.

@hapazard ärligt talat så var tanken att ta tag i övervåningen först så att det blir den standard vi tänkt oss sen när vi flyttat in så tänkte jag göra rent hus i källaren och blåsa ur allt och börja från "början". finns en dörr till trapphuset ner till källaren så det är bara att stänga och låsa tills jag det är klart där nere.

tack för infon om tätskikt btw :)

6. N
    Medlem Nivå 1
    hur citerar man förresten?

7. B
    Medlem · Nivå 15
    Vill du citera ett helt inlägg klickar du på Svara under inlägget och om du bara vill citera en del så markerar du den delen och klickar på Citera i den ruta som då dyker upp.

• Laddar…
  8. useless
    Självbyggare · Nivå 18
    Så lite som möjligt.
    Att citera hela det föregående inlägget är helt onödigt och ett möjligt regelbrott...

• Laddar…
  9. H
    Moderator · Nivå 25
    Enklast genom att trycka på svara knappen under inlägget.

Det låter ju som ett renoveringsobjekt. Men är du med på det och kan få det till ett vettigt pris, så varför inte.

Jag skulle inte vilja ha sovrum i en källare från 59. Den byggteknik som användes då gör att du alltis kommer att ha en fuktvandring upp genom källargolvet. Och det är inte en lämplig boendemiljö. Man kan använda källaren som tvätttstuga, hobbyrum, förråd osv.

Troligen bör man göra om dräneringen. Hur är det med yttertaket? Om det är från 59, så lever det sitt nionde liv nu.

Även om säljaren vill ha 4,5, så vet ju ingen hur pigg/tvingad säljaren är att sälja. Så ett "skambud" kan mycket väl fungera, fast det kanske tar tid innan säljaren accepterar det.

• Laddar…
  10. Fairlane
    Medlem · Nivå 9
    Acceptpris betyder att säljaren är beredd att sälja till det priset om hen får ett bud på det och det inte inkommer fler bud.
    Det kan vara lägsta pris säljaren godtar, men det är inte säkert. Kommer det ett bud under acceptpris och inga fler bud så kan kanske säljaren ta det budet ändå, men troligen försöker man lite till först. I slutändan kanske man ändå får det under acceptpris.

• Laddar…
  11. N
    Medlem Nivå 1
    dräneringen är det ingen snack om, den behöver fixas per omgående, taket är gjort sen innan men då ägaren av någon anledning tyckt att en analog tv anten är en bra grej att ha så har hen gjort hål för genomförningen av sladd, vilket är det hålet som det har läkt in ifrån...förmodar jag.

vad gäller fukt vandringen så är tanken att jag i sinomtid ska isolera golvet en sektion i taget.

12. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 8
    Hus är en helt annan grej än lägenhet. Helt annan... Ska du göra mycket själv så räkna med ingen fritid förutom renovering i 3-5 år. Minst.

Jag tycker huset verkar dyrt för övrigt, samtidigt är det inte jag som ska tycka utan marknaden. Bud är bud oavsett summa och inget är klart förens säljare och köpare har kommit överens om något och skrivit kontrakt. Skambud har funkat förr och kommer att funka igen, när det vet man inte. Lägg vad du tycker du kan ge, inte vad säljaren vill ha om nu de summorna inte har med varandra att göra.

• Laddar…
  13. Y
    Medlem Nivå 1
    Jag skulle inte köpa något i Sverige just nu. Räntehöjning på väg upp (efter 31 December) enligt Riksbanken. Vad händer då med bostadspriserna, förmodligen går de ned.

14. Fairlane
    Medlem · Nivå 9
    Behöver man bo, så behöver man bo.
    Jag misstänker att folk är medvetna om att höjningar är på gång så det är nog delvis redan intecknat i priset.

15. GlennB
    Medlem · Nivå 4
    Sen är ju frågan om hur fort man måste/vill åtgärda dom där sakerna, det mesta är ju inte direkta fel, utan saker som helt enkelt konstruerades annorlunda förr jämfört med nu.

Vi fick en mängd "nedslag" på besiktningen av vårat hus vid köpet som var i stil med "golvbrunn för nära vägg", ja men det var okej 1976 när huset byggdes, och det har fungerat bra och fungerar fortfarande bra, jag tänker ju inte fixa det innan det blir ett problem.

Till sist handlar ju affären om huruvida köparen kan tänka sej betala det säljaren kan tänka sej att sälja för, vi gav "skambud" på flera hus som krävde mycket jobb innan vi köpte det nuvarande, men antinge ville inte säljaren sälja för det, eller så kom det en annan köpare som var beredda att ge mer.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: