2 306 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Villa hemförsäkring!
Hej!
Nu vet jag ju att detta forum INTE är någon "försäkringsförmedlare"
men jag står i begrepp att förnya eller ev. förlänga vår villa/hemförsäkring.
Jag tror också att många här vet att det kan skilja enormt mycket i pris, därför är jag ute efter tips och råd på F.bolag!!
Senast jag skulle förlänga hade försäkringen stigit med 2.700:- på ett år! Objektet är en villa med "normal" standard på ca. 180 kvm strax utanför Stockholm.
Finns ju väldigt många f.bolag och när man pratar med dom så är ju alla "bäst" och lovar massor. Men den dagen man behöver deras hjälp så blir det problem!!
Så ni som har bra eller dåliga erfarenheter ös på med för och nackdelar.
Eller har ni några andra bra tips för att hitta ett prisvärt f.bolag så hör av er.
(p.s har hört talats om ett bolag som heter "Hedvig"! Det ska vara ett helsvenskt bolag och dom ska tydligen ha samma villkor som alla andra mer kända.
Men deras årskostnad är mer 2.000:- lägre an vad jag har idag.
Någon som har erfarenhet av dom??)
Nu vet jag ju att detta forum INTE är någon "försäkringsförmedlare"
men jag står i begrepp att förnya eller ev. förlänga vår villa/hemförsäkring.
Jag tror också att många här vet att det kan skilja enormt mycket i pris, därför är jag ute efter tips och råd på F.bolag!!
Senast jag skulle förlänga hade försäkringen stigit med 2.700:- på ett år! Objektet är en villa med "normal" standard på ca. 180 kvm strax utanför Stockholm.
Finns ju väldigt många f.bolag och när man pratar med dom så är ju alla "bäst" och lovar massor. Men den dagen man behöver deras hjälp så blir det problem!!
Så ni som har bra eller dåliga erfarenheter ös på med för och nackdelar.
Eller har ni några andra bra tips för att hitta ett prisvärt f.bolag så hör av er.
(p.s har hört talats om ett bolag som heter "Hedvig"! Det ska vara ett helsvenskt bolag och dom ska tydligen ha samma villkor som alla andra mer kända.
Men deras årskostnad är mer 2.000:- lägre an vad jag har idag.
Någon som har erfarenhet av dom??)
Det är tyvärr totalt talanglöst att fråga andra om tips när det gäller försäkringar. Pris måste man kolla själv och villkoren skiljer sig ytterst lite så länge man väljer samma omfattning på försäkringen. Vad gäller hanteringen av skadeärenden så kommer alla bolag följa sina avtalsvillkor, varken mer eller mindre, när det verkligen gäller.
Det bästa tipset att nog att se om du har något avtal via fackförbund eller liknande, det ger ibland oanat bra rabatt. Näst efter det är det bara att ringa runt till *alla*. Att samla ihop försäkringarna låter som en bra ide men i praktiken är det bara dyrt jämfört med att ta det billigaste.
Om du anstränger dig riktigt ordentligt kanske du lyckas hitta ett oseriöst bolag men det är svårt på den svenska försäkringsmarknaden....
Det bästa tipset att nog att se om du har något avtal via fackförbund eller liknande, det ger ibland oanat bra rabatt. Näst efter det är det bara att ringa runt till *alla*. Att samla ihop försäkringarna låter som en bra ide men i praktiken är det bara dyrt jämfört med att ta det billigaste.
Om du anstränger dig riktigt ordentligt kanske du lyckas hitta ett oseriöst bolag men det är svårt på den svenska försäkringsmarknaden....
Att enbart se till vad det kostar är inte det bästa.
Ett billigt bolag är ju oftast billigt pga att dom erbjuder sämre hjälp när man väl behöver det.
Lägger gärna 1-2 tusen mer om året på ett bolag jag vet ger mig den hjälp och ersättning jag behöver.
Ett billigt bolag är ju oftast billigt pga att dom erbjuder sämre hjälp när man väl behöver det.
Lägger gärna 1-2 tusen mer om året på ett bolag jag vet ger mig den hjälp och ersättning jag behöver.
min erfarenhet är att billiga bolag oftast är billiga för att de försöker ta marknadsandelar under en period. Året efter är det ett annat bolag som är billigt, ett som var ”dyrt och bra” förra året.perra i skogen skrev:
sedan finns det förstås de som har en mer slimmad organisation men jag har inte sett att det visar sig i sämre kundservice. Jag har fått samma hjälp oavsett om det är Watercircle eller IF som är försäkringsgivare.
hus, fordon, barn, hund är försäkringar för 30-40kkr per år för oss. Valde jag IF på allt skulle priset vara 40% högre trots mängdrabatter osv. Det är det inte värt. Nu blir det istället en mix av Svedea, Ica Försäkringar, IF, Folksam, Watercircle och Trygghansa. Var skillnaden bara ett par tusingar skulle nog jag också hålla mig till ETT bolag av praktiska skäl, men nu handlar det ju om avsevärt mycket mer pengar än så.