Byggahus.se

Villa Heij: Egenritat 1,5 plan i lösvirke

30k läst  157 svar

1. Heij83
    Lösvirkesbyggare Nivå 7
    ÄNTLIGEN!!!

Idag fick vi gjutet den första plattan.
    Varmt som i he......t så en hel del vatten gick det åt, både till arbetare och platta.

2. Heij83
    Lösvirkesbyggare Nivå 7
    Idag blev vinkällaren gjuten och i morgon kommer det ett lass thetmoblock, så nu vet jag vad vi ska göra i helgen.

3. Heij83
    Lösvirkesbyggare Nivå 7
    Vad kul det är att bygga med termoblock, snabbt går det och tankarna förs till barndomens lego.

4. F
    Medlem Nivå 9
    Bra jobbat. Det är kul när huset börjar ta form! Funkar det bra att bygga med sånna block? Hur högt kan man bygga med dom innan man gjuter?

5. Heij83
    Lösvirkesbyggare Nivå 7
    Ja det är riktigt kul nu.

Man kan bygga rejält högt, flera våningar.
    När man gjuter så är det max 1m i timmen som gäller.

• Laddar…
  6. F
    Medlem Nivå 9
    Ser smidigt ut iaf. Har själv aldrig byggt med sånna men man får nog vara lite försiktig när man gjuter som du säger.

• Laddar…
  7. S
    Medlem Nivå 6
    Vilka block/leverantör kör du med? Tycker det ser ut som bewi? Berätta gärna om du kollade på andra varianter och varför du valde just detta.
    Hur lång tid tar det att bygga detta om man slår ut det per m2 vägg och verkligen tar med _all_ tid; uppmätning, justering, montering av stöd, gjutning osv... ? Jag har själv inte tagit in offerter för mitt projekt (kommer troligen inte ha möjlighet/tid att göra det själv), men har sett några offerter från byggare där de verkar ta 2500/kvm (och då uppskattar jag materialkostnaden till mindre än hälften). Jag tycker det verkar väldigt högt (dvs. en arbetskostnad om 1250+ per kvm).

8. Heij83
    Lösvirkesbyggare Nivå 7
    Stämmer bra att det är Bewi, anledningen att det blev dom är att min leverantör av huset hade dessa i sitt sortiment.
    Tidsåtgång OJ, det har jag inte räknat exakt på och dessutom så har jag inte kommit till biten med stöttor och betong än.
    Men bilden nedan har väl tagit mig va 24h att lösa med urtag och all armering, totalt ca 40m2.
    Beroende om det ska vara under mark så behövs det dubbelt med armering

9. Heij83
    Lösvirkesbyggare Nivå 7
    Nu är det klart för gjutning ☺️

10. Heij83
    Lösvirkesbyggare Nivå 7
    Då var det dags för uppdatering.

Äntligen börjar det hända saker!
    Väggen är gjuten och fyllt bakom, i morgon börjar vi med avloppet och förhoppningsvis så kan cellplasten och golvvärme komma på plats i helgen.

I bästa av världar så blir det gjutet i slutet av nästa vecka, men det är mycket kvar dit.
    Den 2/7 kommer stommen så då får vi hoppas att vi är klara med plattan
    Men med 8 veckors semester bör man väl komma en bit

11. Heij83
    Lösvirkesbyggare Nivå 7
    Avloppet klart.
    Imorgon kommer rörmokaren och förhoppningsvis godkänner

12. E
    Trädgårdsfixare Nivå 15
    Man kan få känslan att det blir onödigt tvär anslutning här ..?
    5FA816C5-A5AF-4CF7-B168-BC569AD724CC.jpeg

13. P
    Husägare Nivå 8
    90° svängar på avlopp är ingen höjdare, stor risk för stopp. Om man tvunget måste ha det så bör man bygga böjen med minst 2st 45°. Helst ska man ta en 45:a och sen dra en bit rör(50cm) och efter det en 45:a till så får man en rätt mjuk sväng.

14. E
    Trädgårdsfixare Nivå 15
    Precis min tanke. Det ser ut som att röret genom gruset inte utnyttjar möjligheten till mjuk böj. Men det är omöjligt att veta. Men ”lätt” att koppla om innan man gjuter.

15. Heij83
    Lösvirkesbyggare Nivå 7
    Där ligger en Y koppling bakom kullen med grus, svarta slangen som ligger uppe är en radonslang