Byggahus.se

Villa Härdeman

1. rickardg
    Elektroniktokig Nivå 14
    Jag kan tänka mig att på stora öppna ytor har man normalt inte något behov av ljus högt uppe, är nog mer nära väggar att man vill kunna ha tillräckligt med ljus högt uppe för att tex kunna läsa texten på ryggen på boken överst i bokhyllan osv, men bara spot:arna är lagom nära väggarna så ljuskäglan kommer upp lagom på väggen kanske det räcker eller så kan man ha lampor i bokhyllorna osv, finns ju alltid alternativa lösningar. (har själv spot:ar i mitt badrum och är inte helt nöjd med ljuset, skulle gärna haft mer ljus uppåt, men det är ganska låg takhöjd vilket gör att det märks mer)

2. tobo
    Medlem Nivå 4
    Jo, jag hade först mulat hela taket fullt med spotar men elkillarna gjorde ungefär samma argument som du själv resonerar kring gällande, dvs att belysa väggar osv är det "viktiga", resten fixar man med annan belysning eller inte alls då det inte märks. Efter sådana möten tittar man mer intressant hemma osv och i lägenheten vi bor i nu fanns det absolut mörka områden i taket mellan armaturer osv, inget jag har tänkt på under de fyra åren vi bott här. Takhöjden är 2,70 om jag inte missminner mig, kanske något lägre.

Vad är takhöjden i badrummet du nämner? Är det inte svårt att få ljus uppåt ö h t med spotar eller menar du att de reflekterar tillräckligt för att lätta upp något?

3. M
    Medlem Nivå 4
    3 m högt i tak blir riktigt fint, ser fram emot bilder när ni har väggarna på plats.

Blir även lite nyfiken på varför ni valt att dra nätverkskablar till hela huset. Med tanke på trådlöst nätverk känns det som att fasta nätverksuttag är väldigt 1900-tal ;)

4. tobo
    Medlem Nivå 4
    Hehe, efter att ha arbetat med nätverk (privat, KTH och professionellt) så är jag inget fan av det där argumentet. Bygger man nytt eller drar om el ska man dra nätverk om det inte finns, än så länge kan trådlöst inte mäta sig med trådat nätverk även om man kör senaste 802.11N++++ tekniken. Störningar, throughput, svarstider är helt överlägset i ett trådat och har man möjlighet att dra detta skall man i min mening ge möjlighet till trådbunden anslutning där man kan. Att sedan komplettera med ett antal accesspunkter för att få ett bra trådlöst nätverk är också ett måste men det använder man när man sitter och slösurfar, lyssnar på musik, styr all utrustning hemma via smartphone/platta eller liknande.

Alltså, jag förespråkar båda teknikerna men de fungerar optimalt till olika saker.

5. rickardg
    Elektroniktokig Nivå 14
    Är endast 2.30 i takhöjd, refleteras en del ljus på diverse ytor så helt mörkt är det inte men jag stör mig på det iaf, en sak som nog förvärrar är att det är snedtak med större vinkel än spot:arna så man märker det kanske extra mycket

Håller med om nätverk, ska vara trådat om det finns möjlighet men trådlöst är trevligt när man sitter med laptopen i soffan och bara surfar. Även manualen till min nätverksanslutna dvd-spelare håller med om detta och tycker det är en dålig idé att spela streamad HD-film över wlan så de rekomenderar att man kopplar in nätverket trådat istället, så även folk som tillverkar wlan-grejer tycker trådat fortfarande är bra ;)

6. tobo
    Medlem Nivå 4
    Ok, jag får hoppas på att det beror mer på höjden och snetaket eller på att du är extra uppmärksam ;)

Det är ingen fara på övervåningen då det är vanligt gipstak men värre på nedervåningen då taket är gjutet. Även där kör vi på till en början och blir behovet av att ändra takuppsättningen eller om akustiken blir fördj-vlig så får vi helt enkelt pendla ner i efterhand och stjäla 15cm i takhöjd, behövs förhoppningsvis inte. Fästmön rättade mig och sa att vi nu hade 2,56 i takhöjd, även detta tycker jag känns helt ok när man strosar runt :) Men som sagt, aldrig tänkt på mörka partier i taken.

7. rickardg
    Elektroniktokig Nivå 14
    är nog en kombination av allt det ;)

8. M
    Medlem Nivå 4
    Tänkta fråga lite kring dina planer på platsgjutet bjälklag. Som jag förstått det är det vanligt att man ändå monterar ett vanligt gipstak direkt under det platsgjutna bjälklaget, i alla fall de varianter jag sett (Plannja Combideck och Armat Peva 45), och då behöver man väl inte tänka på var spottarna skall sitta då man gjuter. Eller har jag helt missupfattat detta? Är spottarna helt enkelt väldigt djupa?

9. tobo
    Medlem Nivå 4
    Tankarna för tillfället är alltså att köra ett så kallat (tror jag) valvgjutet bjälklag, dvs man använder inte några plåtar eller dylikt i botten utan bygger upp en form i huset som man gjuter på. I denna form får man gjuta in koppar för spotlights, back boxes för högtalare osv. Det är alltså helt slätt mot form och när den tas bort har man sitt tak klart (lite spackel behövs nog). Det är alltså betong rakt igenom och gjuts inte som t ex combideck eller filigran.

Vi skall även se hur det ser ut om man inte gör någon behandling alls i taket, i vissa rum iaf. Under en semester så bodde vi i en lägenhet där man hade "naken" betong i taket i köket och det var riktigt snyggt men det beror lite på den övriga känslan. Antagligen spacklar och målar vi det mesta.

Det som talar lite emot denna lösning är att akustiken (klangeffekten) kan bli lidande, frågan är bara hur mycket. Nu tänkte vi testa med bar betong och se om det blir olidligt eller inte och på så sätt spara in ett moment just nu. Om vi känner att det måste till kan vi alltid bygga innertak i efterhand och på så sätt lösa problemet, bara att dra kablar ur kopparna och back box ner till undertaket.

10. M
    Medlem Nivå 9
    I lägenheter som jag har haft, har man haft ett ganska skrovligt tak. Det har man åstadkommit genom att ha en spackelspruta och spruta spackel rakt upp i taket. Det blir en ganska vass struktur

11. tobo
    Medlem Nivå 4
    Japp, så har vi det nu i vissa av rummen (vissa är dock bara takgips) och det kan absolut vara snyggt, vi har dock inte bestämt oss helt för plant, skrovligt, bar betong eller något annat.

Eller du kanske syftade på att man gjorde tillräckligt tjock spackling för att hjälpa akustiken?

12. M
    Medlem Nivå 9
    Näe,
    Jag hade faktiskt akustikplattor i taket i min lägenhet, det hade tydligen varit dagis innan.

Men att spruta spackel och få en skrovlig yta är nog en ganska snabb metod.

13. tobo
    Medlem Nivå 4
    Mm, finns många varianter att välja mellan. Vi börjar som sagt med bar betong, steg två blir spackling+målning och steg tre (om det behövs) blir att pendla ner ett innertak.

14. tobo
    Medlem Nivå 4
    Uppdateringar på väg och takisolering klar

Postat 22 september, 2011

Det var ett tag sedan vi uppdaterade sidan, det beror främst på att vi har varit väldigt upptagna med det faktiska jobbet med att planera huset och fixa lägenheten. Vi har lagt ner väldigt mycket energi på att iordningställa lägenheten för fotografering och visning då vi har bestämt oss för att sälja under hösten, mer om detta i ett senare inlägg.

Vi har även varit på besök hos Vimmerby Prefabbetong där vi dels fick möjlighet att fråga om allt mellan himmel och jord, dels så tog vi en hel del bilder. Även detta besök kommer att redovisas i ett separat inlägg när vi har tid att skriva ett något längre inlägg.

Många av delarna närmar sig i form av kontrakt osv men alla är inte helt spikade. En sak som blev helt klar under veckan var takisoleringen. Efter att ha pratat med en kollega på jobbet som hade bekanta hos Paroc fick vi kontakt med en säljare hos dom. Efter att ha pratat om jobbets omfattning och dylikt skickade de våra uppgifter vidare till en av deras samarbetspartners. En liten tid senare kontakta Thomas Harryson på Isolar Lösullsentreprenad AB oss med en offert som låg bra till jämfört med de offerter som inkommit tidigare och beslutade direkt att skriva med Isolar. De återfinns numera även under länken Samarbeten.

15. tobo
    Medlem Nivå 4
    Byggentreprenad bestämd

Postat 26 september, 2011

Efter att ha velat en del fram och tillbaka med hur vi skulle göra med byggentreprenaden blev det till slut så att vi gick på rekommendation och den information som gick att tillskansa sig på nätet. Antonio, grannen i väst, köpte sin stomme som byggsats från Myresjöhus och de rekommenderade en snickare de ofta samarbetade med för stomresningen. Då Antonio var väldigt nöjd med jobbet och kontakten så blev det till slut så att samma entreprenör blev inblandad under hela bygget. Efter att deras samarbete nu är avklarade rekommenderade Antonio dem varmt, både med avseende på planering och utfört arbete, han var väldigt positiv och vi behövde inte tveka att ta kontakt.
    Firman heter Dominator Bygg AB och personen bakom denna firma heter Christian Ryrström. Efter att ha samtalat över telefon och skickat alla ritningar och handlingar via mail var det dags för ett möte vid tomten där vi gick igenom detaljerna. Christian hade en del följdfrågor då han primärt jobbade med trähus via Myresjöhus men såg inga direkta problem med att ta sig an vårt projekt, det var bara några frågetecken som behövdes redas ut.

En tid senare fick vi ett offertförslag, vi läste igenom och skrev ihop alla de frågor som uppstod. När vi sedan kontaktade Christian för en uppdatering fick vi ett väldigt utförligt mail med en grov tidsplan och kostnaderna uppdelade på ett överskådligt sätt. Då vi hade hört och läst såpass goda saker om Dominator Bygg och dessutom kom bra överens med Christian bestämde vi oss för att använda oss av dom för byggentreprenaden. Nu har vi alltså slutit ett muntligt avtal och skall träffas igen för att gå igenom allt som har med bygget att göra på detaljnivå och skriva på det faktiska kontraktet.