Byggahus.se

Villa Amiri med sparsmakad elegans i Mölndal

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    När Farshad och Arlena Amiri hittade sitt drömhus hoppades de att trähuset med all dess snickarglädje skulle gå att renovera, men det gick inte. Arkitekt Johan Olsson vid Bornstein Lyckefors fick fria händer att skapa något nytt.

Du kan läsa artikeln här: Villa Amiri med sparsmakad elegans i Mölndal

Tänk på att följa våra diskussionsregler när du kommenterar, särskilt denna:

§ 4.6 Specialregel om projekttrådar & kommentarer till redaktionella artiklar om husbyggen
    Den som startar en projekttråd (TS) gör det oftast för att visa upp vad man gör och dela med sig av sina erfarenheter, något som vi välkomnar varmt. Visa hänsyn till TS, som bestämmer själv hur man vill utforma sitt byggprojekt och även hur ofta man vill uppdatera tråden. Tänk på att den som bygger ett hus lägger ner sin själ och hjärta i det. Håll det för dig själv om du inte gillar det, utan ge konstruktiv kritik om något.

Respektera också TS integritet och rätt att vara privat. Påträngande inlägg som röjer TS identitet och var man bor raderas, liksom inlägg om att man tycker att något inte är snyggt.

Samma sak gäller redaktionella artiklar om svenska husbyggen. Vi är tacksamma för att vi får se bilder och ta del av husbyggen, vilket vi i det redaktionella får via privatpersoner eller arkitekter. Utgå från att alla som medverkar i det redaktionella är medlemmar på Byggahus.se och läser vad du skriver, även om man inte har velat gå ut med sitt användarnamn på Byggahus.se i artikeln. Det ligger mycket arbete, själ och hjärta bakom ett husbygge. Diskutera sakligt, visa respekt och var konstruktiv.

2. M
    Medlem Nivå 2
    Det KAN inte bara jag som tänker på Despicable Me?

Kul att våga ta ut svängarna, eller hålla tillbaka beroende på hur man ser på det.

3. a.o.f
    Medlem Nivå 4
    Undra hur huset såg ut "som inte gick att rädda"?

4. Z
    Medlem Nivå 2
    Tror det såg ut såhär (enligt street view)

5. H
    Medlem Nivå 8
    Att byta ut det vackra huset, som tom hade en vacker naturstensgrund mot ett som ser ut som en satanistkyrka.
    Det borde vara olagligt. Passar inte in för fem öre. Min åsikt, gräsligt opassande i sin omgivning!

6. S
    Renoveringsnovis Nivå 3
    Vi får lita på att det gamla inte gick att rädda, enligt artikeln var det uppenbarligen deras ursprungliga plan. Med det som utgångspunkt tycker jag de skapat ett läckert hus, trappan inte minst gillar jag, som en detalj som passar i just det här huset.

• Laddar…
  7. J
    Renoveringsnovis Nivå 5
    Det gamla huset var ju väldigt fint. Jag har svårt att tro att det inte skulle gå att rädda, men allt handlar väl om kostnad. Men taket såg onekligen rätt medfaret ut, så det kan nog ha varit rätt illa under ytan.

• Laddar…
  8. Niklasloow
    Renoverare Nivå 4
    Måste ju varit fel på arkitektens dator och råkar färgat allt svart.

9. A
    Medlem · Nivå 5
    Min personliga åsikt är att det svarta inte alls passar i sin omgivning. Den träfärgade modellen ser betydligt bättre ut. Gillar man den här typen av design borde man letat en annan tomt. Designen i sig är annars rätt bra, men jag tycker inte alls om den i sitt sammanhang. Synd också att de inte satsade lite mer på belysningen när de ändå lagt ner så mycket på övriga materialval.

10. vcx
    Byggnovis Nivå 5
    Favorit i repris.

Jag vill inte låta negativ, och jag tycker verkligen att folk ska få våga stå ut, men detta hus har jag fortfarande inte vant mig vid. Tycker att det dels är fult, men värre är att det inte passar in i området. Till skillnad från tex igloohuset i Johanneberg så känns det bara som en arkitektövning utan substans.

11. nikasp
    Medlem · Nivå 13
    Kul för arkitekten men usch vad det passar dåligt bland de gamla fina husen. Och var kommer det här fåniga ”Villa Blabla” ifrån egentligen? Folk brukar ju skoja om Casa Berglund och liknande på Facebook men ger man verkligen sådana namn på riktigt?

12. T
    Husägare Nivå 4
    Mycket elegant, fina ljusinsläpp, men jag skulle inte vilja bo med en så minimalistisk inredning i ett så dystert hus, för att jag skulle känna mig som att gå hem i en begravningsbyrå och lägga mig för natten i min egen dödskista. Sorry. Dessutom har jag aldrig fattat varför folk behöver sådana enorma ytor så man kan gå vilse i. Det är slöseri på alla sätt, inte särskilt mycket miljötänk där inte.

13. T
    Medlem · Nivå 4
    Så inspirerande. Ytterligare en svart kloss...

14. M
    Medlem Nivå 3
    Tack för bild. Fy sjutton! Jag förstår inte att de fick tillstånd för detta. Riva ett fint hus och ersätta med en svart vinklad kloss. Vilket nidingsdåd. Tror inte för en sekund att huset inte ”gick att rädda”. De måste ha varit i händerna på luriga rådgivare som känt vittring av pengar.

Redigerat 28 sep 08:39
  15. F
    Medlem Nivå 1
    Denna svarta kloss är något av det värsta jag sett i husväg.